skip to main content
Technologie

Veletrh duchů. CES hlásí třetinovou návštěvnost, chybějí velká jména

Reklama

Na opětovné setkání na tradičním veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronic Show (CES) se fanoušci inovací těšili kvůli pandemii celé dva roky. A zřejmě si ho po loňském virtuálním intermezzu představovali trochu jinak.

Zatímco svět stejně jako minulé ročníky oblétají fotky technologických novinek nejznámějších firem i malých startupů, na samotném místě v Las Vegas to vypadá dost neobvykle. Novináři ze všech koutů světa sdílejí na sociálních sítích fotky prázdnotou zejících hal a foyer Las Vegas Convention Center. Tam, kde se dřív tlačily tisíce lidí, často není ani noha.

„U veletrhů obecně pozorujeme, že jejich návštěvnost je na třiceti až padesáti procentech v porovnání s předchozími roky,“ uvedl Jean Foster, viceprezident marketingu Asociace spotřebitelských technologií (CTA), která CES organizuje, pro magazín Wired.

„Pokud se dostaneme na padesát procent, budeme na tom ještě docela dobře,“ dodal. Snímky z prvních dnů ukazovaly na sotva třetinovou návštěvnost, což Foster potvrdil.

„Kdo někdy navštívil CES o novinářském dnu nebo jindy, ví, že najít místo ve Starbucks je nemožné,“ uvedla během prvního dne určeného pro novináře a hosty Heather Delaney ze společnosti Gallium Ventures na Twitteru a přiložila foto, kde je kavárna poloprázdná.

Veletrh CES s více než padesátiletou historií je největším svátkem spotřební elektroniky na světě. Před pandemií jej zkraje roku 2020 navštívilo 170 tisíc lidí, loni se veletrh kvůli covidu konal jen ve virtuální podobě. Letos už ho pořadatelé navzdory pandemii uspořádali, ovšem mutace delta s omicronem citelně ovlivnily jeho návštěvnost.

Podle odhadů CAT letos veletrh navštíví jen padesát až pětasedmdesát tisíc návštěvníků včetně akreditovaných novinářů a hostů z celého světa. Účast je slabá nejen kvůli přísným cestovním omezením i vstupu podmíněném očkováním, ale také paradoxně kvůli tomu, čím veletrh obvykle žije – digitálu.

Předplatné Forbesu

Loni probíhal jen přes kamery a obrazovky a letos u takového modelu zůstala řada firem i návštěvníků. Už v prosinci mnoho velkých značek jako Google, Mercedes-Benz, General Motors, Amazon nebo Panasonic oznámilo, že na letošním ročníku své stánky mít nebudou.

Reklama

„Je mi líto, že se letos na veletrhu CES se všemi nesetkáme, ale prioritou je pro nás bezpečnost našeho týmu a ostatních účastníků,“ uvedl před Vánoci například šéf T-Mobilu Mike Sievert. Některé značky zvolily jakýsi mix kamenných „stánků“ s onlinem, ale výsledky jsou rozporuplné.

„Například u expozice LG nikdo fyzicky není. Na zemi a podstavcích jsou QR kódy, které si naskenujete a pomocí rozšířené reality přes telefon vidíte produkty. Je to trochu smutný pohled, navíc po technické stránce docela špatně zmáknutý,“ píše pro Forbes přímo z Las Vegas zakladatel serveru Smartmania.cz Jiří Hrma.

Místo konání CES 2022 Las Vegas Convention Center | Foto Jiří Hrma

Počet vystavovatelů se ale dramaticky nezměnil. Podle oficiálních dat CAT jich letos je přes 2200, což jsou srovnatelné počty s předpandemickými ročníky. Svou účast jich pak zrušil jen zlomek – přesně dvaačtyřicet.

Na některé prezentace se stále sejde mnoho účastníků, ale svatostánek nadšenců elektroniky minimálně v prvních dnech opticky zel prázdnotou. Oproti minulým ročníkům řada firem zrušila mediální eventy včetně večírků, na kterých vždy probíhal oceňovaný networking.

I letos ale není svět ochuzen o nejčerstvější technologické výdobytky či teprve jejich koncepce. Například Sony už překvapilo plány na vstup do automobilového světa svou vlastní „teslou“ a BMW se pochlubilo vozem jako vystřiženým ze seriálu Zmije, který už v devadesátých letech díky filmovým trikům měnil barvu.

Navzdory pandemické prázdnotě je i letos co obdivovat, jak se ostatně můžete přesvědčit sledováním oficiálního YouTube kanálu veletrhu.

Reklama
Reklama