Nekonečné čekací doby na nová auta, rostoucí ceny a nové požadavky zákazníků. Automobilový trh se razantně mění a revoluce se dotýká i financování. Moderní zákazník se dnes i v kontextu aktuálních událostí rozhoduje jinak. Nezáleží mu tolik na značce, nepotřebuje auto vlastnit, ale využívat. A chce k němu komplexní služby – plný servis, pojištění, asistenci, výměnu pneumatik i jejich uskladnění a další.

„Zažíváme největší výzvy za třicet let naší existence. Budoucností našeho oboru je využívání velkých dat a moderních technologií. Ty nám pomohou přiřadit to správné auto k tomu správnému zákazníkovi,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services (VWFS), která je největším hráčem v oblasti financování osobních a užitkových vozů v Česku.

Hlavně zajistit mobilitu

Trh se totiž mění rychle a finanční společnosti musí umět reagovat. „Zatímco dříve klienti přicházeli s velmi konkrétní představou o značce, modelu a přesné specifikaci vozu, dnes řada z nich kvůli dlouhé době dodání dělá kompromisy. Aby tuto dobu zkrátili, volí takovou specifikaci, ve které je možné vůz vyrobit a dodat co nejdříve,“ popisuje Strašil.

Výpadky ve výrobě kvůli lockdownům, nedostatek čipů a válkou na Ukrajině narušené dodavatelské řetězce totiž způsobily, že nových aut je na trhu málo. Jenomže zákazníci nechtějí a nemůžou čekat, ať už se jedná o jednotlivce, nebo firmy.

„V reakci na to jsme začali zákazníkům prodlužovat smlouvy či nabízet náhradní vůz, než se vyrobí nový. Pro klienty hledáme v podstatě individuální řešení, abychom pomohli udržet jejich mobilitu,“ vysvětluje Vratislav Strašil.

VWFS zařadil do nabídky i ojetá auta, respektive krátkodobý operativní leasing na šest a dvanáct měsíců na ihned dostupné ojeté vozy. A také se přestal specializovat na modely koncernu VW.

„Fleetoví zákazníci jsou při výběru velmi variabilní a nechtějí se omezovat. Proto jsme se rozhodli vyjít jim vstříc a rozšířit služby na všechny značky dostupné na českém trhu. Přináší nám to i lepší manévrovací schopnost v návaznosti na dlouhé dodací lhůty,“ podotýká šéf VWFS.

Jednoduchost a full servis

Firmy se také mnohem více zamýšlejí, nakolik je složení jejich vozového parku ekonomické.

„Jen repo sazba se za dvanáct měsíců zvýšila z 0,25 na sedm procent. Lidé již nefinancují své vozy za 3,99, ale reálně za devět i více procent,“ doplňuje Vratislav Strašil další z problémů, na které musely leasingové společnosti reagovat. Navíc rostou ceny samotných aut i servisu.

Trendem tak je zkracování doby leasingu, posun ke komplexním službám a přesouvání zátěže na bedra leasingových společností za vyšší cenu zákazníci vyžadují full servis.

Ve fleetu pak čím dál víc poptávají služby spojené s datovou správou firemní flotily, díky které mají neustálý přehled o najetých kilometrech, tankování, emisích i přestupcích řidičů. Klíčem je jednoduchost.

„V reakci na nárůst cen servisních nákladů jsme přidali k novému úvěru servisní balíček na pět let zdarma.
K podpoře elektromobility jsme zkrátili dobu leasingu a na podzim nabídneme dobíjecí karty a aplikaci, která bude řidiče navigovat na nejbližší nabíjecí stanici,“ popisuje další změny Vratislav Strašil.

Volkswagen Financial Services vstoupil na český trh před třiceti lety, v srpnu 1992 ještě pod značkou ŠkoFIN. Během tří dekád vyrostl v lídra trhu a trendy chce určovat dál.

„Abychom mohli rychle reagovat, budou preference našich zákazníků zjišťovat pokročilé datové nástroje nebo roboti. A využijeme je i v marketingu,“ plánuje Vratislav Strašil.

Sází na to, že stále méně lidí bude mít potřebu auto vlastnit. „Pronájem“ formou operativního leasingu tak může být produktem budoucnosti. „Naším cílem je začít využívat plný potenciál vozů během celého jejich životního cyklu
a poskytovat v budoucnu různé druhy alternativní mobility například v podobě sdílených aut,“ dodává.