Indické úřady vyzvaly německý automobilový koncern Volkswagen, aby podal vysvětlení ohledně podezření z daňového nedoplatku za 1,36 miliardy dolarů, v přepočtu 32,5 miliardy korun. S odkazem na příslušné dokumenty, které jsou neveřejné, o tom v pátek informovala agentura Reuters.
Úřady VW podezírají, že úmyslně zaplatil nižší dovozní daň na díly k vozům značek Audi, VW a Škoda. Podle agenturních zdrojů by tak automobilce mohly hrozit sankce až 2,8 miliardy dolarů, téměř 67 miliard korun.
Volkswagen podle výzvy datované 30. září dovážel „téměř celý“ automobil v nesmontovaném stavu. Indická legislativa v takovém případě automobilkám nařizuje zaplatit dovozní daň třicet až pětatřicet procent.
Volkswagen ale podle úřadů „nesprávně deklaroval a klasifikoval“ tyto dovozy jako jednotlivé díly, u nichž platil clo pět až patnáct procent.
Volkswagen měl na odpověď třicet dní, jestli už tak učinil, ale neuvedl. Agentuře Reuters firma sdělila, že je „zodpovědnou organizací, která plně dodržuje všechny globální a místní zákony a předpisy“. Oznámení analyzuje a s úřady plně spolupracuje.
Nepovolené optimalizace se podle podezření dopustila indická pobočka Volkswagenu, společnost Škoda Auto Volkswagen India, a to u modelů Škoda Superb, Škoda Kodiaq, Audi A4, Audi Q5 nebo Volkswagen Tiguan.
Od roku 2012 měla firma na dovozních clech a několika souvisejících poplatcích správně zaplatit kolem 2,35 miliardy dolarů, ale zaplatila pouze 981 milionů dolarů. Z toho vyplývá nedoplatek 1,36 miliardy dolarů, uvedl úřad.
V říjnu britská finanční divize Volkswagenu dostala pokutu 5,4 milionu liber (zhruba 164 milionů korun) za špatný přístup ke klientům, kteří byli ve finančních problémech.
Desítky miliard na pokutách, odškodném a programech odkupu musel Volkswagen platit v souvislosti s takzvanou kauzou dieselgate.
Automobilka po obvinění amerických úřadů přiznala, že do milionů naftových aut po celém světě nainstalovala software, který umožňoval manipulovat s emisními testy. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu.
Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů Audi nebo české automobilky Škoda.
Soud v Německu za podíl na kauze uložil někdejšímu šéfovi Audi Rupertu Stadlerovi podmíněný trest vězení v délce jednadvacet měsíců.