Startup s historií dlouhou 123 let. Hloupost? Na první pohled určitě ano. Na ten druhý ale tohle označení spojené se značkou Herbadent vzniklou na pražském Smíchově dává smysl. 

Historie byznys nedělá. A pochopil to i Pavel Smažík, který je od roku 2019 jediným majitelem značky Herbadent. Aby slavná firma zaměřená na ústní hygienu mohla dál existovat, bylo proto potřeba přijít s omlazením. Přidat nové produkty, nebát se radikální proměny designu balení a především začít vyrábět mnohem víc. Zájem totiž je.

Svítivě zelená balení produktů s nápisem Herbadent se i proto poměrně snadno dostaly například do regálů řetězce drogérií DM, jsou prakticky ve všech lékárnách v Česku a nově budou i v síti drogérií Teta. Ve hře je navíc vstup do sítě Tesco.

“Jsem rád, že jsme se dostali na úroveň, kdy se nám prodejci sami ozývají s tím, že by chtěli naše výrobky prodávat,” odráží Smažík otázku ohledně toho, jak je složité se do regálů velkých firem dostat.

Rostoucí prodeje logicky zvyšují i obrat. Loni byl 50 milionů, letos je v plánu o dvacet milionů víc a výhled do dalších let podle Smažíka nemá limit. Aby se to ale povedlo, musí Herbadent zásadně rozšířit výrobu na navýšit počet zaměstnanců. Firmu proto po víc než 100 letech čeká první stěhování. A to hned na dvě místa.

Je přitom těžko říct, které z nich bude pro život firmy zásadnější. Jedním z nových působišť bude Braník, konkrétně do krásy měnící se zrekonstruované industriální prostory Branického pivovaru, kde se pivo zřejmě už nadobro přestalo vařit v roce 2007. Z levého na pravý břeh Vltavy a ještě zhruba čtyři kilometry proti proudu se tedy přesune vedení firmy a vznikne tu i návštěvnické centrum. 

Vydání Forbesu Zázrak

“Základem Herbadentu je historie, péče a vzdělávání. A tohle všechno budeme v Braníku ukazovat. Návštěvníci tu uvidí používané byliny v různých fázích zpracování, historii výroby a máme i seminární místnost, kde chceme studentům stomatologie, dentálním hygienistkám i třeba dětem vysvětlovat náš přístup k zubní hygieně,” plánuje Pavel Smažík.

Druhým, stejně stěžejním místem, bude Mníšek pod Brdy, kam se do zrekonstruované výrobní haly přemístí a především rozšíří výroba většiny produktů, především zubní pasty pro dospělé i děti, ústní vody, bylinného gelu a řady bylinných koupelí. I v Mníšku bude sedět část administrativního týmu.

Smíchov, s nímž je Herbadent spojený od roku 1897, ale firma neopustí úplně. V nenápadném činžovním domě zůstane produkce bylinného roztoku, který má od českého lékového ústavu statut léčiva, a také vůbec nejstaršího produktu v podobě medicinálních maltonových vín. Ta přitom měla téměř namále. I když se jich prodají desítky tisíc lahví ročně, kvůli vysokým nákladům na výrobu nepřináší odpovídající zisk.

“V jedné fázi jsme řekli, že je budeme dělat jen v malých edicích pro kamarády. Nicméně pak jsme se našich zákazníků zeptali, proč si vína kupují a jejich historky byly někdy až dojemné. V ten okamžik jsme zařadili zpátečku,” přiznává Pavel Smažík. Vínům tak dali novou lahev, etiketu i značku Dr. Svatek, která odkazuje na zakladatele původní firmy Vladimíra Svatka.

Vína i bylinný extrakt jsou produkty, které těží z historie. Šéf firmy ale dobře ví, že aby uspěl, nesmí se bát být progresivnější. Na vlastním e-shopu a v některých obchodech tak Herbadent začal prodávat své bylinné produkty bez krabiček, protože jak Smažík sám říká: Zubní pasta krabičku nepotřebuje. V nabídce jsou ale i zubní kartáčky z vyrobené z rýžové slámy a v plánu je také prodej stáčených ústních vod do opakovaně použitelných nádob. 

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Smažík je také přesvědčený, že Herbadent v nové éře prorazí i v zahraničí. Myslí si hlavně na bohatší trhy v západní Evropě a Skandinávii. “Díky tomu, že se už přes třicet let pohybuju v dentálním průmyslu, mám v mnoha zemích vybudované kontakty a mí kolegové a kamarádi už mě zásobují dotazy, kdy už budou moci zastupovat Herbadent ve své zemi,” říká šéf firmy, jenž od 90. let budoval firmu Dentamed zásobující zubaře v Česku veškerým vybavením.