V úterý odstartovala nová sezona NHL, ale domovský přístav týmu Seattle Kraken v těchto dnech rozhodně nevypadá jako místo, kde by se měl hrát hokej.

V aréně s názvem Climate Pledge nahradila ledovou plochu stage s počítači a ergonomickými židlemi seřazenými do dvou proti sobě stojících skupin po pěti. Do Seattlu se totiž tento víkend vrací největší esportový šampionát na světě.

Když se zde turnaj The International v počítačové hře Dota 2 hrál před pěti lety, prize pool nabobtnal na rekordních pětadvacet milionů dolarů.

Jedenáct milionů tehdy zamířilo do kapes vítězů v dresech zdobených velkými tmavě modrými koňskými hlavami. Nyní se Team Liquid, který mezitím vyrostl na jednu z největších a nejúspěšnějších esportových organizací na světě, pokusí svůj triumf zopakovat.

„Dota 2 je nesmírně prestižní záležitost, protože profíkům vydělává mnohem víc peněz než jakákoli jiná hra,“ říká bývalý profesionál a nyní trenér a analytik Teamu Liquid Mathis Friesel, v esportovém světě známý jako Jabbz. Rozdíl oproti jiným hrám je propastný. V Dotě 2 se už na odměnách historicky rozdělilo více než 308 milionů dolarů, v tomto srovnání za ní následuje střílečka Counter-Strike s „pouhými“ 128 miliony.

Aby hráči Doty 2 z Teamu Liquid obstáli v ostré globální konkurenci, musí dodržovat přísný režim, který se v mnoha ohledech příliš neliší od rutiny profesionálních sportovců. „Většinou trénujeme čtyři až pět hodin denně jako tým, zhruba stejnou dobu by pak měli hráči strávit individuálním tréninkem,“ popisuje Friesel. 

Mathis „Jabbz“ Friesel

Zhruba devět hodin denně za počítačem je podle něj maximum, po kterém přidaná hodnota času stráveného u obrazovky klesá. To však neznamená, že by měli hráči po zbytek dne volno, a další hodiny tráví v posilovně. „Pracujeme se sportovním psychologem, řešíme také kvalitu spánku a správné stravování. Na našich bootcampech máme vlastního kuchaře, který se nám stará o zdravé a vyvážené jídlo,“ líčí. 

Cílem je, aby se hráči v utrechtském tréninkovém centru Teamu Liquid nemuseli starat o nic jiného než samotnou hru. „Esport, klasický sport nejspíš také, je velice mentální hrou. Potřebujete, aby sportovce nic nerozptylovalo,“ míní Friesel. 

Jeho hlavní náplní práce je však datová analýza desítek tisíc hodin veřejného hraní Doty 2, v nichž loví vzorce chování hráčů, jejich reakce na různé herní situace a preferované strategie. V minulosti Team Liquid sbíral tato data manuálně, což znamenalo dlouhé hodiny koukání na záznamy her a sbírání screenshotů.

Nyní má k dispozici datový nástroj od německého softwarového giganta SAP, který analyzuje stovky gigabajtů dat a řadu procesů automatizoval.

„Tečou do něj veškerá turnajová data. S nástrojem je takto možné vytěžit hodiny hraní během pár minut. Každý tým hrající Dotu 2 má nějakou preferovanou strategii, a když víte, co od něj můžete čekat, můžete tomu přizpůsobit vlastní strategii,“ popisuje Friesel s tím, že do detailů jít nechce, aby náhodou Team Liquid o svou konkurenční výhodu nepřišel. 

Foto SAP

Stejně jako u klasického sportu, i v tom elektronickém jsou hlavním motorem byznysu jednotlivých týmů úspěchy v turnajových kláních, které zvyšují zájem diváků, sponzorů a dalších partnerů.

„Největším zdrojem příjmů Teamu Liquid jsou sponzorství,“ potvrzuje Friesel. Mezi hlavními partnery organizace je značka herních notebooků Alienware, automobilka Honda, kryptosměnárna Coinbase a již zmíněný SAP.

„V poslední době pak nejvíc vyrostly příjmy z takzvaných smluv o účasti na turnaji. V největších kláních se dnes dělí příjmy ze sponzoringu, vysílacích práv či prodejů vstupenek mezi organizátory a zúčastněné týmy,“ dodává Friesel.

Příkladem je nedávná iniciativa společnosti Riot Games, která mezi letošní účastníky turnaje v její hře Valorant rozdělila přes dvacet milionů dolarů, jež vydělala na prodeji speciálních turnajových skinů. Tedy digitálních estetických doplňků pro postavy ve hře.

Team Liquid má na rozdíl od konkurence ještě jeden relativně významný zdroj výdělku. Provozuje web Liquipedia, největší webovou encyklopedii esportu s aktuálními výsledky a herními updaty, a také profily jednotlivých hráčů a týmů.

Forbes loni vyčíslil valuaci Teamu Liquid na 440 milionů dolarů, což z něj dělá třetí nejhodnotnější esportovou organizaci na světě. Podepsalo se na tom mimo jiné poslední investiční kolo, v němž jeho vlastník, společnost aXiomatic Gaming, vybral pětatřicet milionů dolarů.

Tržby Teamu Liquid se pohybují v desítkách milionů dolarů ročně. Do černých čísel se však organizace, podobně jako celá řada jejich esportových konkurentů, zatím nedostala. Na téma ziskovosti se její zástupci mluvit zdráhají. 

Ve videoherním průmyslu se už točí stovky miliard dolarů ročně a výrazný vzestup má za sebou i související segment elektronického sportu. Oproti klasickému sportu má však ve výdělcích ještě hodně co dohánět.

Na rozdíl od fotbalu či hokeje si totiž esportové týmy nemohou budovat loajální fanouškovské základny v jednotlivých městech, příjmy z prodejů vstupenek na zápasy je mizivý a chybí také lukrativní vysílací dealy. Na elektronické sporty se totiž nekouká v televizi, ale většinou zdarma na platformách, jako je YouTube či Twitch.