Koncern Volkswagen (VW) v současnosti uvažuje o výstavbě továrny na baterie do elektromobilů ve střední Evropě. Zeměmi, které přicházejí v úvahu, jsou Česko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Území bývalého armádního letiště v Líních u Plzně nicméně nemá vysoké šance obstát v konkurenci a přilákat investici v objemu až pěti miliard eur (122 miliard korun). Informoval o tom dnes deník E15.

I přes různé strategické výhody Česka, jako je například geografická poloha vůči Německu nebo napojení na železnici, je jednou z hlavních brzd rychlost tuzemské výstavby. Především rychlost povolování staveb a celkové legislativy týkající se stavebního zákona totiž dlouhodobě patří mezi nejhorší na světě.

Jelikož Volkswagen hodlá zahájit plánované aktivity v řádu jednotek let, výše zmíněná skutečnost potenciální investory dle vyjádření hejtmana Plzeňského kraje Rudolfa Špotáka pro E15 odrazuje.

VW se zatím nerozhodl, přičemž vytipované lokality porovnává dle zhruba jedné stovky kritérií, mezi něž patří například infrastruktura, logistika nebo míra státní podpory.

Navzdory kladnému postoji bývalé i současné české vlády k možné výstavbě a jednání s VW o investiční pobídce si prý koncern uvědomuje rozdíly mezi tuzemskou vládní podporou a například Maďarskem, kde je získání stavebního povolení při současné vládě jednodušší.

Mezi další negativní faktory ovlivňující výběr Česka jako lokality pro budoucí továrnu patří i roztříštěnost vlastnictví pozemků, které nepatří pouze ministerstvu obrany, ale i dotčeným obcím, které se mohou proti projektu případně obrátit, nebo velké množství vody, které by pro chod továrny bylo zapotřebí.

„Voda by byla obrovským problémem. Továrna by potřebovala průtok o kapacitě asi 126 litrů za vteřinu,“ podotýká starosta města Dobřany Martin Sobotka.

Naopak jednou výhodou, kterou na své straně Česko má, je podpora bývalého předsedy představenstva Škody Auto Thomase Schäfera, jenž převzal od 1. dubna provozní řízení značky VW. Ten totiž chce, aby si mateřský koncern Volkswagen vybral pro vybudování továrny na automobilové baterie právě Českou republiku.

Schäfer to řekl v rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Podporu Česka jako možného místa nového závodu označil list jako Schäferův dárek na rozloučenou.