Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program ve své hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje dokonce ani uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože hledá způsoby, jak ušetřit dalších několik miliard eur. Automobilka to oznámila 2. září po poradě vedení. Pokud by se tak stalo, bylo by to první ukončení výroby v Německu v 87leté historii automobilky. Odbory slíbily tvrdý odpor proti plánům vedení.
Podle vyjádření vedení automobilka považuje jeden velký závod na výrobu aut a jednu továrnu na výrobu součástek v Německu za zastaralé. Bude také zřejmě nucena ukončit program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a až do roku 2029 brání propouštění.
Dnešní systém plánovaného snižování počtu pracovních míst prostřednictvím odchodu do důchodu a odstupného již nestačí k dosažení cílových úspor. Všechna opatření chce firma projednat s odbory.
Odbory však už teď uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. „Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.
Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musejí být kompletně restrukturalizovány. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ uvedl v prohlášení šéf značky VW Thomas Schäfer.
Analytici v minulosti označili závody VW v Osnabrücku v Dolním Sasku a v Drážďanech v Sasku za možné cíle pro uzavření. VW má kromě těchto dvou a hlavního závodu ve Wolfsburgu v Německu také továrny v Hannoveru, Emdenu, Brunšviku, Salzgitteru, Kasselu, Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Naposledy automobilka uzavřela závod před více než třiceti lety, a to v roce 1988 ve Spojených státech.
Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem do roku 2026 ušetřit deset miliard eur (250,4 miliardy korun). Chce tak zefektivnit výdaje, aby přežila přechod na elektromobily.
„Obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka toho musí udělat více,“ zdůvodnil postup šéf celého koncernu VW Oliver Blume.
Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za dalšími koncernovými společnostmi, jako je Škoda, Seat nebo Audi.
Tento krok je prvním velkým střetem mezi šéfem společnosti Oliverem Blumem a odbory, které mají ve VW značný vliv. Předchozí střety s odbory ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda či Herberta Diesseho, předchůdce Blumeho ve funkci generálního ředitele. Všichni se snažili prosadit zvýšení efektivity zejména v domácích, německých provozech VW.
Akcie Volkswagenu za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty. To z nich dělá akcie s nejhorším výkonem mezi hlavními evropskými automobilkami. V pondělí 2. září cena akcií v reakci na zprávu roste.