Kdepak jen suroviny. Na seznam věcí, kterých se světové ekonomice začíná fatálně nedostávat, přibývají rovněž jednotlivé výrobky. Konkrétně například platí, že kdo si pod stromeček přeje tenisky či sportovní oblečení, měl by psát dopis Ježíškovi s nebývalým předstihem.

„Plujeme v neprobádaných vodách. Nikdo netuší, jak bude případná obnova produkce rychlá, či naopak pomalá,“ vysvětluje pro Bloomberg analytik Camilo Lyon.

V centru dění je Vietnam a výjimečně tolik nejde o zdroje nerostné, nýbrž o ty lidské. Průmyslový jih země totiž kvůli covidu zasáhly tvrdé lockdowny a Vietnamci se projevili tak, jak o nich je od začátku pandemie referováno, jako opatrní, dbající primárně o vlastní zdraví.

Jenže s tím souvisí masový exodus přibližně dvou milionů dělníků z měst do jejich původních domovů. A to je průšvih pro firmy, které do Vietnamu outsourcovaly výrobu. Problém se týká třeba asi 43 procent výrobků od Nike a Lyon odhaduje, že společnost kvůli uzávěrám ekonomiky oproti plánům nevyrobila přibližně 180 milionů párů bot. Nike kvůli tomu ostatně už snížila finanční výhled pro první kvartál roku 2022.

Jiné firmy jsou na tom podobně, ba i hůře. Vietnam se stará o více než polovinu produkce Deckers, Columbia uvádí 45 procent, Under Armour čtyřicet. A výpadkem výroby je ovlivněn i Adidas.

Tento problém už trvá měsíce a přidal se další, potenciálně horší. Dělníci se nevracejí. Za příklad světové agentury uvádějí jedenatřicetiletou ženu jménem Tran Thi Hoa, která se vzdala místa v Ho Či Minově městě (za 350 dolarů měsíčně) a místo šití oblečení je raději s rodinou.

„Je mi líto, jestli si někdo v USA nebude moci na Vánoce koupit nové oblečení, ale já tu nemůžu svoje nejbližší nechat napospas,“ uvedla. „Vrátit se do měst teď nejde, je to příliš riskantní.“

Foto Getty

Pro USA je Vietnam, co se týče sportovního oblečení a obuvi, zásadním obchodním dodavatelem od chvíle, co tam mnohé americké firmy přesunuly výrobu z Číny. Stalo se tak poté, co se dvě ústřední planetární mocnosti pustily do obchodní války.

Výpadky obrů typu Nike ale potenciálně mohou zasáhnout celý svět, čímž se znovu projevuje provázanost planety. Stomilionový Vietnam patří s proočkovaností populace na úrovni pouhých třinácti procent k vůbec nejhorším státům, a tak tamní lockdowny omezují potenciální zákazníky v bohatších zemích, kde už vakcinace třeba pomalu dosahuje i hranice kolektivní imunity.

„Je to opravdu hodně špatné načasování, protože objednávky na Vánoce by se měly začít řešit už teď,“ uvedla Ankiti Bose, členka amerického výběru Forbesu 30 pod 30, která spoluzaložila e-commerce platformu Zilingo. Podle CNBC proto už velké americké firmy zvažují, zda neotevírat fabriky raději v Indii, Bangladéši či Indonésii.