„Ráda se do České republiky znovu vracím. Tady totiž začala moje zahraniční kariéra,“ řekla v narážce na natáčení dánského filmu Královská aféra během slavnostního zahájení letošních Varů švédská držitelka Oscara, herečka Alicia Vikander.

Větší hvězdou byl sice ten večer Russell Crowe, byla to ale právě ona, kdo přivezl na festival nový film. A nečekaně i manžela, herce Michaela Fassbendera, který na sebe příkladně nestrhával pozornost, hlídal jejich společného syna a hezky vypadal.

To nový film Vikander jménem Královnin gambit se odehrává v doslova hnijící tudorovské Anglii 16. století, kde vládne pevnou rukou král Jindřich VIII. (Jude Law), jehož šestou ženu Kateřinu Parrovou hraje právě švédská hvězda.

Kateřina je z historie známá jako horlivá obhájkyně reformace církve a protestantismu, za což mohla velmi rychle skončit upálená za zločin kacířství. Dvě z Jindřichových žen už ostatně jeho přičiněním skončily na šibenici.

Režisérovi Karimu Aïnouzovi se ve snímku daří budovat napětí, kdy není jasné, pro jakou podobu vzteku a nenávisti se otylý, narcistní a krutý panovník rozhodne.

Jindřich si před očima manželky bere, co chce (včetně jiných žen), zároveň mu doslova hnije noha, do níž se ve filmu sypou červy, takže je jasné, že mu už nezbývá mnoho času. Je ale otázka, jak moc ještě stihne škodit, protože tuší, že blízko sebe má zrádce.

Královnin gambit začíná prohlášením, že dějiny píšou muži a války, takže v nich existuje množství bílých míst, které je možné zaplnit. Bohužel to ale nedělá příliš rafinovaně, protože karty většiny postav odkrývá už od prvních minut, takže sice nabízí populární „fiktivní historii“, zároveň se ale ve vyprávění drží při zemi.

Poutavý dokáže být snad jen v drobných detailech fungování dvora a libůstkách jednotlivých dvořanů, kteří tak nepůsobí jen jako současníci, na něž pouze někdo navlékl dobové kostýmy.

Tenhle film by mohl být Favoritkou, v níž se také chodbami paláce ploužila jako smutná troska ztrouchnivělá královna Olivie Colman, ale blíží se spíš nedávnému Korzetu o císařovně Sissi, který na historickou postavu také navlíkal současnou agendu způsobem, který z filmu prostě příliš trčel.

Vikander je však skvělá, úsporná, podmanivá, proto je škoda, že jejím spoluhráčem je právě Law, který na sebe svojí nevypočitatelností prostě strhne víc pozornosti. To je trochu nešťastný paradox, protože tenhle film chtěl mužské vládce právě upozaďovat.