Bolmen, Bolmen, kde už jsme to slyšeli? A) Jde o jeden o předmět z nabídky Ikea, prodávaný po celém světě. B) Jedná se o působivé jezero na jihu Švédska. Správně jsou obě odpovědi a v tom spočívá nová kampaň globálního gigantu. Ta navíc po bližším zkoumání ukazuje, jak vlastně skandinávský řetězec volí názvy pro věci, které máme doma skoro všichni.

Bolmen je mimochodem záchodová štětka. Kallax zase polička – anebo soby obývaný kouzelný kraj v Laponsku. Misterhult lampa i švédské souostroví o dvou tisících dílech. Höljes lampička i lesní divočina v oblasti Värmland.

Jiné jezero zase vytáhlo reklamní slogan: „Vítejte. Toftan je víc než jen odpadkový koš.“

Celé je to chytrý marketing na podporu turismu ve Skandinávii. Švédsko je ostatně vynikající destinace například pro milovníky přírody a rybaření, což zrovna jezerní oblasti dokonale splňují.

„Už bylo rozhodně načase, aby místa, která dala název našim nejprodávanějším produktům, získala pozornost. Zaslouží si ji,“ řekl mluvčí Ikea pro CNN. „Navíc je pro nás šíření jejich příběhů velká zábava.“

Ve Skandinávii tím pádem vznikne win-win situace, v níž země vytěží z nejproslulejší švédské značky. „Jsme na Ikea hrdí a teď chceme s laskavým humorem a šibalským pomrknutím ukazovat světu, odkud jejich výrobky pocházejí,“ řekl Nils Persson, šéf marketingu Visit Sweden.

Tím přecházíme k podstatě věci: proč vůbec města, lesy, jezera? Za vším je legendární zakladatel značky Ingvar Kamprad, který trpěl dyslexií. Kvůli ní sotva prošel střední školou, univerzitou mu už byl život a byznysově v něm obstál na profesuru. Nicméně vady ve čtení se nikdy nezbavil a u výrobků Ikea měl zpočátku problémy s tím, že mu kódová čísla splývala v nerozlišitelnou masu. A tak – jak prosté – zavelel, že se přejde na místní jména.

Je to hotová věda. Vychází se jen ze švédštiny, to se nemění nikde na světě: Misterhult se bude jmenovat Misterhult ve Stockholmu, Paříži, Jakartě i v Buenos Aires. Pak ovšem nastává systematizace.

Venkovní nábytek se jmenuje podle skandinávských ostrovů. Poličky podle povolání a chlapeckých jmen. Dětské výrobky podle savců a ptáků. Kuchyňská sekce podle ryb a hub, koupelnová podle řek a jezer, povlečení si vypůjčuje názvy rostlin a stromů.

Najdou se i výjimky, třeba enormně úspěšná knihovna Billy nese jméno zaměstnance Billyho Likjedhala, ale ty jen potvrzují pravidlo. Pravidlo, z něhož teď Švédsko chce vytěžit nejen spokojené zákazníky v supermarketu, ale hlavně spokojené turisty u jezera, které dalo jméno záchodové štětce.