skip to main content
Byznys

Největší konkurent Netflixu bude od léta i v Česku. Disney+ ještě vyostří boj o diváky

Evropa, Blízký východ i Afrika, dvaačtyřicet zemí a jedenáct teritorií včetně České republiky. To jsou základní parametry expanze streamovací platformy Disney+, která se chystá letos v létě. V současnosti Disney+ v regionu působí v osmnácti zemích.

Platforma spadá pod The Walt Disney Company a nabízí například tituly z produkce Marvelu, Pixaru, National Geographic nebo světa Hvězdných válek. Společnost nezveřejnila plánované ceny, ve Spojených státech stojí roční předplatné osmdesát dolarů, tedy asi 1700 korun.

Rozmach Disney+ přichází k době, kdy streamovací služba začíná dotahovat dosavadního giganta v oboru, Netflix. Tomu přes slibný růst na začátku pandemie klesá počet nových předplatitelů: loni jich bylo „jen“ 18 milionů, nejméně od roku 2015.

Minulý týden v pátek se navíc akcie Netflixu propadly o pětinu, což jasně indikuje, že investoři reagují na částečně ztracené momentum.

Podobně jako v zahraničí však nejsou pro český trh relevantní jen dvě služby. Během následujících týdnů v Česku odstartuje dlouho očekáváná služba HBO Max rozšiřující současnou HBO GO.

Reklama

Na globální úrovni má HBO napříč službami necelých 74 milionů předplatielů, což oproti Netflixu třetinová cifra. Management AT&T (tedy vlastníka HBO) nicméně cílí na značný nárůst, a to jednak díky zahraniční expanzi a zároveň plánovánému spojení s Discovery Inc, jejíž obsah se poté stane součástí katalogu HBO.

Relativně nenápadně, ale co do čísel pozoruhodně, pak do hry na tuzemském trhu promlouvá skupina PPF, respektive její Nova, respektive její služba Voyo. Ta od nástupu Didiera Stoessela v roce 2020 polyká investice v řádu desítek milionů korun a diváky kupí po statisících.

V roce 2023 bude výsledkem čtyřicet nových původních seriálů, přičemž aktuálně už kritika chválí minisérii Případ Roubal o českém masovém vrahovi.

„Všechny velké platformy vám dávají možnost dosáhnout prakticky na jakéhokoli diváka kdekoli na světě. Chceme být šampionem v regionu, ale věřím, že v námi produkovaném obsahu jsou věci, které by mohly fungovat všude,“ říkal přesvědčeně Stoessel pro Forbes letos v lednu.

Co přehřšel nabídky udělá s předplatnými, je samozřejmě velká otázka. Data ze Spojených států však naznačují, že to nemusí být hra s nulovým součtem. Polovina diváků měla loni tři a více předplacených služeb typu Netflixu či HBO, přičemž v roce 2020 to bylo jen 28 procent.