skip to main content
Český byznys

Většina lidí jídlu nerozumí, říká šéf brněnské firmy, která učí Česko zdravě jíst

3 minuty čtení

Cesty zdravé výživy mohou být nevyzpytatelné. Když Michal Hubík před deseti lety přišel do Brna, zaujaly ho v malém krámku levné proteinové tyčinky a od koupě ho neodlákal ani fakt, že byly několik měsíců prošlé.

Bylo to v době, kdy se začínal zajímat o stravu a cvičení. Právě díky tomu si sedli s majitelem obchůdku Honzou Kernem a z kratšího rozhovoru se rychle vyklubala budoucí spolupráce a později i obchodní partnerství.

Už za několik měsíců spolu rozjeli magazín, který měl bourat mýty ve fitness světě, a dnes Michal Hubík řídí Aktin, jeden z největších webů zaměřených na zdravý životní styl v Česku. Jeho cíl? Pomoci lidem lépe porozumět tomu, co vlastně jedí.

„Honza tehdy říkal, že by potřeboval pomoc s grafikou, a já se mu nabídl, i když jsem grafiku vůbec neuměl,“ vzpomíná Michal, který tehdy využil první sympatické příležitosti k zaměstnání. Už za několik měsíců společně zakládali firmu Selltime, pod kterou rozjeli i Aktin.

„V health and fitness koluje obrovské množství nesmyslů, které jsou vytažené z paty. Nikdo je nikdy nepotvrdil, lidé jim věří a také se jimi řídí,“ vysvětluje jednatřicetiletý Michal původní motivaci za webem. „To nám tehdy hrozně vadilo, tak jsme se rozhodli s tím něco udělat.“

Přestože se Honzovy a Michalovy cesty už před třemi lety rozdělily a Michal je tak dnes jediným ředitelem firmy, na původní myšlence stojí Aktin dodnes.

Jeden ze dvou zakladatelů Aktinu a současný CEO, Michal Hubík
Reklama

Aby svůj nový byznys mohli monetizovat, krátce po založení magazínu spustili e-shop se sportovní výživou, který dnes generuje roční obrat 165 milionů. Vedle toho je ale nadále stejně důležitým prvkem online magazín, kde lze mimo jiné denně čerpat inspiraci pro vaření zdravých pokrmů.

Většina lidí jídlu nerozumí

Honza s Michalem spouštěli e-shop s myšlenkou přinést lidem kvalitní produkty, které jim pomohou dosáhnout jejich cílů. „Nabízeli jsme to nejlepší na trhu třetích stran a doporučovali jen zboží, které podle nás mělo smysl.“ V sortimentu však kvůli poptávce bylo třeba držet i produkty nižší kvality, do kterých se jim zprvu nechtělo.

„Lidi je prostě chtěli, byli na ně zvyklí. Teď už prodáváme úplně jiné zboží, které má většinou prémiovou kvalitu. Očividně jsme za ta léta dokázali změnit nákupní chování našich zákazníků a to bereme jako úspěch.“

Hodně lidí nezná rozdíl mezi sacharidy, bílkovinami a tuky.

Když Michal vypráví o své práci, několikrát zmíní, že jeho primárním záměrem je od začátku přimět společnost, aby lépe přemýšlela nad tím, co do svého těla dává.

„Jídlo ovlivňuje v našich životech snad úplně všechno,“ zdůrazňuje Michal a zároveň vypichuje fakt, že veřejnost není v oblasti stravy vzdělaná. „Hodně lidí ani nezná rozdíl mezi sacharidy, bílkovinami a tuky.“

Brněnský sklad e-shopu

V posledních měsících se soustřeďoval na vymýšlení způsobů, jakými by mohl zájemcům předat zásadní informace a pomoci jim zhubnout, nabrat svaly nebo prostě jen zdravěji jíst. Plánované řešení má fungovat jako systém poskytující kompletní návod ke zdravému stravování.

Za léta existence se nabídka internetového obchodu zásadně posunula. Z původního zaměření čistě na suplementy, přivádějící na stránky většinou svalnaté návštěvníky posiloven, se Aktin postupně vyprofiloval ve spíše lifestylový obchod, nabízející zboží od více než 360 značek.

Seženete tu vše od syrovátkových proteinů, proteinových tyčinek a doplňků ke cvičení až po celozrnné těstoviny, špaldovou mouku, kokosový olej nebo i přírodní kosmetiku a ekologické prostředky na úklid. 

Přestože vybrané produkty lze zakoupit v jakémkoliv běžném supermarketu, Aktin u nich slibuje prémiovost a přidanou hodnotu, ať už jde o organickou kvalitu, nebo „jen“ lepší chuť.

Reklama

„Ingredience odebíráme přímo u zdrojů po celém světě, aby byly čerstvé a neprocházely přes několik prostředníků, což způsobuje vyšší cenu a zároveň nekonzistentní kvalitu.“

Z distributora výrobcem

Michal od začátku cítil potřebu přijít s lepším produktem, než trh aktuálně nabízí. V roce 2014 se proto firma vydala cestou oříškových másel značky R3ptile, jejichž popularita v české fitness komunitě explodovala.

„Oříškové máslo patří k produktům, jejichž vývoj trvá i měsíce kvůli neustálému ladění chuti a konzistence,“ vysvětluje rodák z Brna.

Svou představu prémiovosti a složení vypiplaného do posledního detailu si pak Michal konečně splňuje nedávno vzniklou vlastní značkou Aktin, pod kterou nabízí široké portfolio produktů od zdravých cookies přes vitaminy po tolik oblíbená oříšková másla.

Originální příchutě másel kombinující ořechy s čokoládou, kokosem, slaným karamelem a dalšími lákavými ingrediencemi si brzy našly své zákazníky a začaly se prodávat po tisících. Přesto bylo Michalovi jasné, že jen u másel nezůstane.

Značka R3ptile se pomalu ruší a nahrazuje ji právě nově vzniklá Aktin, jejíž produkty dnes firma vyrábí zčásti sama přímo v Brně a zčásti u externích firem po celém světě. „Do budoucna bychom si chtěli maximum vlastních produktů vyrábět inhouse. Poskytuje nám to mnohem víc prostoru pro inovace a ladění k dokonalosti.“

Vzhledem k vysokým nákladům na vlastní výrobu jsou zatím produkty značky Aktin dražší, než by si Michal představoval. „Chceme, aby si je koupili ti, kdo se nebojí utratit za kvalitu, ale aby si je výhledově mohl dovolit i student.“

Se snížením ceny by měla pomoci expanze do zahraničí, kterou společnost plánuje na začátek letošního října. V zahraničí se představí pod jménem Vilgain a ke konci roku umožní nákup i lidem z dalších evropských zemí a postupně dalších světových lokalit.

S rozšiřováním územního působení jde samozřejmě ruku v ruce i nábor nových sil do stávajícího týmu. Ten čítá zhruba 100 zaměstnanců, z nichž polovina pracuje na plný úvazek a druhá na částečný – především členové redakce internetového magazínu píšící externě z domova.

„Dáváme si záležet na tom, abychom čtenáři poskytli co nejvíc relevantních informací pocházejících z důvěryhodných zdrojů,“ vysvětluje Hubík. „Klademe velký důraz na kontrolu informací, kterou u nás provádí takzvaný bullshit detector,“ směje se.

„Je to člověk elitní ve své oblasti, který kontroluje pravdivost všech tvrzení a ujistí se, že nebudeme mezi čtenáři šířit nesmysly a další mýty,“ dodává podnikatel, který nedávno odstartoval podcast Makám na sobě, přinášející debaty se zajímavými osobnostmi ze světa výživy a sportu.

Přestože Aktin od svého vzniku nezaznamenal žádný skokový rok, ale spíše pozvolný růst, letošní pandemie měla jednoznačně pozitivní dopad na prodeje. Během nouzového stavu vyrostly tržby e-shopu o 30 procent, celoročně oproti loňsku potom o 45 procent, a v segmentu fitness vybavení prodejce zaznamenal dokonce 500procentní nárůst.

Nejoblíbenějšími produkty se na několik měsíců staly trvanlivé potraviny jako vločky nebo oříšková másla, ale ze stoprocentního nárůstu se ještě teď těší i sekce vitaminů a minerálů. S přicházejícím podzimem přijdou jistě vhod.

Reklama
Reklama