Technologie se staly nedílnou součástí také oblasti čištění zubů. O jejich vývoji, benefitech, ale třeba i o českých návycích v oblasti ústní hygieny se v rozhovoru rozpovídal Andrej Murgaš, country manažer pro český a slovenský trh společnosti Oral-B.

V roce 2020 představila značka Oral-B magnetickou technologii čištění zubů a v loňském roce přinesla na trh už šestý model s touto technologií. Ten nejnovější – iO Series 10 – společnost prezentovala na jednom z nejvýznamnějších technologických veletrhů na světě, na MWC v Barceloně. V září se tento model začal prodávat v Česku.

Proč zrovna magnetická technologie?

Ať už se podíváme na vývoj automobilů, mobilních telefonů nebo produktů osobní péče, trend je všude podobný – představujeme inovace, které nám zjednoduší a zpříjemní používání těchto produktů. Naše původní oscilačně-rotační technologie je stále skvělá, ale až díky magnetické technologii iO se nám povedlo propojit efektivní odstraňování zubního plaku a šetrnost k zubům a dásním, nově s podporou správných návyků u čistění, elegantním designem a tichostí při čištění.

V neposlední řadě přispívá k tomu, aby bylo každodenní čištění zubů zábavnější a motivující čistit lépe, všude a věnovat tomu potřebný čas. Navíc jsme navázali na hezkou tradici, co třicet let představit novou technologii – v 60. letech jsme uvedli náš první sonický kartáček, v 90. letech oscilační a v roce 2020 revoluční magnetický iO.

Proč je pro značku Oral-B tak důležitý technologický vývoj? Na trhu jsou technologie, které fungují třeba už desítky let a „stačí to“. Proč tedy Oral-B do výzkumu, inovací a vývoje tolik investuje, když by to třeba nebylo nutné?

Pakliže chceme i nadále být nejpoužívanější značkou zubními lékaři na světě, na což jsme velmi hrdí, nesmíme usínat na vavřínech. Přizpůsobujeme naše produkty zákazníkům i profesionálům z oboru stomatologie, jejich potřebám, zároveň sledujeme trendy, a to i směrem do budoucna, protože vývoj, samozřejmě, nějakou dobu trvá.

Naším dlouhodobým záměrem je zlepšovat zdraví ústní dutiny a přispět tak k lepšímu celkovému zdraví našich zákazníků. A právě neustálé úsilí o zdokonalování našich produktů přes investice do výzkumu a vývoje je klíčovým předpokladem k jeho dosažení. Zrovna magnetická technologie je hmatatelným výsledkem šestileté snahy vyvinout co nejlepší produkt pro vynikající zážitek z čištění zubů.

Sledujete nějakou tendenci lidí, co se týče jejich zájmu o technologie v oblasti ústní hygieny?

Jasně vidíme trend v propojování produktů s aplikacemi na chytrých telefonech k jejich maximálnímu využití. Zároveň čím dále více lidí očekává u takovýchto aplikací „gamifikaci“ (ze slova game = hra), tedy jakési herní prvky, například zvyšování svého skóre, odměňování za dosažení určité úrovně a podobně.

A to přesně umožňuje naše aplikace Oral-B. Připojený kartáček iO přes tuhle aplikaci přichází s jedinečnou schopností detekovat polohu kartáčku v ústech u čištění.

Tato technologie dává zpětnou vazbu v reálném čase a poukazuje na místa, která nebyla důsledně vyčištěná. Po každém čištění vidíte svůj výsledek, dostáváte vyhodnocení vašeho pokroku a postupně sbíráte medaile za určité výzvy. A budete se divit, jak motivační toto pro uživatele iO je.

Máte pocit, že jsou u nás lidé v oblasti ústní hygieny v něčem pozadu, když se srovnáme se světem?

V porovnání se západními zeměmi máme určitě příležitost obecně zvýšit četnost používání elektrických kartáčků, to je jasné. Zároveň bychom se měli naučit častěji měnit klasické manuální kartáčky, nebo náhradní hlavice v případě kartáčků elektrických, a to v souladu s doporučenou výměnou po třech měsících nebo po nemoci. Lidé s kartáčky často jednou takříkajíc „až na dřeň“.

Máte k dispozici nějaká data o tom, jak jsou elektrické zubní kartáčky populární ve srovnání s těmi klasickými manuálními?

Například v sousedním Německu si čistí zuby elektrickým kartáčkem téměř každý druhý Němec. U nás je zatím dominance manuálního čištění, ale každým rokem se více a více lidí přesvědčuje o výhodách elektrických zubních kartáčků, a to hlavně v oblasti účinnosti v odstraňování zubního plaku a také když mluvíme o šetrnosti čištění. Můžeme se ptát, proč tomu tak je. Do velké míry je to i tím, že elektrické zubní kartáčky zde začaly být populárnější mnohem později než právě v západní Evropě.

Podléhá péče o zuby nějakým trendům? Dokážete třeba odhadnout, kam se tento byznys ubírá? 

Stále více lidí objevuje benefit pravidelné návštěvy dentální hygieny, což následně vede také k většímu zájmu o komplexnější domácí čištění zubů a používání dentálních pomůcek jako jsou mezizubní kartáčky, ústní sprchy nebo právě zmíněné elektrické kartáčky, které umožňují zažívat i v domácím prostředí pocit profesionálně vyčištěných zubů.

Zároveň zde více značek začíná edukovat o tom, že spíše než měkký manuální kartáček, je vhodný ten elektrický, který čistí několikanásobně efektivněji. Také je při správném tlaku na dásně mnohem snazší dosáhnout čistých zubů a zdravých dásní.

V čem ale ještě musíme udělat všichni kus práce, je naučit se kartáčky správně používat. Pokud máte sonický, nestačí jen přikládat, ale musíte zapojit i stíravý pohyb nebo solo kartáček na dočištění. U oscilačního nebo magnetického iO s kulatou hlavou pouze přikládáte zub po zubu, tam je to velmi jednoduché.

A především, žádný elektrický zubní kartáček nenahradí mezizubní čištění, takže prosím nezapomínat na zubní nit, mezizubní kartáček nebo ústní sprchu.

Na závěr, mohl byste popsat hlavní důvody, proč by lidé měli zvažovat koupi elektrického kartáčku s magnetickou technologií iO?

Je jich nespočet, ale zkusím vyjmenovat tři hlavní. Je to efektivita čištění, která je díky magnetickému pohonu to nejlepší, co jsme kdy uvedli na trh. Je to šetrnost čištění, díky jemným mikrovibracím a nové generaci chytrého senzoru tlaku, a je to důvěra odborníků i institucí, které si nesmírně vážíme.

Jako jediná technologie máme totiž dTest známku kvality pro hned dva modely iO a této technologii jako první vůbec udělila pečeť i Česká stomatologická komora či Asociace dentálních hygienistek na Slovensku.