Když je v celém světě neveselo, ať je veselo aspoň doma. Lechtivým způsobem jde okomentovat data, ze kterých plyne, za který segment zboží jsou čeští zákazníci ve světě online nákupů ochotni si připlatit inflaci navzdory.

O jaké zboží jde? Zpráva společnosti Shoptet, spravující přes třicet tisíc e-shopů, je všeříkající: „Turbulentní roky mají v online prodeji nekorunovaného krále, který v meziročním srovnání vykazuje růst již několik let v řadě. Je jím segment erotiky. Toto zboží se překvapivě stává z dlouhodobého hlediska nejžádanějším a v krizi zároveň nejstabilnějším možným podnikáním.“

Tíživá ekonomická situace spoutala mnoha firmám křídla, avšak těm prodávajícím například pomůcky na spoutání při intimních hrátkách je nadále hej. Zatímco tržby v internetových obchodech poprvé za poslední dekádu nerostou a od začátku roku podle dat společnosti Upgate klesají o zhruba třináct procent, erotického zboží se chmurná čísla netýkají.

„Podnikání s erotikou se dařilo už před pandemií a skokově vzrostlo během covidu, kdy se stalo jedním z vítězů lockdownů. Nicméně nás zaskočilo, že trend pokračuje i v průběhu celého letošního roku. Každý měsíc zaznamenáváme v odvětví růst o desítky, někdy i stovky procent,“ prozrazuje ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Celý segment roste kontinuálně od roku 2019, v meziročním srovnání o vyšší desítky procent. Letos to bylo zatím o třetinu, přičemž nejsilnější předvánoční sezona teprve přijde. Průměrná výše objednávky na jeden nákup je letos 1327 korun. Jedním z aspektů úspěchu je podle všeho čím dál větší otevřenost společnosti, k níž pomáhají sociální sítě.

„Posledních pět deset let pozorujeme, že Češi přestávají mít zábrany a erotika už pro ně není tabu,“ říká Patrik Duda, provozovatel obchodu Naughty Harbor. Jeho slova potvrzuje Vojtěch Sláma stojící za shopem Yoo. „Když jsme na Instagramu vyhlásili soutěž, při které měli účastníci sdílet sbírky erotických hraček, inbox nám zahltil příliv fotek, až nás to překvapilo – i když je jasné, že naši sledující mají k erotickým pomůckám blíže než ostatní lidé.“

Největší zájem je tradičně o klasické erotické simulátory, narůstá ovšem i poptávka po soft BDSM pomůckách, což Sláma vysvětluje tím, že lidé chtějí uniknout z každodenní rutiny a prožívat intenzivní zážitky na vlastní kůži. Patrik Duda doplňuje, že také segment erotiky je ovlivněn technologiemi, díky kterým jsou například umělé panny čím dál realističtější.