Podle Eurostatu cloudové služby využívá teprve 44 procent českých firem. Číslo ale rychle roste, ještě v roce 2020 to bylo jen 29 procent. A další růst bude nejspíš bleskový.

„Ještě nedávno jsem byl skeptický, nevěřil jsem, že by se za pár let všechno přesunulo do cloudu. Říkal jsem, že pokud tam bude 50 procent věcí, budu to považovat za úspěch. Teď se musím opravit. Bude tam všechno,“ říká CEO české technologické společnosti Geetoo Vladimír Kvaš.

Podle něj se záhy změní celé odvětví IT. „Spojení informační technologie nahradí nové slovo – cloud. A úplně se změní i způsob, jakým o IT uvažujeme,“ popisuje Kvaš.

V počítačích, mobilech nebo tabletech nebudou uložená data, nebude se na nich nic počítat. Všechno totiž bude v cloudu. „Devatenácté století bylo století páry, jednadvacáté století bude století cloudu,“ dodává.

Kdo chce mít náskok

Geetoo na trhu působí od roku 2004 a dnes patří mezi největší poskytovatele cloudových služeb a hybridních řešení firemního IT v Česku. Díky dlouholetým zkušenostem radí a pomáhá svým klientům při tvorbě cloudové strategie.

Na firemní cloud Kvaš a jeho tým vsadili všechno. Cloudová řešení poskytují třeba řetězcům Sportisimo a Decathlon, společnostem Ticketstream, Broker Trust, Red Bull nebo Kooperativa pojišťovně.

„Můžete mít vlastní železo a všechno ukládat lokálně. Ale kdo už dozrál a chce mít náskok, má možnost už teď rozvíjet nový model a připravit se na cloudovou budoucnost,“ prohlašuje spolumajitel firmy, která před devatenácti lety vznikla jako „garážový“ projekt v Přerově a dnes se její roční obrat pohybuje kolem 700 milionů korun.

Za pravdu mu dávají i globální predikce. Hodnota trhu s cloudovými službami loni celosvětově vzrostla skoro o pětinu na 446 miliard dolarů (zhruba 10 bilionů korun). Do konce desetiletí se tohle číslo podle výzkumníků z Precedence Research skoro ztrojnásobí.

Když v 19. století přišli Daimler a Benz se spalovacími motory, byla to pro někoho taky výstřednost.

A změní se i způsob používání výpočetní techniky. Už dnes můžete počítač i tablet nebo smartphone klidně používat jako „obrazovku“ virtuální pracovní plochy, přičemž zpracování dat probíhá v cloudu. „Za pár let si už nebudete fyzicky kupovat něco, co provádí výpočty, ale je to jen ten zobrazovač,“ je si jistý Kvaš.

Posun je už teď patrný třeba u poslechu hudby, sledování filmů nebo ukládání fotek. Málokdo má tyto věci „u sebe“, Netflix, Spotify i galerie fotek na mobilu všechno načítají z cloudu. V budoucnu se s největší pravděpodobností dočkáme i takzvaného brain cloudu, tedy jakéhosi implantátu v mozku, který podobným způsobem rozšíří naše vědomí, bez potřeby dalšího zařízení.

Motor místo bryčky

Ještě v roce 2000 byl nejnovějším výkřikem tlačítkový mobil Nokia 3310. Dvě barvy, čtyři řádky textu a pár několikasekundových monofonních melodií. Dnes smartphone přehraje jakoukoliv písničku a do vteřiny díky přístupu k nepřebernému množství informací vyřeší kdejakou sázku v hospodě.

„Teď se vývoj ještě zrychluje,“ podotýká šéf Geetoo a pro další paralelu sahá o skoro 140 let zpátky. „Když v 19. století přišli Daimler a Benz se spalovacími motory, byla to pro někoho výstřednost. Koně tehdy byli spolehlivější a možná toho i odvezli víc. Ale po pár desetiletích už bylo nemyslitelné vozit něco nebo někoho na povozu taženém koňmi.“

Srovnávat cloudové služby se stoletím páry, je třeba zvláštní, ale Kvaš se toho nebojí. „Není to tak dávno, co si lidé ukládali data na diskety, pak si je vypalovali na CD a následovaly flashky. Ale kdy jste si naposledy něco ukládal na flashku? Já na počítači už nemám ani konektor,“ připomíná změnu, která může být pro někoho nenápadná, ale ve výsledku jde o rychle probíhající revoluci.

Připravit byznys na revoluci

Kvaš zároveň upozorňuje, že ne každá firma je v tuto chvíli na cloudovou revoluci připravena. Firmy navíc musí do potřeby komplexního řešení dozrát. Malá firmička o pár zaměstnancích si může ukládat věci na Google Drive nebo do jiného veřejného cloudu a vystačí si s tím. Pak jsou ale společnosti s propracovanou strategií pro každou oblast svého fungování.

„A pokud máte poradce na průzkum trhu, poradce na optimalizaci produktu, poradenskou společnost na marketing, pak dává smysl si najmout i poradce na cloudovou strategii,“ popisuje šéf cloudové firmy, jaký typ zákazníků se na něj obrací nejčastěji.

Pro využití cloudových řešení firmy často sahají kvůli efektivitě a zpřístupnění nových možností. Z aktuálního výzkumu kalifornské cloudové firmy HashiCorp a agentury Forrester vyplynulo, že pro 81 procent společností je zásadní například dostupnost automatizovaných nástrojů. Takový nástroj může mít třeba formu využití AI u e‑shopu.

„Kdybyste to programovali sami, tak tím strávíte stovky hodin a stejně nebudete mít tak rozsáhlá a kvalitní data jako Google. Jejich AI vám ale umožní zakomponovat do e‑shopu mikroaplikaci, která nakupujícímu nabídne, aby se k fotbalovému míči koupil dres na základě vyhodnocení obrovských objemů dat od zákazníků po celém světě,“ popisuje Kvaš.

Obchodníci mohou také sledovat chování zákazníků v reálném čase, nemusí třeba zpětně vyhodnocovat data v excelových tabulkách. Vše se přepočítá po každé transakci a na případnou náhlou změnu chování můžete reagovat okamžitě.

Mnohem víc než výkon

„Cloud neznamená jen více výkonu, ale také více logiky a více dat, která by zákazník nikdy sám vlastními prostředky nemohl pojmout a zpracovat. A to je téma, o kterém je dobré se pobavit s cloudovým poradcem,“ dodává CEO Geetoo.

Moderním trendem je využívání multicloudu, díky kterému zákazník využije pro konkrét ní účely ta nejvhodnější cloudová řešení od různých dodavatelů. „Jako cloudový poradce doporučujeme nejvhodnější strategii odpovídající byznysu klienta a vše pro něj zajistíme. Něco přesuneme do Amazonu, něco do Googlu, něco má u sebe a něco ukládá k nám jako lokálnímu poskytovateli vlastního cloudu,“ popisuje Kvaš.

Firmy každopádně od moderního IT očekávají hlavně usnadnění spolupráce na pracovišti. Podle zmíněného průzkumu HashiCorp a Forrester to považuje za důležité 77 procent společností.

Dlouhodobá dostupnost a provozuschopnost služeb je klíčová pro 85 procent, úplně nejdůležitější je ale bezpečnost – shodne se na tom 88 procent oslovených firem, 61 procent si dokonce myslí, že je IT security „velmi“ důležitá.

„Bezpečnost jde ruku v ruce s cloudovou strategií. Cloudy umožňují lepší zabezpečení, na kterém firmy často šetří. To my si nemůžeme dovolit, protože je v sázce naše pověst,“ doplňuje šéf Geetoo a zmiňuje i další zásadní výhodu cloudu – náklady.

„Pokud by si firma pořizovala špičkový firewall jen sama pro sebe, bude to pro ni výrazně dražší, než když ho využije v rámci cloudových služeb. Když pořizujeme firewall my, tak je to pro stovky zákazníků a náklady se rozloží mezi klienty,“ vysvětluje Kvaš.

A stejné je to s nákupem hardwaru nebo provozem vlastního datového centra. „Cloud umožňuje řídit náklady na IT mnohem efektivněji, než je tomu dosud, aniž by byla na rušena bezpečnost nebo dostupnost dat,“ dodává.