„Centrum Prahy bylo pro turismus v Česku slepicí, která neustále snášela zlatá vejce. Chceme představit návrhy, jak slepici udržet při životě, aby se začas ta zlatá vejce opět ve snášce objevila,“ sáhne generální ředitel pražského hotelu Alcron Michal Chour po drůbežářské metafoře, když chce shrnout misi čerstvě založeného spolku Centrum žije.

Chour stojí v čele sdružení podnikatelů působících v centru města, kteří od státu požadují výraznější podporu pro nejvýznamnější turistickou i obchodní destinaci v Česku. Mezi zakládajícími členy sdružení jsou spolu s Alcronem developerská společnost Crestyl Omara Koleilata a Zátiší Catering Group podnikatele Sanjiva Suriho. Vedle velkých byznysových hráčů je ale prý sdružení otevřeno jakémukoli subjektu s adresou v Praze 1.

„Dosavadní pomoc státu je zaměřena plošně a kompenzačně a nereflektuje specifika centra Prahy a dalších lokalit závislých na turismu,“ píší zakladatelé spolku v prohlášení volajícím po průběžné a adresné pomoci. „Dnes vidíme, že krize bude mnohem delší, než jsme si mysleli. Reálné oživení nelze očekávat dřív než ve druhém kvartálu příštího roku,“ říká s typickým úsměvem Sanjiv Suri, který ve svých restauracích Bellevue, Mlýnec a V Zátiší v červnu utržil 18 procent z loňských červnových tržeb.

„V červenci se křivka začala zvedat a aktuálně jsme na 24 procentech. Mrtvý bod, který v restauračním byznysu alespoň pokryje náklady, je mezi 80 a 90 procenty tržby,“ dodává a ani teď úsměv nemizí.

Konkrétní návrhy plánuje spolek představit ještě v průběhu prázdnin a slibuje, že budou nastaveny tak, aby zbytečně nezatěžovaly státní pokladnu, nýbrž aby se pomoc státu vrátila. Zatím si pro své požadavky připravují půdu, když s pomocí Institutu strategického investování FFU VŠE a analytiků z Cushman & Wakefield sečetli dosavadní ztráty. Navzdory pomalu se plnícím ulicím i podnikům, které návštěvník města při procházce historickým centrem nemůže nevnímat, nepůsobí tvrdá data nijak optimisticky.

„Obsazenost hotelů v centru Prahy v posledním červnovém týdnu nepřekročila 16 procent a ceny se propadly zhruba na 40 procent těch před koronakrizí,“ sumarizuje dopady na hotelový segment Chour. Meziroční pokles tržeb v retailu a restauračním byznysu odhaduje sdružení na 30 až 50 procent. „Celkem se může v centru města vyšplhat až na 25 miliard,“ míní Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield.

Nepotřebujeme Prahu přecpat turisty, ale zacílit na správnou klientelu.

Zároveň však krize nabízí příležitost pro potřebnou kultivaci trhu. „Nepotřebujeme Prahu přecpat turisty, ale zacílit na tu správnou klientelu,“ tvrdí Sanjiv Suri. Dle hodnocení Mezinárodní kongresové asociace je Praha například osmou nejpopulárnější kongresovou destinací světa.

„Kongresový klient je v Praze podle statistik schopen utratit 418 eur za denní pobyt, což je čtyřnásobně větší přidaná hodnota proti běžnému turistovi. Ve Vídni je to ovšem 580 eur,“ vysvětluje Suri, který je už léta rovněž předsedou představenstva Prague Convention Bureau, propagující Prahu právě jako kongresovou destinaci.

A z jeho úst zní i jasné varování: „Potřebujeme udržet kvalitní poskytovatele služeb, jinak se tito kvalitní hosté nebudou mít kam vracet.“