Maserati vítr miluje. Vítr, který dokáže měnit krajinu, rozbouřit moře, ovlivňovat životy i byznys. I proto svým autům přiřazuje názvy, které na mnoha místech světa vzbuzují respekt, sotva je vyslovíte. Mistral, Bora, Shamal, Khamsin, Levante. A teď, teď Maserati Grecale. Jména větrů.

Tohle byl komplikovaný porod. Maserati Grecale se mělo světu ukázat už loni na podzim. Pozvánky se rozletěly po celém světě, jenže pár dnů před dnem D bylo všechno jinak. „Omlouváme se, přijeďte za námi na jaře,“ narychlo rozesílala automobilka omluvné zprávy. Důvod?

Málo dílů, z nichž by se auto dalo vyrábět. V době, kdy automobilky po covidu-19 všemožně hasí globální čipovou krizi, se to dalo brát jako relevantní vysvětlení. Duben 2021. Pokus číslo dva. A tentokrát už úspěšný. Jen… při prvním pohledu na pozvánku zarazí, že představení auta startuje vedle motorestu Autogrill na dálničním parkovišti poblíž Milána.

Takže asi jako kdyby Škodovka pozvala novináře na představení nové Škody Superb do motorestu Pávov na D1. Jenže omyl. Tohle není Pávov. Tohle je Autogrill Villoresi Ovest, nově Autogrill 1958. Hvězda italských motorestů, za kterou stojí slavný architekt Angelo Bianchetti.

Na konci padesátých let, kdy byl motorismus na vzestupu, vsadil na futuristický design a jen kousek od Milána navrhl stavbu, která spíš připomínala odpalovací rampu pro rakety než místo, kde posádky aut můžou zastavit na skvělé jídlo. A to mimochodem platí i dnes.

I proto se v roce 1960 objevila na titulní straně amerického časopisu Life, kde posloužila jako symbol ekonomického oživení Evropy. Teď vedle téhle nepřehlédnutelné stavby parkovala řada stejně nepřehlédnutelných aut s trojzubcem ve znaku.

Forbes Digital Premium