Finsko se snaží být vzorem v ekologickém nakupování. Dva tamní obchodní giganty rozjíždějí službu, která vám umožní kontrolovat ekologickou stopu svého nákupu.

Letos na podzim začne druhý největší řetězec v zemi K-group nabízet zákazníkům ve věrnostním programu počítadlo, které bude uvádět ekologickou zátěž jednotlivých druhů potravin. Píše o tom finský web Yle.

„Chceme zákazníkům pomoci s udržitelným a odpovědným výběrem, který je v souladu s jejich hodnotami,“ cituje web vedoucího divize obchodu s potravinami Ariho Akseliho.

Systém nebude počítat každou položku či značku zvlášť, místo toho se zaměří na složky, ze kterých se nákup zákazníka nejčastěji skládá – tedy třeba na mléčné výrobky, maso, pečivo, zeleninu… Program bude zpočátku obsahovat asi 40 kategorií, které se budou postupně doplňovat a upravovat.

Konkurence – síť maloobchodů S-group – už podobný systém zavedla také, zatím pouze pro držitele věrnostních karet. Ke službě se podle ní už přihlásilo asi 150 tisíc lidí a každý měsíc číslo roste o dalších 25 až 30 tisíc.

Zákazníci se po přihlášení na webových stránkách mohou podívat na uhlíkovou stopu vybraných potravin, které nakoupili.

Obchody tvrdí, že se tím snaží vyjít vstříc zákazníkům, kteří je o podobnou službu žádali.

Vzhledem k tomu, že obě skupiny obchodů dohromady ovládají 83 procent trhu, stane se ekologické počítadlo běžnou součástí zákazníků severské země.

Zdroj informací je pro oba řetězce stejný: finský Institut přírodních zdrojů. Podle odhadů až 68 procent emisí skleníkových plynů souvisí v zemi se spotřebou domácností.

Finsko se obecně snaží být vzorem v přístupu k přírodě. Nabízí občanům, aby si mohli spočítat vlastní uhlíkovou stopu, omezuje používání jednorázových plastů a do roku 2035 chce být uhlíkově neutrální.