skip to main content
Sdílená ekonomika

Virus vyčistil ulice Prahy od kol a koloběžek. Trh ale sevřou spíš regulace

4 minuty čtení

V ulicích Prahy to kvůli uzavřeným hranicím a vládním karanténním nařízením vypadá jako ve městě duchů. Zmizeli turisté, mnoho obchodů muselo zůstat zavřených a s nimi i fancy shopy určené právě pro zahraniční návštěvníky. A trdelník? Ten aby dnes člověk v centru metropole pohledal.

Rapidně kleslo také vizuální znečištění v podobě zaparkovaných sdílených koloběžek a kol, jejichž postávání na chodnících mnoho lidí irituje. A stejně tak ustalo i sdílení podobných prohřešků na sociálních sítích. To se ale možná zase brzy změní.

Není to totiž tak, že by se na těchto výdobytcích sdílené ekonomiky přestalo jezdit. Je pravdou, že loni touhle dobou bylo v hlavním městě do tří tisíc sdílených kol a koloběžek. Teď se dopočítáme zhruba třetinového stavu. Přesto se, i když se to „okometricky“ nemusí zdát, u některých služeb jezdí více. 

„V Praze nám skokově vzrostl počet jízd, na březen byl nadprůměrný,“ říká pro Forbes Vít Ježek, zakladatel a šéf české služby Rekola, která ve spolupráci s Tomášem Čuprem a Josefem Průšou nabízí svá kola v době pandemie zcela zdarma.

Vít Ježek | Foto Rekola
Reklama

Přidává se i Pavel Kuchta, zakladatel a šéf další české služby Revolt, která snížila ceny na polovinu. „U nás se počet jízd zvýšil trojnásobně. Lidé teď sdílené mobility využívají, jezdí individuální dopravou, jsou v této době zkrátka zodpovědní,“ popisuje Kuchta.

„I proto mě mrzí současná pauza Limu. Má totiž silnou flotilu, kterou teď mohli používat Češi,“ poukazuje na fakt, že americká služba se dočasně stáhla z několika trhů včetně Prahy.

Právě pauza Limu způsobila, že se z ulic Prahy zcela vytratily zelenkavé koloběžky, kterých zde měla americká služba loni 1500. „Návrat je složité předpovídat, situace se bude hodně měnit. Že bychom do Prahy ale nakonec znovu vůbec nevstoupili, si nepřipouštíme. Naopak jednáme s magistrátem, aby návrat byl co nejhladší,“ vysvětluje Ondřej Široký, který má Lime v Česku na starosti.

Mateřská firma na konci března stáhla limetkové koloběžky dohromady v 24 zemích světa, a v současné době se tak potýká s problémy cash flow, které si vyžádaly i propouštění. „Lime měl být tento rok profitabilní a myslím, že by i byl, ale s tímto zásahem se vše posouvá,“ vysvětluje Široký.

Ondřej Široký z Limu

V podobné situaci je i další český zástupce, společnost Homeport provozující v Praze výrazná žlutozelená kola Freebike, která od podzimu stále drží zimní spánek.

„Je jasné, že tu od nás určitý systém bude, je ale otázkou, jestli to bude pro celou Prahu,“ říká šéf služby Ludvík Jaroš přes videokonferenci ze svého pokoje, kde tráví už několik týdnů v povinné karanténě. Nařídil ji majitel firmy, podnikatel s britským původem Charles Butler.

„Dost se o mě bojí, jsem pro něj klíčový. A pro mě jsou klíčoví zase naši lidé, které potřebujeme, a nechci je zbytečně ohrožovat,“ popisuje Jaroš jeden z důvodů, proč s plným naskočením do sezony i přes slunečné a teplé počasí váhá.

Pro Prahu to znamená minus 550 kol, která tu Homeport měl loni a která bez problémů udá v jiných zemích. „Máme nové dohody ve Finsku, Irsku i ve Francii. Vlastně už teď jsme splnili náš roční plán, takže bychom půl roku nemuseli nic dělat,“ říká očividně spokojený Jaroš, který nikdy nezastíral, že zejména Karlín, kde firma sídlí, je pro něj odjakživa laboratoří na vyzkoušení novinek Homeportu.

Reklama
Ludvík Jaroš z Homeportu

Z váhání těchto dvou velkých hráčů teď mohou těžit právě ostatní služby. Kromě již zmíněných jde například o německý Nextbike nebo BeRider od Škody Auto. Pandemií vymazaný ruch velkoměsta jim nevadí – ukazuje se, že sdílená mobilita je dnes ne doplňkem, jak tomu doposud bývalo, ale spíše vhodnou alternativou k městské hromadné dopravě. Ta se v době šíření viru stává značně rizikovou. 

„Například v Berlíně, nebo dokonce v Bogotě promptně vytvořili náhradní cyklostezky a podíl cyklistů se tam rapidně zvyšuje,“ dává inspiraci Ježek z Rekol, kterých je v Praze v současné době rozmístěno na šest stovek a počítá se s dvojnásobkem. Rekola se totiž stejně jako Revolt na začátku roku potýkala s problémem v podobě zpožděných dodávek z Číny.

„Loď, která nám vezla díly, už byla u Hamburku, ale nemohla zboží vylodit, protože přístav byl plný lodí, které se v tu dobu nemohly vrátit do Číny,“ popisuje situaci z doby před dvěma měsíci Ježek.

„Na dodávky kol z Číny jsme čekali dlouho, celkový skluz počítáme na dva až tři měsíce,“ přidává se Kuchta z Revoltu, který má v Praze v současnosti rozmístěno 300 koloběžek a 100 skútrů a motorek; sdílená autíčka Revoltu preventivně stojí. Žlutých koloběžek by zde přitom letos mělo dle plánu být až 1350.

Revolt kromě koloběžek a motorek sdílí i miniautíčka, ta ale nyní preventivně stojí.

V podstatě všichni oslovení hráči se tak shodují na tom, že současná krize přinese nové příležitosti. „Narovnají se podmínky,“ míní například Kuchta.

„Krize může některým lidem, kterým by to třeba trvalo déle, dopomoci si kolo vyzkoušet. A teď nemluvím o bikesharingu, ale obecně o cyklistice ve městě. Může to být zajímavé pošťouchnutí,“ dodává Ježek z Rekol.

Jaroš z Freebiku je skeptičtější, i když mluví směrem k placenému bikesharingu. „Přijde krize, lidé nebudou mít peněz nazbyt a využívání bikesharingu se sníží,“ domnívá se.

Odpovědět na otázku, zda současná pandemie nakonec uspíší, nebo přibrzdí rozvoj cyklistiky a bikesharingu v Praze, je nyní těžké, což potvrzuje i mluvčí magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman. „Stávající mimořádná situace mění i vzorce dopravního chování a zatím nevíme, jak se to na oblibě služby projeví.“

Aktuální vydání magazínu
Kill Vir
Forbes 11/2020

Záviset bude i na tom, jaké karty nakonec vytáhnou úřady, pokud jde o regulaci podobných služeb. O té se vyjednává už dlouho a dnes se může zdát, že politici  řeší jiné priority. Opak je ale pravdou: v parlamentu čeká návrh novely zákona, který v případě schválení umožní zavést regulaci prostřednictvím schvalování provozních plánů provozovatele.

„Není jisté, zda a v jaké podobě bude novela schválena, jednáme proto s provozovateli o novém, přísnějším nastavení pravidel provozu bikesharingu. Teprve po úspěšném vyřešení stávajících problémů budeme zvažovat možné varianty integrace s veřejnou dopravou v Praze,“ předesílá na samý závěr Hofman.

Zdá se tak, že tento rok bude pro český bikesharing zlomový. Nejen z pohledu koronaviru, ale především z pohledu blížícího se utahování regulačních šroubů.

Reklama
Reklama