Společnost Bike Fun International (BFI) ze skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce přišla při loupeži na dálničním odpočívadle v Německu o důležité díly pro výrobu kol v hodnotě šest milionů korun. To jejich největšímu českému výrobci způsobí značné komplikace a výroba se u některých modelů zpozdí až o rok.

Uloupené komponenty Shimano jsou klíčové pro stavbu téměř 10 tisíc kol. Incident se navíc stal v období, které je už tak složité, protože dodávky jednotlivých komponent stagnují. Ze skladových zásob či od alternativních výrobců je firma schopna aktuálně nahradit jen část komponent. Výsledná cena vyrobených kol, která měla být odcizenými díly osazena, je pak 250 milionů korun.

Podle ředitele dodavatelského řetězce BFI Petra Krkošky firma podobnou situaci ještě nezažila. „Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná.“

Bike Fun International vyrábí ročně více než 150 tisíc kol a elektrokol a dosahuje obratu okolo dvou miliard korun. Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky.

„Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory,“ doplňuje Krkoška.

Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol zbylo firmě devět krabic s komponentami nižších tříd. Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Německá policie se událostí zabývá a firma měla náklad pojištěný. Ušlý zisk společnosti však pojistka nenahradí. Dopad na výrobu je podle marketingového manažera společnosti Jana Butaly obrovský. Loupež podle něj provedla dobře organizovaná skupina, která podle všech ukazatelů musela mít celou akci dobře naplánovanou.

„S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky, zloději počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté jej pachatelé uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy v nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop,“ vysvětluje Butala.

Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky. Svou roli podle Butaly sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobená uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál.