skip to main content
Startup týdne

Ve dvaceti se rozhodl, že začne vyrábět nádobí. Do jeho značky dnes investují Rozhoň nebo Hlavenka

4 minuty čtení

Každý z nás si pod pojmem středoškolák představí někoho jiného, v charakterových rysech se však naše představy téměř jistě budou protínat. Pak je tu ale Jan Fabini, člověk stojící na zcela opačném konci našich představ, který se svými mimoškolními aktivitami už během studií dokázal středoškolské nálepce vyhnout. 

Od svých osmnácti podnikal – a podniká i dnes, o čtyři roky později. Přestože firem od té doby stihl založit už několik, před více než rokem se usadil v poněkud neobvyklém segmentu. Vyrábí totiž nerezové nádobí.

K budování „něčeho vlastního“ začal mít Fabini sklony velmi brzy. Už ve třeťáku na střední se naučil stavět e-shopy, na kterých s kamarádem prodával elektroniku dovezenou z Číny. Jeden dokonce za rok vytáhli na téměř desetimilionový obrat, úspěch však netrval příliš dlouho, a tak Fabini tenhle byznys nakonec opustil.

Z prvního podnikatelského nezdaru si ale odnesl cenné zkušenosti, které se mu podařilo využít v dalším podnikatelském záměru. Když se do světa e-shopů ponořil znovu, bylo to tentokrát z pohledu jejich správy pro jiné firmy.

Reklama

To ho přivedlo mimo jiné také k e-shopu s kuchyňským vybavením, díky kterému začal tento segment sledovat zblízka. Do trhu s nádobím rychle pronikl a vzhledem ke svým podnikatelským vlohám začal pozorovat, jak značné jsou v něm mezery.

Aktuální vydání magazínu

„Zaujalo mě, kolik lidí vařením žije. Byla kolem toho navíc fajn atmosféra. Říkal jsem si ale, že tu úplně chybí nějaká zlatá střední cesta,“ vypráví Fabini, co ho vedlo k vytvoření vlastního řešení. „Buďto tu bylo nekvalitní nádobí od bezejmenných výrobců z Asie, které po dvou letech odejde, nebo naopak nádobí až příliš luxusní, které je sice kvalitní, ale cenově nedostupné.“

Nebyl tedy důvod, proč do starého a zkostnatělého trhu nepřinést trochu mladé krve a čerstvých myšlenek. Fabinimu tu chyběl fér výrobce, který nabídne moderní, kvalitní a cenově přijatelné nádobí – a tak se jím stal sám. 

Firma je už nyní zisková.

V roce 2019 rozjel e-shop poprvé se záměrem prodávané nádobí rovnou i sám vyrábět. S tím vznikla i nová společnost Fabini, která dnes kromě původního nerezového nádobí nabízí i další kuchyňské vybavení pod stejným názvem.

Za první ukončený rok na trhu se mu podařilo prodat přes 6,5 tisíce kusů nádobí a nově i nožů. Obrat v prvním roce přesáhl devět milionů korun, přičemž firma je už nyní zisková.

Pro letošek plánuje Fabini prodeje nejméně zdvojnásobit, k čemuž má dobře nakročeno – od začátku roku zaznamenává meziroční nárůst bezmála 300 procent.

Začátky podnikání v takto konzervativním segmentu přitom nebyly jednoduché a pro mladého podnikatele znamenaly nutnost v některých ohledech upustit od svých původních představ. První fázi výroby byl nakonec nucen zahájit v Číně.

„Kvalitních firem je na našem kontinentu maximálně deset a jako člověk, který v této oblasti ještě nic nedokázal, je nemožné za nimi přijít a chtít od nich vyrobit tisíce kusů nádobí,“ vysvětluje.

Zamířil tedy do země, kde věděl, že jeho vizi dokážou ztělesnit poměrně jednoduše. Právě v Číně vznikla první kolekce nerezového nádobí, kterou však potřeboval k tomu, aby se mu nakonec podařilo přesvědčit evropské výrobce, že jeho produkt má potenciál a oni sami jej budou chtít vyrábět.

Všechny nové kolekce, které v současnosti na e-shopu nabízí, pocházejí z Itálie, Francie nebo Česka. 

Návrh nové kolekce Lucca
Reklama

Když bychom se vrátili na úplný začátek do doby, než první kolekce vůbec vznikla, k výrobě byl samozřejmě zapotřebí nemalý kapitál, který Fabini ve svých dvaceti letech neměl. Rozhodl se proto oslovit investora a nebál se sáhnout rovnou do těch nejvyšších řad andělských investorů na českém trhu.

Jeho projekt se nakonec rozhodli podpořit Jiří Hlavenka a Martin Rozhoň, kteří jsou známí svými investicemi do nadějných lokálních startupů, většinou však technologického zaměření. 

„Troufnu si tvrdit, že trh s nádobím se nezměnil už desítky let a nové firmy na něm vznikají zřídkakdy. Jsem přesvědčený, že jsme jedna z nejmladších,“ říká Fabini a dodává, že investory nejvíc zaujal nejspíš jeho moderní přístup.

Nádobí z vícevrstvé nerezové oceli z kolekce Marema

„Nebo jim prostě připadalo zajímavé, že tu je takhle mladý člověk a chce vyrábět zrovna nádobí,“ směje se.

Martin Rozhoň se ale drží první verze a tvrdí, že Fabini má správný tah na branku. „Honza je mladý vizionář. Líbí se mi jeho naturel i vize vybudovat vlastní značku kuchyňského vybavení vysoké kvality s osobním příběhem,“ vysvětluje své rozhodnutí podpořit finančně jeho firmu. 

„Na rozjezd jsem nakonec dostal něco málo přes dva miliony korun a mým cílem bylo přinést na trh hotový produkt,“ vypočítává Fabini. V průběhu loňského roku potom investoři podpořili rozvoj firmy a vývoj produktů znovu, tentokrát dalšími dvěma a půl miliony. 

Fabini se dosud drží toho, co už v začátcích podnikání uměl ze všeho nejlépe, a to právě provozování e-shopu, který tvoří jádro jeho značky. Její produkty lze koupit jen tady, nikoli v  kamenných prodejnách jiných prodejců ani na jejich e-shopech.

Mladík uznává, že poptávka po jeho zboží ze strany velkoobchodníků tu je. Tvrdí ale, že svůj zaběhnutý koncept nemá v plánu měnit.

„Produkty tak dokážeme nabídnout mnohem levněji a ještě si pohlídáme zákaznický servis. Snažíme se být transparentní ve všem, co děláme,“ vysvětluje a nepřímo tak odkazuje i na firemní blog.

„Snažím se vysvětlit, jak přemýšlím nad každým materiálem a jeho vlastnostmi, a ukázat, že se vracíme ke kořenům a děláme nádobí, které má vydržet generace,“ říká.

Ve své strategii plánuje pokračovat i v letošním roce, který se ponese ve znamení rozšiřování produktového portfolia. Pod značkou Fabini byste v průběhu roku měli nově najít vedle nožů a porcelánu také prkýnka z olivového dřeva nebo kuchyňský textil. 

Její šéf zároveň neskrývá ambice svou značku představit i v zahraničí, přičemž prvním trhem by se mělo stát Slovensko. Příběh člověka, který ve dvaadvaceti řídí úspěšnou značku s příběhem, může být pro mnohé lidi (nejen) jeho věku inspirativní.

Jakou radu má pro ty, kteří by chtěli začít podnikat? „Nebojte se do toho pustit i trošku bezhlavě. Člověk má v tomto věku prostor dělat chyby, a když to pokazí, může začít znovu a napravit je,“ říká Jan Fabini.

Reklama
Reklama