skip to main content
Český byznys

Víc Čechů a rodin, levnější a kratší pobyty. Jak pandemie změnila lázeňský byznys v Mariánkách

Obsluhovali tady anglického krále Edwarda VII., inspiraci tu hledali Goethe, Seifert i Nezval. Největší historický lázeňský komplex v Evropě teď „díky“ koronaviru znovu objevují i Češi. Pandemie spoustě z nich překazila plány na zahraniční dovolenou a cizinci většinou také zůstali doma.

To znamená jediné. Mariánské Lázně se nově načančaly pro tuzemské návštěvníky. Trend je jasný: více Čechů, méně léčení, kratší a levnější pobyty a rodiny s dětmi jsou vítanými hosty. Nová doba!

Lázeňství bylo jarní pandemií zasaženo velmi tvrdě. Karel Kalivoda, generální ředitel české větve nadnárodní skupiny Ensana Health Spa Hotels, pod niž patří devět mariánskolázeňských hotelů, připomíná, že už od poloviny března nesměli nastupovat noví hosté a první dubnový týden se pokoje uzamkly úplně.

Kolonáda Karolinina a Rudolfova pramene. V pozadí budova Nových lázní a Casina.

Měsíc v nich byl úplný klid, až zkraje května začalo opatrné otevírání. A tento trend je stále v běhu. Momentálně má Ensana otevřené dva hotely, další dva přidá během července a do konce roku jich má být celkem pět.

Ty hotely, které jsou momentálně v provozu, se svižně plní: Centrální lázně už hlásí osmdesátiprocentní obsazenost. „To je na tuto dobu zázračné číslo,“ říká Kalivoda. Jenže při pohledu na celkový počet hostů porovnaný s minulou sezonou je obsazenost zhruba na třetině.

Zatímco do loňska hráli mezi zákazníky prim Němci a rusky mluvící návštěvníci, letos se poměr sil zcela překlopil na stranu Čechů. Dřív jich tu byla zhruba třetina, teď 90 procent. „Je to extrémní proměna oproti tomu, na co jsme byli zvyklí,“ přitakává Kalivoda. 

Výrazně přibylo i rodin s dětmi – v největším mariánskolázeňském komplexu pro ně dokonce vznikl klub Coolonáda s animačními programy a půjčovnou elektrokol či koloběžek. „To jsou kroky, kterými jsme se adaptovali na novou klientelu,“ říká Kalivoda. „Věříme, že neobjeví Mariánské Lázně jen pro letošek, ale stanou se tradičními hosty.“

Karel Kalivoda, generální ředitel české větve nadnárodní skupiny Ensana Health Spa Hotels

Petra Lelovská, která je součástí globálního top managementu Ensany, zdůrazňuje, že dosavadní gros skupiny tvořili hosté středního a vyššího věku, kteří se přijížděli léčit dlouhodobě, tedy na tři čtyři týdny. Teď se však firma musela přizpůsobit nové situaci a zaměřila se na krátkodobé pobyty a různé věkové kategorie.

A musela zlevnit. Ceny pro český trh šly dolů v průměru o 30 procent, navíc v nabídce nyní najdete třeba v rodinném balíčku děti do 14 let zdarma. Do lázní se snaží Čechy přilákat i vláda. Na přelomu června a července schválila bezprecedentní státní poukazy na pobyty v tuzemských lázních.

Podmínkou pro čtyřtisícovou slevu z programu COVID – Lázně, který lze využít až do konce tohoto roku, je alespoň šest nocí a využití minimálně pěti procedur. 

Hotel Maria Spa, jeden z těch, které spojuje unikátní podzemní koridor.

„Obrovsky to vítám, je to něco, co nemá v historii lázeňství obdobu. Myslím, že budeme schopni odbavit celý limit počtu voucherů, který se na naše zařízení vztahuje,“ podotýká Kalivoda. „Hned po zveřejnění programu dramaticky vzrostl počet dotazů klientů, vyřizujeme je od rána do večera.“

Ani státní podpora však nevyrovná finanční propad z první půlky roku. Ensana očekává, že se letos dostane na polovinu tržeb, které měla loni (v Česku šlo o 860 milionů korun). Stejně tak Kalivoda přiznává, že musel – ač nerad – propouštět.

Reklama
Předplatné Forbesu

„Museli jsme se rozloučit s těmi, kdo byli ve zkušební lhůtě nebo pracovali na dohodu. Výhled nebyl příznivý a my dělali vše pro to, abychom hlavně zachovali jádro našich odborných pracovníků,“ vzpomíná Kalivoda na jarní drama, alespoň částečně zmírněné čerpáním peněz na mzdy z vládního programu Antivirus.

Ensana v Mariánských Lázních zaměstnává zhruba 500 lidí, což ji řadí mezi největší zaměstnavatele v kraji. Velkou stopu ovšem zanechává i v dalších zemích, kde působí: lázeňské a wellness hotely má také na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a chystá se do dalších evropských zemí.

Skupina byla pod původním názvem Danubius Hotels Group založena v roce 1972 tehdejším Ministerstvem zahraničního obchodu Maďarska s cílem rozvinout tamní lázeňství. Po konci komunismu se firma stala akciovou společností a v roce 1992 byly její akcie upsány na budapešťské burze. 

Na přelomu tisíciletí začala skupina expandovat do zahraničí – a jako první zamířila právě do Mariánských Lázní. Začala hotelem Villa Butterfly, o rok později následoval nákup majoritního podílu v Léčebných lázních Mariánské Lázně a.s. Tím se dostala k unikátnímu souboru léčebných zařízení okolo Centrálních lázní, které posléze propojila ještě unikátnější podzemní chodbou.

Zázemí pro jednu z léčebných procedur v Mariánských Lázních

Na 600 metrů dlouhou cestu mezi pěticí hotelů (Nové lázně, Centrální lázně, Maria Spa, Imperial, Hvězda) můžete jako host vyrazit klidně v trepkách a županu a projdete při tom souhvězdím 21 hvězd – tolik jich dohromady dají čtyřhvězdičkové hotely nad vámi a také jeden pětihvězdičkový, Nové lázně.

Ten po koronavirové pauze otevírá teď v červenci a je skutečnou perlou Mariánek. Skrývá v sobě totiž Římské lázně, mimořádně krásné prostředí s antickými sloupy a dekorovaným stropem, které vypadají stejně vznešeně, jako když je tu v roce 1896 slavnostně otevřeli.

Už když vejdete dovnitř, dýchne na vás dekadentně sladká zahálka s příchutí éry Rakouska-Uherska, a to nemusíte být ani v Nových lázních ubytovaný. Blahodárné účinky může zkusit každý, jelikož tu lze za 690 korun pořídit jednorázový vstup. Ano, už teď – Římské lázně jsou totiž jako jediné z celé budovy otevřené, samozřejmě za patřičných hygienicko-bezpečnostních opatření.

„Nedovolili jsme si je neotevřít. Římské lázně jsou klenot celého kraje, proto jsme je zprovoznili už v první vlně po koronaviru,“ říká Kalivoda a dodává, že zázemí loni prošlo kompletní rekonstrukcí.

Dnes se tam konají komentované prohlídky (včetně Císařské kabiny) a zájem je obrovský. „Je třeba si to užít, protože až se naplno rozjedeme, tak už to nebude možné,“ konstatuje Kalivoda.

Jak připomíná Petra Lelovská, mariánskolázeňský komplex se postupně otevírá stejně jako ty sesterské v zahraničí. „V Maďarsku je otevřená více než polovina zařízení, do konce roku bude vše v provozu,“ dodává a připomíná, že koronavirus sice Ensanu přibrzdil v expanzi, ovšem nezastavil. Skupina tak chce do konce roku otevřít dva nové hotely: jeden v Rumunsku a jeden ve Velké Británii.

Petra Lelovská, group HR director skupiny Ensana

A rozšiřování se týká i Mariánských Lázní. Jde o hotel Edward na Goethově náměstí, což je jedna z nejlepších lokalit ve městě. Ensana ho chce vzkřísit k životu. Momentálně má vydané stavební povolení, ale samotné otevření vidí Kalivoda až v horizontu pěti let.

Ale ještě zpět do současnosti. Podle Kalivodových slov už máme po pandemii to nejhorší za sebou. „K úplnému uzavření už snad nedojde, ekonomika by to zřejmě neustála,“ říká. „Předchozí krize 2009 ukázala, že lázeňství se dokáže poměrně rychle zotavit, je to stabilní produkt. Tak snad to bude platit i tentokrát.“

Jeho kolegyně Petra Lelovská přitakává a zmiňuje i možný pozitivní dopad. „Současná krize nás učí cenit si hodnoty zdraví. A to je pro lázeňství dobrá vyhlídka,“ dodává.