Skrz obdivně přihlížející dav proniká do parku cinkot uvízlé tramvaje. Strážníci odklánějí kolonu aut, které se derou strmou Údolní ulicí nahoru a hledají místo k zaparkování. Po několika dnech se už na brněnské Kraví hoře každé odpoledne tolerovalo parkování v zatáčkách i u přechodů. 

Šedesát tisíc lidí mělo totiž večer namířeno k zářícím planetám tyčícím se ze země jako pravý úkaz z vesmíru. 

„Když se na model planety Země díváte ze vzdálenosti třiceti centimetrů, tak vidíte přesně to, co kosmonauti z mezinárodní vesmírné stanice,“ říká Jan Machát, jeden z dua multimediálních architektů ze studia Visualove, kteří za touhle vesmírnou krásou stojí. 

Model Země je osvětlený ze všech stran, a neodpovídá tak sice realitě, jelikož ve vesmíru je ozářená vždy jen jedna její polovina, ale v tomto případě je to spíše výhra. Člověk totiž opravdu vidí, jak naše Země vypadá, kolik nezkresleně pokrývá pevnina a kolik vod. A je to podívaná vskutku úžasná. 

Stejně tak oči lidí žasly nad modely Slunce nebo Měsíce umístěných vedle sebe. „Všechny planety mají deset metrů průměr a kdyby mělo být Slunce v měřítku k tomuto modelu Země, tak by mělo průměr zhruba kilometr a bylo by u Ostravy,“ doplňuje porovnání Michal Okleštěk, druhý ze studia, které společně založili před deseti lety. 

To ještě oba byli studenty architektury na VUT. Už tam začali tvořit společně prostorové dekorace na brněnských klubových akcích a u toho se učili ovládat světla, projekce a technologie videomappingu. Téma těhle kluků je ale taky světelný design, architektura, multimediální instalace a show. 

„Už v roce 2011 jsem se nadchl pro práci se světlem na festivalu světla v Olomouci,“ říká Jan, který se o rok později spojil s Michalem, aby vytvořili jejich první projekt s názvem koule. U tohoto zjistili, že se skvěle doplňují a multimédia je baví mnohem víc než architektura. 

Jejich vizuální byznys ale začal na festivalu u Máchova jezera, kde od roku 2013 měli každoročně na starosti celý stage a light desing. Až do covidu, který akci přeťal. Pak se začaly nabalovat ostatní zakázky a rozjela se spolupráce se soukromými společnostmi i veřejnými institucemi.

Vytvořili třeba interiér klubu WATT, oslavnou show na ledě po výhře extraligové Komety nebo festival Prototyp a Brno Creative Days. Realizovali taky s architekty Chybík+Krištof multimediální expozici s audiovizuálním obsahem na Expu v Dubaji pro Brno a Jihomoravský kraj.

Největší dosah má ale právě Festival planet, který před čtyřmi lety vymysleli pro brněnskou Hvězdárnu. „Když bylo v roce 2019 výročí padesáti let od prvního přistání člověka na Měsíci, chtěli jsme při té příležitosti vytvořit něco, na co si lidi budou moci sáhnout, a napadl nás velký model Měsíce,“ říká Michal.

Začali tak zkoumat, jak velkou kouli by dokázali vyrobit, protože všechno, co je napadlo, si chtěli zkusit. „Domluvili jsme se s brněnskou Hvězdárnou a planetáriem, se kterou jsme už dřív spolupracovali na venkovních eventech, a nechali vyrobit první desetimetrovou kouli s texturou Měsíce.“

Do jedné planety se prý vejde deset milionů piv, stojí půl milionu korun a všechny jsou v majetku hvězdárny, která je i financovala. Aby byly planety dokonalé, texturu Měsíce sehnali z NASA. Ke Slunci zase získaly data ze sondy, která ho snímkuje po dobu jednoho měsíce. Podkladem pro texturu hvězdy tak bylo osmdesát tisíc snímků.

„Velkou zásluhu má Pavel Karas z hvězdárny, který vytvořil unikátní algoritmus, který ty snímky spojil do jednoho obrázku, trvalo to tři měsíce a právě tím se vytvořila textura Slunce, která je zobrazena v ultrafialovém světle,“ dodává Michal.

Duté potištěné koule, do kterých proudí neustále vzduch, byly zkraje festivalu čtyři, u Měsíce, Země a Slunce stál i Mars, ten se ale poškodil a musel se poslat na opravu. Mars byl také zobrazen ze všech stran a byla na něm vidět polární čepička.

„Právě u něj jsme natočili osu o dvacet pět stupňů, aby tohle nejsevernější místo bylo vidět, a stejně tak jsme natočili i Zemi, aby byla vidět Evropa a aby byla zemská osa natočená ke slunci jako je v reálu,“ vysvětluje Jan.

Tímhle projektem ale letos Visualove nekončí. Od září tady budou pod jejich rukama vznikat světelné dekorace a slavnostní girlandy v ulicích centra Brna. Vyzdobí pět ulic třiceti šesti girlandami, které v sobě schovávají devět set metrových programovatelných led digitálních trubic. 

Pořádají taky festival Prototyp, který spojuje umění vědu a technologie, ten bude letos ve Vodojemech na Žlutém kopci a část programu bude i v kreativním hubu Kumst, kde mají tihle multimediální architekti kancelář. S tou ročně dělají na klíč třicet až čtyřicet projektů a letos míří k desetimilonovému obratu. 

Pevný tým zahrnuje čtyři zaměstnance, u každého projektu se k nim pak přidávají desítky dalších. „Dnes už rozumíme téměř všemu, zároveň jsme ale obklopeni lidmi, kteří jednotlivým oborům rozumějí líp než my. Jsme jako režiséři, kteří projekt dávají dohromady,“ říká Michal s tím, že všechny jejich projekty spojuje světlo, které je fascinuje.

„Baví nás tvořit lidem zážitky, oproti architektuře, kterou jsme vystudovali, je to mnohem akčnější a kreativnější práce, která nás každým projektem, vždycky posune dál,“ doplňuje zase Jan, jehož velkým snem by bylo realizovat zahájení Olympiády.