Odborníci z oblasti cestovního ruchu se shodují, že letošní rok bude ještě přechodný. Svět se sice už vzpamatoval z pandemie, ale zase se musí vyrovnávat s krizí a mnoha různými proměnami společnosti. Jak to ovlivňuje způsob, jakým budeme v letošním roce cestovat?

Jsme impulzivnější

Velkému plánování po zkušenostech a nejistotě, které přinášel chaos během pandemie, do jisté míry odzvonilo.

„Zejména kratší dovolené a víkendové pobyty už Češi neplánují s větším předstihem, jako to bylo před covidem. Jsou schopni se rozhodnout a do měsíce cestovat. Dokonce není neobvyklé, že se rozhodnou například ve středu a v pátek odjíždí na víkend pryč,“ popisuje Štěpán Pospíšilík, marketingový ředitel Travelking.cz, což je online prodejce pobytových balíčků.

Nemůže za to ale podle něj jen covid: „Díky cenové dostupnosti kratších pobytů už se zákazníci nechtějí těšit jen na jednu dovolenou u moře za rok, ale cestují vícekrát do roka na kratší pobyty. Ať už jsou to lázně a wellness, větší města a památky, festivaly, hory, nebo třeba adventní trhy.“

Český zákazník prý v posledních letech neváhá využít jakýkoli svátek nebo volno k prodlouženému víkendu nebo dovolené: „Slováci tyto dny spíše využijí pro setkání s rodinou, typicky třeba Velikonoce, ale Češi jedou raději do hor a na wellness.“

Flexibilita je nutnost

Na druhou stranu se cestovky snaží nabízet takové podmínky, které by klienty ujistily, že i nákup dovolené s velkým předstihem je naprosto bezpečný.

„Museli jsme jít nákupnímu chování naproti a poskytnout našim zákazníkům jistotu, protože víme, že cestovat chtějí a poptávka je srovnatelná s dobou před covidem,“ říká Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

„Při first minute nákupu jsme nabídli benefit, že ještě třicet dnů před odletem je možné stornovat celý zájezd s plným vrácením záloh, nebo deset dnů před odletem změnit destinaci. Díky tomu se klienti už nebojí rezervovat cestu klidně půl roku dopředu,“ dodává. 

Po pandemii stále cítíme pokles v segmentu byznys cestovatelů.

To, že flexibilita v cestování už není výhodou, ale novou normou, dokazuje i fakt, že cestovky v současnosti nediktují, že musíte letět od soboty do soboty, ale třeba ve středu, když si to budete přát.

„Hosté čím dál častěji plánují svoje pobyty jen několik týdnů, nebo dokonce dní dopředu. Zároveň už tolik nevyužívají předplacené rezervace, ale hledají co nejflexibilnější podmínky, aby mohli svůj pobyt zrušit klidně jen den před příjezdem,“ potvrzuje také Branislav Kačkovič, ředitel bratislavského Grand Hotelu River Park.

Více zábavy, méně práce

Ceny letenek výrazně vzrostly, a tak ubylo mnoha zbytečných i neekologických cest, kdy byznysmeni klidně ráno letěli tam a večer zase zpátky. Služebních cest je tedy méně a cítí to nejen letecké společnosti, ale i hotely.

„Po pandemii stále cítíme pokles v segmentu byznys cestovatelů, stále nám chybí také hosté ze vzdálenějších zemí. Problémem je absence velkých událostí ve městě, které se zřejmě kvůli zvýšeným nákladům momentálně neorganizují,“ líčí Kačkovič.

Domnívá se však, že letošek je z tohoto hlediska přechodný, jelikož si trh zvyká na nové náklady a tím pádem i na nové ceny. „Růst obojího se však už zpomaluje a rok 2024 už má dobré vyhlídky,“ myslí si Kačkovič.

Nicméně je tu i nový fenomén – když už na služební cestu vyrazíme, chceme jí dát nový smysl a také si ji užít. Většinou tak, že si odbydeme pracovní povinnosti a pobyt si prodloužíme.

Funguje to ale i naopak. Lidé si během pandemie zvykli pracovat na dálku, přišli tomu na chuť a jsou ochotní pracovat i na dovolené, která díky tomu může být delší. 

„Lidé, kteří již nemusí trávit pět dní v týdnu v kanceláři, mají zájem si pobyt v destinaci prodloužit. 69 procent souhlasí s tím, že dobrý způsob, jak to udělat, je užít si dovolenou a zároveň pár dní na cestách pracovat,“ vysvětluje Nikola Donovan z rezervačního serveru Booking.com.

Letadlo už není nutností

Řada odborníků na cestování během covidu předpovídala, že kvůli rouškám a mnoha administrativním povinnostem opadne zájem o létání. Částečně se to vyplnilo, i když nakonec ne kvůli bezpečnostním opatřením, ale kvůli zdražování. 

„Extrémně nízké ceny letenek jsou minulostí a je otázka, kam se letecké cestování dál posune. V našem portfoliu se zaměřujeme primárně na země a pobyty, kam je možné dojet po vlastní ose, většinou zákazníci volí dopravu vlastním autem či autobusy nebo vlaky,“ popisuje Štěpán Pospíšilík zvyky zákazníků Travelking.cz.

Přičítá to i touze po flexibilitě, která je při cestování autem vyšší.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Se změnou dopravy a zvyšujícími se cenami, inflací a ekonomickou krizí se pojí i rostoucí zájem o méně vzdálené země.

„Loni jsme prodali trojnásobně více pobytů v Polsku než kdykoliv dříve. Hotely jsou tam navíc opravdu krásné a skvěle vybavené, stejně tak služby jsou na vysoké úrovni, proto si myslím, že trend přeshraničního krátkodobého cestování za kvalitnějšími hotely a lepší cenou bude pokračovat,“ předpovídá Pospíšilík.

Bezkontaktní cestování

Zvykli jsme si na cestách komunikovat jen s přístroji. U on-line check-inu to jen začíná, rostou možnosti, kdy si můžete dokonce na letišti sami odbavit zavazadla a s nikým se u toho nemusíte bavit. Přes QR kód si už můžete nejen objednat nebo zaplatit v restauraci, ale také komunikovat s hotelem. 

Třeba zmíněný bratislavský Grand Hotel River Park zavedl službu eCompendium, kde po naskenování QR kódu dostanete všechny informace o hotelu či menu pokojové služby.

„V budoucnosti půjde také odemykat dveře od pokoje přes mobil. Díky mobilní aplikaci mohou hosté komunikovat s recepcí během pobytu nebo si ho už před příjezdem personalizovat, například požadavkem na typ polštáře či speciálního překvapení na pokoji třeba při narozeninách,“ představuje inovace ředitel hotelu Kačkovič.

Šetříme. Nebo ne?

„Hotely a obecně pobyty jsou nyní dražší. Ochota Čechů utrácet se podle údajů Travelking.cz přesto meziročně zvýšila a za pobyt průměrně utratili o deset procent více než v roce 2021. V porovnání s obdobím před covidem je to dokonce o třicet procent více,“ hodnotí aktuální situaci Pospíšilík. 

Když už se ale lidé rozhodnou cestovat, chtějí podle něj hezčí pokoje a lepší služby, upřednostňují hotely, které nabízejí wellness. „Na druhou stranu u hoteliérů sledujeme, že hosté začínají šetřit na doplňkových službách, ať už jde o útratu za jídlo nebo různé procedury. Očekáváme, že tento trend se bude ještě zvětšovat,“ obává se Pospíšilík.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Stejné zkušenosti mají i v Bratislavě. „Čím dál více lidí u nás omezuje služby spojené s ubytováním, méně lidí si například vybírá pobyt se snídaněmi,“ říká Branislav Kačkovič. Na druhou stranu podle Jana Bezděka ani mírné zdražení zájezdů se na poptávce klientů cestovní kanceláře Fischer nijak neprojevilo.

Jenom pláž už nestačí

Už jsme se zřejmě nabažili možnosti odjet kdykoli do tepla a nestačí nám jen lenošení u moře. Chceme od cestování víc. Nejlépe to ilustrují čím dál pestřejší nabídky cestovních kanceláří.

„Od léta budeme nabízet Jordánsko, což je plážová dovolená, kde je ale hodně co objevovat. Jde o ne úplně objevený klenot, kam se navíc bude létat přímým spojením z Prahy,“ prozrazuje Bezděk.

Větší zábavu chtějí i klienti Travelkingu, kde je čím dál oblíbenější kombinace horské turistiky a wellness. Spojení klidu v přírodě mimo ruch města s možností turistiky a odpočinku v sauně či vířivce tu vychází jako ideální kombinace. 

Hotely díky tomu přestávají být závislé na počasí, protože takové pobyty se dají provozovat celoročně. „Opět to trochu zapříčinil covid, kdy kvůli omezení možnosti cestování do zahraničí a služeb spousta lidí zamířila do přírody a objevila její kouzlo,“ dodává Štěpán Pospíšilík.