Zakladatel a šéf Fruitisima Jan Hummel prožívá turbulentní rok. S první vlnou pandemie během března musel své pobočky s ovocnými šťávami zavřít, načež doslova přes noc spustil e-shop a ze zaměstnanců, kteří by za normálních okolností prodávali šťávy v obchodních centrech, udělal třeba i kurýry.
Během léta si také vyzkoušel první velkou reklamní kampaň na podporu prodeje, a aby toho nebylo málo, na konci srpna dotáhl plánovaný výkup podílů od svých minoritních investorů – Fruitisimo už tak má na palubě pouze jediného investora, kterým je Ondřej Fryc, respektive jeho Reflex Capital.
Nejnovějším počinem v Hummelově režii je právě spuštěný obchodní model, koncipovaný jako předplatné. „Chceme zákazníky motivovat k pravidelnosti, a přispět tak k budování imunity a zdravých návyků,“ hlásí devětatřicetiletý podnikatel, který byznys s ovocnými šťávami rozjel před více než 15 lety po návratu z USA.
Fruitisimo tak nově nabízí tři tarify předplatného, kdy ten nejmenší přijde na 249 korun měsíčně a umožňuje čerpat jeden nápoj týdně, zatímco za 990 korun měsíčně si zákazník může dát drink každý den v měsíci.
Podobný model můžete znát třeba z Velké Británie, kde jej na své nápoje nabízí populární řetězec Pret-A-Manger za 20 liber měsíčně. „Právě s jejich CEO Pano Christou jsem si o tomto modelu psal,“ přitakává Hummel.
Přijít s něčím novým bylo pro jeho byznys opět životně nutné. Tržby Fruitisima se sice během srpna blížily k loňským úrovním, avšak ve druhém zářijovém týdnu se kvůli rouškám propadly zhruba o čtvrtinu. Říjen už je minus 40 procent. Fruitisimo loni dosáhlo obratu 370 milionů, letos to Hummel odhaduje zhruba o 100 milionů níže s tím, že ziskovost se propadne o tři čtvrtiny.
„Skončíme v černých číslech, ale na vyskakování to nebude,“ rozhazuje rukama podnikatel. Z prodejen nicméně zavřel zatím „jen“ tři, a to jednu ze dvou v brněnské Vaňkovce, další v ostravském outletu a poslední v pražské Galerii Butovice.
Sám tuto dobu popisuje poměrně poeticky – doslova jako návrat o 15 let zpět, kdy na Chodově otevíral svůj první juice bar v Česku. „Tenkrát jsme si nechali natisknout velké menu a spolu se slevou na první nákup jsme ho neúnavně roznášeli do okolních kanceláří,“ vzpomíná. První den prý přišlo kolem 40 zákazníků, postupně počet rostl a za tři měsíce už chodilo pravidelně více než 200 lidí denně.
O podobný náběh se Hummel nyní bude pokoušet právě s novým modelem předplatného.
„Je to jako kdysi na tom Chodově – i tehdy jsme chtěli lidi naučit kupovat něco, co dříve nekupovali,“ říká. Fruitisimo běžně obslouží zhruba 150 tisíc zákazníků měsíčně a Hummel pro začátek doufá, že na předplatné naláká zhruba desetinu z nich. Dalších 15 tisíc zákazníků by rád získal zcela nových.
Nespoléhá se ovšem jen na předplatné. Jak už při původním lockdownu s týmem naplánoval, nadále šlape do retailu, a vybrané produkty Fruitisima tak lze najít například na Rohlíku či na čerpacích stanicích Shell. S Rohlíkem se Hummel mimochodem také domluvil na výrobě džusů pod privátní značkou.
„Jsme obchodní firma, musíme se přizpůsobit vývoji okolo nás. Nic jiného nám nezbývá.“
19. 10. 20203 min
Český byznys
Zdravko Krstanov
šéfredaktor Forbes.cz
Zajímá ho, jak přemýšlejí ti, kteří se dostanou od nuly k jedničce. Sleduje startupovou scénu, akciové trhy a nejbohatší Čechy. Je autorem podcastu Funny Money a rozhovorů se špičkami českého byznysu, jako jsou třeba Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Michal Strnad. Online verzi českého Forbes vede od roku 2022.