Silný vítr v kombinaci se sluncem od víkendu naznačuje, jak by mohla vypadat budoucí cenotvorba elektřiny v Německu, až během následujících let vystaví dostatečný výkon solárních i větrných elektráren.
Vichr foukající Evropou o víkendu roztočil lopatky větrných elektráren u Baltského moře, které se v kombinaci se solárními elektrárnami na výrobě německé elektřiny podílely z více než šedesáti procent.
Konkrétně v pondělí dopoledne tvořila výroba větrných elektráren u našich západních sousedů 44,9 a solární 5,6 z celkových 80,6 gigawatthodiny v Německu vyrobené elektřiny. Výsledek? Němcům klesaly ceny elektřiny na spotovém trhu až k nule, kde se i dlouhodoběji držely.
A jak jsme na tom byli o víkendu my v Česku? Vzhledem k tomu, že naše energetika je z jedné třetiny závislá na uhlí a z druhé na jaderné energii, jsme během víkendu nebyli schopni se na spotu dostat pod čtyřicet eur za megawatthodinu.
Cena se spíše pohybovala mezi padesáti až stovkou eur za megawatthodinu. V době přípavy článku je u nás cena megawatthodiny elektřiny o třicet eur dražší než v Německu.
Pohyby z uplynulého víkendu tak mohou naznačit, jak bude vypadat cenotvorba elektřiny na jednotlivých trzích v závislosti na primárních zdrojích její výroby za deset až patnáct let pod taktovkou Green Dealu.
Obnovitelné zdroje, pokud budou opravdu dostatečně fungovat, stlačí výrobní cenu elektřiny k nule. Oproti tomu zejména jaderná energetika, kterou Česko hodlá držet v energetickém mixu, si vyžádá vyšší ceny elektřiny, aby se stavba i jaderný provoz včetně hlubinného úložiště vyplatily.
Otázkou zůstává, jakou cenu elektřiny budeme muset v budoucnu platit, aby se zde jaderné bloky vyplatilo postavit a provozovat. Jen náklady na dostavbu bloku v Dukovanech by měly dosáhnout 200 miliard korun a dalších více než sto miliard si vyžádá zmíněné úložiště.
Budeme tedy platit padesát, sto nebo snad 250 eur za megawatthodinu elektřiny? Pokud budeme jen sedět a kritizovat snahy Německa a ignorovat transformaci směrem k zelené energetice bez jakéhokoli naskočení do tohoto vlaku, v příští dekádě nás to může více než bolet.
A je jedno, jestli to bude bolet zákazníka na fakturách za energie, nebo daňového poplatníka v rámci navýšení plateb z rozpočtu…