Přijedete na pumpu, natankujete nebo dobijete baterii a auto samo zaplatí. Přijdete do kavárny pro kávu, která už je zaplacená. V obchodě mávnete rukou nebo se usmějete do kamery a máte zaplaceno. To jsou příklady velmi blízké i vzdálenější budoucnosti placení.

Jak takové placení bude vypadat, ukázala Visa ve spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz. Společně spustily platební systém Mercedes pay+ zabudovaný přímo do auta. Jako první můžou „platit autem“ řidiči v Německu. Stačí jim přiložit prst na snímač otisků integrovaný v autě.

Mercedes pay+ je poháněn technologií Visa Delegated Authentication a Visa Cloud Token Framework, která převádí data a bezpečně je ukládá. Funguje to podobně jako placení mobilem. Platební kartu si řidič uloží v elektronickém systému a pak si platební systém aktivuje přímo v autě.

Zatím takhle umí platit technologiemi napěchované elektrické mercedesy EQS a EQE a vozy řad S, C a GLC. Jejich majitelé si otiskem můžou aktivovat digitální služby nebo upgrady hardwaru v e-shopu. Ještě letos ale bude skutečně možné zaplatit i tankování nebo dobíjení.

„Do konce letošního roku v rámci této spolupráce v Německu nasadíme i placení autem na benzince,“ potvrzuje Petr Polák, country manažer společnosti Visa pro Českou republiku. A technologie záhy zamíří i na další evropské trhy. 

Komfort především

„Vytváříme zcela novou, vylepšenou zákaznickou zkušenost,“ prohodil při představení nové služby generální ředitel Mercedes-Benz Mobility Franz Reiner. A právě o to jde – dodat uživatelům maximální komfort při placení. Zároveň díky technologiím umožnit obchodníkům, aby inovace zapojili i do svých obchodních modelů a nabídli je vlastním zákazníkům.

„Placení pomocí otisku prstů nebo skenem obličeje už je norma. V budoucnu za nás pak budou nakupovat zařízení, která by nás možná dnes ani nenapadla. Například domácí spotřebiče,“ zmiňuje Petr Polák další inovaci, která má blízko k reálnému nasazení. Ačkoli na to, až lednice skutečně sama objedná a zaplatí docházející potraviny, si ještě nějaký ten rok počkáme.

Co stojí za byznysem Visa? Popisuje Petr Polák ve videu:

Fenoménem posledních let jsou ale třeba odložené platby. Zákazníkům odpadávají obavy z platby předem na internetu, naopak získávají možnost zaplatit později, obvykle do čtrnácti dnů nebo do měsíce. V Americe zase můžete nakráčet do kavárny a kávu si tam jen vyzvednout, protože už jste ji objednali a zaplatili předem v aplikaci. 

Komfort ostatně vylepšuje i česká aplikace Qerko, která umožňuje zaplatit oběd nebo večeři v restauraci mobilem bez čekání na obsluhu. Stačí naskenovat QR kód na stole.

Postupně se u nás rozšiřuje i služba „tap to phone“, kdy chytrý telefon dokáže díky NFC technologii nahradit klasický platební terminál. Stačí, aby zákazník přiložil kartu nebo vlastní mobil například k telefonu taxikáře, kurýra nebo obchodníka na trhu a platba proběhne stejně jako na terminálu. V Česku službu využívá už přes deset tisíc podnikatelů.

Proměna finančního byznysu

Češi tyhle inovace milují – bezkontaktní platby jsme zavedli a přijali za své mezi prvními na světě, podíl plateb smartphony nebo hodinkami je v Česku jeden z nejvyšších na světě. „Jsme velmi inovativní národ a měli bychom na to být hrdí. Stále jsme ale dost pozadu v porovnání se západní Evropou v pokrytí platebními terminály. I to se ale každý rok výrazně zlepšuje,“ říká country manager ve Visa Petr Polák.

Stále víc obchodníků už totiž chápe, že komfort bude rozhodovat i o tom, ve které kavárně si lidé po cestě do práce koupí kafe. A dobře to chápe i celý, donedávna hodně konzervativní finanční sektor. 

„Pohodlí, ale také rychlost a bezpečnost. To jsou tři základní body, které dnes musí banky a platební společnosti svým klientům nabídnout, jinak nemají možnost uspět,“ konstatuje generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Slovensko a Maďarsko Marcel Gajdoš.

Platba mrknutím v metaverzu

Zavedené, tradiční společnosti se musely rozhýbat a nabídnout moderní služby. Teď se z nich stávají firmy, které vymýšlejí jednu inovaci za druhou nebo investují do nejnadějnějších fintechů. „I my jsme technologická firma,“ přitakává Petr Polák. 

Výsledkem téhle proměny jsou i další služby, jako je třeba Click to Pay, kterou Visa vloni na tuzemský trh jako první přivedla. Systém plateb na jedno kliknutí výrazně zjednodušuje placení na internetu – zašifrovaná karta je uložená v systémech platební společnosti a zákazník už nemusí neustále opisovat její číslo při každé platbě v e-shopu. 

Česko se mimochodem stalo teprve třetí evropskou zemí, kde služba funguje. A opět je to win-win. „Každé řešení, které usnadní zákazníkům placení kartou, je výhrou pro platební bránu i e-shopy,“ podotýká Jan Vodička ze společnosti GoPay, která je největším poskytovatelem online plateb českého původu a jejíž platební bránu používá víc než osmnáct tisíc obchodníků.

A co vzdálenější budoucnost? Ve vývoji jsou třeba VR brýle, se kterými bude možné v elektronických obchodech v metaverzu nakupovat očima. Oblečení si zákazník virtuálně vyzkouší a pak na virtuální pokladně bez mrknutí i zaplatí. A elektronické platby se nakonec stanou tak běžnou součástí života jako dýchání.