Dvojice švýcarsko-italských miliardářů investovala v posledních třech letech více než čtyřicet miliard dolarů (přes 920 miliard korun) do různých oblastí, od lodí a přístavů až po nemocnice a vysokorychlostní železnice. Nyní kupuje společně s americkým investičním kolosem BlackRock 43 přístavů od hongkongského podnikatele Li Ka-shinga, čímž se jejich společnost MSC stává novým králem celého rejdařského odvětví.

Počátkem letošního března vyzdvihl prezident Spojených států Donald Trump během svého projevu na zasedání amerického Kongresu dohodu o prodeji dvou přístavů v Panamském průplavu.

„Právě dnes jedna velká americká společnost oznámila, že kupuje oba panamské přístavy,“ prohlásil Trump za potlesku politiků shromážděných v Kapitolu.

Obchod, o kterém mluvil, se týkal prodeje 43 přístavů, které vlastnil hongkongský konglomerát CK Hutchison miliardáře Li Ka-shinga, skupině vedené BlackRockem za 23 miliard dolarů. Zmiňované přístavy přitom byly jen malou součástí celé transakce.

Trump vůbec nezmínil, že jeden ze dvou partnerů v této dohodě, společnost Terminal Investment Limited, je součástí švýcarského rejdařského gigantu Mediterranean Shipping Company, obecně známého jako MSC, který v roce 1970 spoluzaložili švýcarsko-italští miliardáři Gianluigi (na úvodní fotografii) a Rafaela Aponteovi.

Vlastnická struktura prodeje zatím nebyla zveřejněna, ale díky transakci se MSC stane největším provozovatelem přístavů na světě s podíly ve více než stovce terminálů v 54 zemích, včetně osmi v USA a tří v Panamě.

MSC je majitelem Terminal Investment ze sedmdesáti procent, zatímco investiční firma Global Infrastructure Partners (GIP), vlastněná společností BlackRock, drží dvacet procent. Zbývajících deset procent připadá na singapurský státní investiční fond GIC.

Dohoda, kterou ještě musejí schválit regulační orgány, znamená, že BlackRock a Terminal Investment převezmou přístavy společnosti CK Hutchison mimo Čínu a Hongkong za hotovostní platbu ve výši osmnácti miliard dolarů a odkup dluhu ve výši pěti miliard dolarů.

Jde o poslední z řady akvizic Aponteho logistického gigantu MSC, který v roce 2022 předstihl veřejně obchodovaného dánského konkurenta Maersk a stal se největší kontejnerovou přepravní společností na světě. Nyní se chystá překonat Maersk i v počtu vlastněných přístavů.

„Růst objemu kontejnerové dopravy společnosti MSC jde ruku v ruce s ohromným rozšířením kapacity terminálů,“ potvrzuje Eirik Hooper, vedoucí pracovník ve společnosti Drewry, která se zaměřuje na námořní výzkum.

Kontejnerová loď na moři
info Foto Pixabay
Nákladní loď s lodními kontejnery na palubě

Investice BlackRocku do přístavů přichází jen rok poté, co tato společnost oznámila akvizici Global Infrastructure Partners. Generální ředitel BlackRocku, miliardář Larry Fink, tehdy prohlásil, že infrastruktura představuje „jednu z nejzajímavějších dlouhodobých investičních příležitostí“.

Před transakcí s CK Hutchison utratila MSC od ledna 2022 podle odhadu Forbesu více než čtyřicet miliard dolarů, přičemž investovala do různých projektů, od nových přístavů až po nemocnice a vysokorychlostní železnice v Itálii.

Většinu z toho však tvořily nové lodě. Za poslední tři roky firma podle odborníků ze společnosti VesselsValue koupila nebo objednala 370 plavidel za více než 31 miliard dolarů.

MSC nezveřejňuje svá finanční data a odmítla je komentovat, ale podle dokumentů, které získal italský deník Il Messaggero, zakončila rok 2022 s hotovostí ve výši 68 miliard dolarů, díky prudkému nárůstu přepravních sazeb během covidové pandemie, kdy si námořní dopravci obecně přišli na rekordní zisky.

Vlastnictví MSC je rozděleno rovným dílem mezi Aponteho (předsedu představenstva, který se narodil v Itálii, ale nyní má švýcarské občanství a žije v Ženevě) a jeho manželku Rafaelu Aponte-Diamant, která mu před pětapadesáti lety pomohla firmu založit.

Podle odhadů Forbesu má v současnosti každý z manželů Aponteových majetek v hodnotě 37,5 miliardy dolarů (zhruba 865 miliard korun), což z Rafaely činí nejbohatší ženu na světě, která si své jmění vybudovala sama.

„Ještě předtím, než bylo zřejmé, jak dobře pandemie dopadne pro rejdaře, Aponte nakupoval vše, co bylo k dispozici, a expandoval,“ říká John McCown, expert na lodní dopravu z think tanku Center for Maritime Strategy. „Je to odvážná strategie, ale zatím se ukázala jako úspěšná.“

I když pandemie pomohla všem přepravcům, MSC z ní těžila více než její konkurenti.

I když pandemie pomohla všem přepravcům, MSC z ní těžila více než její konkurenti. Podle deníku Il Messaggero dosáhla v roce 2022 tržeb ve výši 93 miliard dolarů a hrubého zisku 46 miliard dolarů, čímž předstihla společnosti Maersk a CMA CGM, které patří francouzské miliardářské rodině Saadé.

I když její větev osobní lodní dopravy zaznamenala kvůli covidu ztráty – z čistého zisku 456 milionů dolarů v roce 2019 se propadla na tříletou sérii čistých ztrát, která dosáhla více než tří miliard dolarů – úspěch její kontejnerové lodní dopravy to více než vykompenzoval.

Hrubý zisk MSC vzrostl v letech 2020 až 2022 o více než šest set procent, zatímco Maersk vykázal růst o 350 procent a CMA CGM o 445 procent.

MSC využila finanční prostředky vydělané během covidu k rozšíření svého impéria i mimo námořní dopravu a začala investovat do společností, které přepravují zboží do cílových destinací na pevnině. Také přibrala firmy v dalších oblastech lodní dopravy mimo kontejnery.

Od ledna roku 2022 MSC utratila více než 3,6 miliardy dolarů za podíly v deseti společnostech, včetně firem zabývajících se nákladní leteckou či automobilovou dopravou. „Vzhledem k tomu, že MSC roste strhujícím tempem, není to žádné překvapení,“ myslí si McCown.

V období, kdy MSC disponovala velkým množstvím hotovosti, uzavřela v srpnu 2022 partnerství s jihoafrickou společností Remgro miliardáře Johanna Ruperta, aby za 4,6 miliardy dolarů koupila jihoafrickou síť soukromých nemocnic Mediclinic.

Další velký krok mimo námořní dopravu učinila v říjnu roku 2023, kdy za 2,2 miliardy dolarů koupila padesát procent italské vysokorychlostní železniční společnosti Italo od Global Infrastructure Partners.

MSC, která se věnuje výletním plavbám od roku 1988 a v roce 2010 koupila společnost provozující trajekty ve Středomoří, tímto krokem poprvé vstoupila do osobní železniční dopravy.

Diego Aponte, syn Gianluigiho a Rafaely a prezident MSC, tehdy v prohlášení uvedl, že nákup odráží „cíl skupiny dále rozvíjet udržitelné způsoby dopravy, jak pro osobní, tak pro nákladní přepravu“.

Nákladní kontejnery v přístavu
info Foto Pat Whelen / Unsplash
Nákladní kontejnery v přístavu

Transakce byla dokončena loni v květnu a pro Aponteho to pravděpodobně bude další úspěšná investice. Italo v roce 2023 vykázalo zisk 178 milionů dolarů při tržbách 926 milionů dolarů, což znamená nárůst o 36 procent v zisku a 21 procent v tržbách oproti předchozímu roku.

Rodina Aponteových rozšiřovala své přístavní impérium již před transakcí s CK Hutchison. V březnu roku 2022 MSC koupila padesát procent jihokorejského přístavu Busan a o osm měsíců později za 5,9 miliardy dolarů společnost Bolloré Africa Logistics – síť kontejnerových terminálů, suchých přístavů, železnic a logistických služeb vlastněných skupinou Bolloré Group francouzského miliardáře Vincenta Bollorého.

Díky této akvizici se MSC stala největší logistickou firmou v Africe a sedmým největším vlastníkem přístavů na světě. Loni v listopadu získala za sedm set milionů dolarů téměř poloviční procentní podíl v německé veřejně obchodované logistické společnosti HHLA, která vlastní velké přístavy v Německu, Estonsku, Itálii a Ukrajině.

„Je výhodné mít vlastní přístavy. Umožňuje vám to získat prioritní postavení,“ říká Ben Slupecki, analytik společnosti Morningstar, a dodává, že nákup přístavů spolu s větší flotilou je v tomto odvětví velmi cenný.

Díky těmto investicím získala MSC silnější pozici než kdykoli předtím, a to ji pravděpodobně vedlo k rozhodnutí oznámit v lednu 2023 konec desetiletého partnerství s Maerskem v rámci aliance 2M.

Toto spojenectví, které bylo vytvořeno v roce 2015, umožnilo oběma společnostem snížit náklady sdílením kapacity 185 lodí na trasách směřujících z přístavů v severní Evropě a Severní Americe do Asie.

Maersk přešel do jiné aliance, zatímco MSC pokračuje sama. „Vlastní dvacet procent globální kapacity, takže dosáhli velikosti, kdy již spojence nepotřebují,“ konstatuje Slupecki.

Díky novým partnerům, jako je BlackRock, firma pravděpodobně nebude potřebovat žádnou další podporu. Aponte se navíc stále nehodlá zastavit ve svém růstu.

Jeho společnost údajně plánuje do května zvýšit svůj podíl ve firmě Boluda Towage španělského miliardáře Vicenteho Boludy Fose na 49 procent, čímž by MSC získala pozici největší remorkérové společnosti na světě.

MSC možná nebude schopná udržet tak vysoké investice navždy. Po letech závratného růstu se situace na trhu lodních společností začíná měnit. Ceny nákladní dopravy klesly z rekordních hodnot z roku 2022 a jsou nyní přibližně o polovinu vyšší než před pandemií v roce 2019.

Největší firmy s možností investovat, jako je MSC, pravděpodobně přežijí i těžké časy.

Tato stagnace v kombinaci s potenciálním dopadem Trumpových cel a případné následné obchodní války by mohly snížit zisky MSC. „Jestliže se cla zavedou, skutečně to sníží objem přepravených kontejnerů do a z USA, což je pětadvacet až třicet procent světových kontejnerových mil,“ upřesňuje McCown.

Stále se však jedná o relativně malou část celosvětového kontejnerového obchodu. I kdyby MSC musela prodat část svých přístavů v Nizozemsku a Panamě, aby uspokojila regulační orgány, které zkoumají dohodu s CK Hutchison, bude pravděpodobně stále vlastnit podíly ve více než stovce přístavů po celém světě, což nikdo jiný nemá.

Tato velikost a skutečnost, že MSC disponuje největší flotilou kontejnerových lodí na světě, ji činí odolnější vůči jakémukoli poklesu oproti konkurenci.

„Největší firmy s možností investovat, jako je MSC, pravděpodobně přežijí i těžké časy a na druhé straně vyjdou silnější, na rozdíl od některých konkurentů,“ poznamenává Slupecki. „Svým způsobem je to pro ně výhoda, že mohou získat další podíl na trhu, i když se potýkají s problémy.“