S podvodem při nákupu na internetu se setkala pětina Čechů. Deseti procentům uživatelů pak vznikla finanční škoda. Vyplývá to z prosincového průzkumu bezpečnostní firmy Eset mezi více než 800 respondenty.

U osmi procent dotázaných byla ztráta do pěti tisíc korun a u dvou procent vyšší. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou situaci s bankou či zprostředkovatelem platby, čtvrtina se pak obrátila na provozovatele e-shopu. Pětina řešila škodu s policií a třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila.

Česká obchodní inspekce aktuálně eviduje nejvíce stížností spotřebitelů na takzvané nákupní galerie. „Je to web, který vlastně nepřijde do kontaktu se zbožím. Objednáte si zboží na stránkách, které vypadají jako běžný e-shop, ale pak čekáte měsíce, až přijde zboží. Spotřebitelé jsou pak zklamáni, že čekají dlouho, musí platit clo, přijde třeba něco jiného, často přijde padělek,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. ČOI vede seznam všech rizikových webů.

Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 procent), v závěsu za ním pak notebooky (61 procent), stolní počítač (31 procent) a nejméně pak tablety (osm procent).

V porovnání s notebooky či stolními počítači podle Esetu Češi stále podceňují zabezpečení svých chytrých telefonů – nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 procent dotázaných vlastníků telefonu, přičemž na noteboocích je to 84 procent a na stolních počítačích 78 procent.

Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e‑shopu pouze čtvrtina dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v digitálním prostředí.

Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování (73 procent). Dvě třetiny dotázaných také využívají nastavení limitu plateb, naopak virtuální kartu či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných.

Nakupování na internetu vrcholí právě před Vánoci na konci roku. Alespoň nějaký dárek online letos podle Asociace pro elektronickou komerci nakoupí tři čtvrtiny Čechů.