Německá automobilka Volkswagen chce investovat do těžby nerostných surovin. Tento krok jí má pomoci snížit náklady na výrobu bateriových článků, pokrýt polovinu vlastní poptávky po bateriích a prodávat baterie dalším zákazníkům. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl člen představenstva odpovědný za technologie Thomas Schmall.

Největší evropská automobilka chce, aby její bateriová divize PowerCo nevyráběla pouze baterie pro vlastní potřebu Volkswagenu, ale aby se stala globálním dodavatelem baterií. Schmall dodal, že PowerCo bude dodávat baterie pro 1,2 milionu vozů americké automobilky Ford, která je bude vyrábět na elektrické platformě Volkswagenu.

Dlouhodobě plánuje Volkswagen vyrábět tolik článků, aby pokryl polovinu své celosvětové potřeby baterií. Většina výrobních kapacit má být umístěna v Evropě a Severní Americe. Problémem jsou ale těžební kapacity, proto musí investovat přímo do dolů.

Dodávky pro její první severoamerický závod na výrobu baterií mají zajistit těžební společnosti v Kanadě. Schmall se ale odmítl vyjádřit k tomu, kdy a kde by Volkswagen mohl investovat přímo do dolů s tím, že společnost tyto informace nezveřejní, dokud se situace na trhu neuklidní.

Výroba nebo získávání baterií za rozumnou cenu je hlavním úkolem pro automobilky jako Volkswagen, Tesla a Stellantis, které se snaží, aby elektromobily byly cenově dostupné. Podle analýzy agentury Reuters pouze Tesla přislíbila vyšší investice do výroby baterií než Volkswagen.

Jen několik málo výrobců automobilů oznámilo, že má přímý podíl v dolech. Mnozí ale uzavřeli smlouvy s producenty, aby získali suroviny jako lithium, nikl a kobalt nutné pro výrobu baterií.

Společnost PowerCo byla zřízena loni. Jejím cílem je mít do roku 2030 roční tržby dvacet miliard eur, tedy 478,7 miliardy korun. V roce 2025 má zahájit výrobu závod firmy v Německu, v roce 2026 ve Španělsku a o další rok později v Kanadě. V příštích pěti letech plánuje Volkswagen celkem investovat 180 miliard eur, z toho patnáct miliard eur je určeno na tři ohlášené závody na výrobu baterií a obstarání některých surovin. Zatím má Volkswagen zajištěny dodávky surovin do roku 2026.

Volkswagen si také objednal baterie od firmy Northvolt zhruba za čtrnáct miliard dolarů, nebo 314,2 miliardy korun. Celosvětově výrobě baterií dominují asijští výrobci, jako je CATL, LG Chem a Samsung SDI. Téměř polovina plánované kapacity výroby bateriových článků v Evropě připadá na asijské hráče.