Jaká je budoucnost online plateb? Zvykli si zákazníci na ukládání karet na internetu, nebo se stále bojí o své bezpečí? A jak se obchodníci musejí přizpůsobit trendům v placení, aby nepřišli o zákazníky? Nejen o tom v podcastu Behind the Business debatovali Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa, s Karlem Járou, viceprezidentem Global Payments Europe.

Zákazníci si v kamenných prodejnách a podnicích zvykli, že kartou nebo mobilem můžou platit jednoduše, rychle, intuitivně a bezpečně. Stejný standard proto očekávají i v elektronickém světě.

„To je taky důvod, proč jsme uvedli novou platební metodu Click to Pay, která umožňuje jednoduše zaplatit na jeden klik bez toho, abyste složitě přepisovali číslo karty,“ říká k tomu Hana Wasserburger, šéfka poradenských služeb Visa.

Bezpečnější identifikace

Podle Wasserburger je velkou výhodou to, že nová platební metoda si už s sebou nese dodací údaje, které tak zákazník nemusí vyplňovat. „Metoda posouvá na další úroveň i bezpečnost. A to díky tomu, že údaje o kartě jsou nahrazeny jedinečným tokenem, který si můžete představit jako kód.

Už nejsou předávány údaje o kartě, ale platbu identifikuje právě jenom unikátní číslo – token,“ doplňuje manažerka.

Oba hosté se kromě toho shodují, že pro obchodníky je zásadní nezaspat dobu a probíhajícím trendům se přizpůsobit. Karel Jára z Global Payments nicméně upozorňuje, že to neznamená inovovat za každou cenu.

„Pro obchodníky je z našich zkušeností zásadní mít novinky otestované, odladěné a dokonale připravené. Pokud se zavádějí příliš rychle a nejsou odladěné, zákazník se uprostřed platby zasekne a k obchodu nedojde, je to pro něj překážka,“ dodává Jára.

AI podpoří Pay služby

Podle dat Global Payments už více než padesát procent všech plateb u nás tvoří platby přes mobil. „Ať už je to mobilní aplikace, nebo mobilní prohlížeč. Tím nabývají na důležitosti mobilní peněženky, zejména Apple Pay a Google Pay. A teď na to navazuje Visa se svým Click to Pay, který funguje nejen na mobilních zařízeních, ale nabízí stejnou uživatelskou zkušenost i pro desktopová zařízení,“ popisuje aktuální vývoj Jára.

Hana Wasserburger očekává, že v příštích letech ještě víc poroste význam bezpečnosti plateb. S tím souhlasí i Jára. „Na to chceme už letos navázat nasazováním umělé inteligence do různých podpůrných procesů.“

Co budou další velká témata v souvislosti s online placením v příštích deseti letech? Je u online plateb rozdíl mezi požadavky starších a mladších generací? Jak jsme na tom ve srovnání se zahraničím? Nejen o tom je řeč v podcastu Behind the Business, který připravuje společnost Visa ve spolupráci s magazínem Forbes.