Příběh manželů Barbory a Lukáše Nevosádových je dalším příkladem úspěšného podnikatelského nápadu, který vznikl primárně z potřeb samotných zakladatelů. Oba životní partneři sice bydleli jen pár desítek kilometrů od sebe, setkali se ale teprve před deseti lety na výměnném studijním programu Erasmus, a to ve Finsku.

Oba dva tehdy nejen kvůli studiu v zahraničí hodně letecky cestovali a vždy se snažili vyhledat nejvýhodnější spojení mezi Českem a Finskem. A jelikož na webu tehdy neexistoval kloudný vyhledávač levných letenek, rozhodli se, že jej založí sami. „Vytvořili jsme na dnešní dobu velmi primitivní vyhledávač nízkonákladových letenek. V té době ale nic takového nebylo a podařilo se nám s tím uspět,“ vzpomíná Barbora Nevosádová na úplný počátek dnes již rodinného byznysového příběhu.

Čtěte také: Je mu osmnáct a už má tři startupy. Teď plánuje s mobilem zamknout i Indii

Nevosádovi tak svým projektem známým pod názvem Whichairline.com předběhli i dnešní českou startupovou hvězdu Olivera Dlouhého, který později rozjel vyhledávač letenek Skypicker, dnes Kiwi.com. Zajímavostí je, že na začátku roku 2014 tehdy Skypicker službu manželů Nevosádových pohltil.

Od letenek k plánování cest

To už se ale v brněnském vývojářském studiu Two Bits, které zastřešovalo Whichairline.com, tři roky pracovalo na dalším slibném projektu. Šlo o službu pro plánování výletů či zejména zahraničních cest Tripomatic (dnes již Sygic Travel) s ideou usnadnit lidem tyto činnosti. Na myšlenku rozjet tuto službu přišli při plánování své cesty autem kolem Ženevského jezera, které jim přišlo náročné. „Tomuto projektu jsme se nejdříve věnovali jen bokem, ale časem jsme zjistili, že moc nevíme, jak se v letenkách posunout dále. Stáli jsme na mrtvém bodě,“ vrací se Barbora Nevosádová do doby před pár lety.

Naopak v Tripomaticu začali manželé Nevosádovi spatřovat čím dál větší potenciál. A měli pravdu. Služba dnes nenabízí jen tipy na zajímavá místa po celém světě, jak tomu bylo v samém počátku. „Kromě toho, že doporučíme zajímavá místa v destinaci, se u nás cestovatel může inspirovat šablonami výletů, vidí odhady, jakou dobu na vybraných místech stráví, a zda si toho na jeden den nenaplánoval příliš,“ vypočítává Barbora Nevosádová s tím, že pro plánování svých cest dnes aplikaci využívá 600 tisíc uživatelů měsíčně.

Že to Nevosádovi dělají dobře, potvrdila na přelomu roku slovenská skupina Sygic Michala Štencla, která se pohybuje na špičce mezi světovými navigačními aplikacemi a která v Tripomaticu koupila 51 procentní podíl a přejmenovala jej na Sygic Travel.

Prudký rozvoj na obzoru

Nevosádovi si s novým investorem, který jim dal dostatečný finanční polštář pro další rozvoj, sedli, a navíc zjistili, že sdílejí stejné vize. Firma proto nyní přibírá zaměstnance (na začátku roku jich měla 20 a do konce roku se počty mají téměř zdvojnásobit) a před sebou má několik výzev. Jednak se chce ze svých tří současných platforem (web, iOS, Android) soustředit nejvíce na Android, kde vidí velký potenciál, chystá se ale využít i nastupujícího trendu virtuální reality. „Co nevidět budeme spouštět aplikaci, díky které si můžete projít vybrané destinace ve virtuálním světě a rozhodnout se, jestli tam opravdu vyrazíte,“ vysvětluje spoluzakladatelka projektu.

sygictravel

Základní funkce Sygic Travel jsou zdarma, za ty prémiové se již platí. Do budoucna by se ale i tohle mělo změnit, jelikož trh se mění a zaplavují ho navigační aplikace zdarma. Příjmy by Sygicu měly plynout zejména z provizí ze zabookovaných hotelů apod., v černých číslech by brněnský startup měl být během příštího roku.

Čtěte také: Telefon plný aplikací, ale jen pět z nich prý majitelé chytrých telefonů používají opravdu často

„Naším dlouhodobým plánem je vytvořit sociální síť, která pokryje všechny fáze cestování – od plánování až po konečné sdílení zážitků z dovolené,“ říká Barbora Nevosádová a jedním dechem dodává, že zatím mají dobře pokrytou jen první fázi. Práce před sebou tedy mají manželé se svým týmem dost. Navíc se o aplikaci začaly zajímat i samotné cestovní agentury, proto chce Sygic Travel brzy přijít i s B2B řešením.

„Když jsme začínali, nevěděli jsme, kolik s tím vším bude práce. Kdybychom to věděli, asi bychom se do toho nepustili. Teď jsme za to ale rádi,“ uzavírá s úsměvem Barbora Nevosádová.