skip to main content
Rozhovor

Vlastnit auto už nebude tak důležité. Mladí lidé ho budou chtít sdílet, říká designér Lexusu

Udržitelnost. Slovo, které sice nezní příliš sexy, ale pro designéry automobilové značky Lexus je něco jako mantra. Ostatně i proto si jejich první čistě bateriový vůz Lexus RZ našel cestu na instalaci amerického architekta a návrháře Germane Barnese. Ten na Milan Design Weeku ukazovalo svou představu toho, jak udržitelná budoucnost vypadá.

Instalace Germane Barnese na Milan Design Weeku

Podle Lance Scotta, ředitele návrhářského studia Lexusu, se značka právě teď snaží dohlédnout co nejdál do budoucnosti a je podle ní například důležité najít způsob, jak pro výrobu aut využívat v mnohem větší míře recyklované materiály. „To bude naše výzva. Udržitelnost je důležitý aspekt, na který se Lexus soustředí,“ říká v rozhovoru pro Forbes Lance Scott.

Na instalaci pro Miláno jste spolupracovali s Germanem Barnesem. Je to obvyklé, že oslovujete mladé návrháře?

Určitě, hlavně proto, abychom viděli věci z různých úhlů pohledu. Často mluvíme o designu Lexusu jako o umění a tomu se můžeme naučit právě od uměleckým designérů, architektů. Ukážou nám směr, jak se můžeme zlepšit, jak můžeme udělat naše vozy ještě hezčí, jak zlepšit jejich funkčnost a naše zákazníky tak učinit šťastnějšími a spokojenějšími.

Jakým směrem se tedy ubírá design ve světě automobilů?

Přijde na to. My to nazýváme změnou paradigmatu. Směřujeme k elektromobilitě, v budoucnu možná k autonomním vozidlům, k určitému způsobu uživatelsko-vlastnického modelu. Možná si v budoucnu nebudeme kupovat auta, ale pronajímat je a užívat, což skýtá velké možnosti pro design budoucnosti a může to být příležitost přijít s něčím novým a jako první.

Lance Scott

Kde je tedy podle vás budoucnost automobilového průmyslu?

Myslím si, že lidé budou stále vlastnit auta, ale pro mladou generaci bude stále zajímavější si auta půjčovat, sdílet je. Vnímání toho, co je prémiové, se zkrátka mění. Jeden z projektů, na kterém jsme pracovali, se zaměřoval na generaci Alfa (generace lidí, která se narodila po roce 2010, pozn. redakce) a na to, jak dnešní děti vnímají luxus a co si pod ním představují.

A zjistili jsme, že ho vnímají úplně jinak než dnes my. Pro ně už to není o kožených sedačkách, ale o konektivitě. Není to o osobním výběru barvy, ale o NFT. Zajímá je, jak mohou v autě sdílet sociální média. A možná přesně tyhle věci budou v budoucnu vnímány jako přidaná hodnota.

Nebo to bude obrácený extrém. Za luxus se bude považovat naprostý únik od konektivity, únik do prostoru, kde je nebeský klid, útěk od neustále pípajícího mobilu někam, kde můžete relaxovat. I to může být forma luxusu. Nevíme přesně, co se stane, co bude, ale je tady možnost jít mnoha různými směry.

Vy jste Angličan a ve Spojeném království vznikala spousta designově zajímavých automobilových značek. Ale Lexus je přece jen jiný, že?

Ano. Naší konkurencí jsou německé značky, které mají stoletou historii, ale Lexus ani zdaleka tak dlouhý rodokmen nemá. Je to značka stará třiatřicet, čtyřiatřicet let. To pro nás však může být výhoda. Umožňuje nám to věci rychleji měnit, nemusíme se držet dědictví, můžeme vynalézat.

Nicméně tradice je pro nás i tak podstatná. Dbáme japonských hodnot, inspirujeme se japonskou filozofií. Zejména aspekt technologie a její integrace je pro nás velmi důležitý. Lexus chce být lídrem ve svém segmentu.

Reklama

Jak dlouho pro značku pracujete?

Šestadvacet let. Celou svou pracovní kariéru jsem u Lexusu a Toyoty. Jsem loajální designér.

Je těžké uspokojit dnešního zákazníka? Klade víc důraz na cenu, na vzhled nebo třeba na úsporu paliva?

Tak trochu od všeho něco. Design se za posledních deset až patnáct let stal velmi důležitým faktorem pro to, jaké si pořídíte vozidlo. To, jak auto vypadá, vlastně přitáhne zákazníky do autosalonu, kde pak dostanou hlubší informace o vozidle jako takovém. O jeho funkcích, o výbavě, technických parametrech.

Až tam pro ně začne být důležitý nejen design exteriéru, ale i interiéru. Až tam se začnou zajímat o to, jaký auto poskytuje komfort nebo konektivitu. Proto i všechny technologie, které do vozidla vkládáme, musí být v souladu s tím, jak a k čemu chtějí zákazníci auto používat.

Kde hledáte pro svou práci inspiraci?

Inspirace je všude. Dělal jsem například na projektu Lexusu se studenty a zjistil jsem, že spolupráce s mladými kreativními designéry na začátku jejich kariéry je ohromně inspirativní. Stejně jako nejrůznější eventy, třeba právě Milan Design Week.

Já navíc pracuji v jižní Francii, a sama tato oblast má velkou inspirativní hodnotu. Je to místo, kde tvořili malíři jako Van Gogh nebo Chagall, kteří do jižní Francie přicházeli kvůli světlu a sceneriím. A tak to mám i já. Už jen probudit se a jet do práce je pro mě zdroj inspirace.

Před lety jste mluvil o tom, že kolem roku 2020 už budou jezdit auta bez řidičů, teď máme rok 2022 a stále to není zrovna rozšířená praxe…

Autonomní technologie se vyvíjí, ale nejde to tak rychle. A prioritou číslo jedna je právě zajištění bezpečnosti. Nestačí, že to funguje na 99 procent, musí to fungovat na sto. Auta tak sice velmi brzo budou jezdit sama, ale nejprve budou muset za volantem stále sedět lidé.

Už se tím zabýváme deset let, a ano, původně jsme si mysleli, že to bude kolem roku 2020, ale bude to později, musíme jít krok za krokem. Už teď však máme každý rok stále více asistenčních systémů, které budou nakonec dělat vše za vás.

Mimochodem, jakým jezdíte autem?

Jezdím v Toyotě, mám Highlander, je trochu velký, ale já mám velkou rodinu.