Mobilita je mocná čarodějka. Projíždět se v nablýskaném Maybachu je vždycky větší terno než se ploužit pěšky. Ovšem proti výletíčku v dvoumístném Sharku je i Maybach docela „bórink“.

„Upřímně? Nechápu, proč si dnes někdo pořizuje luxusní auto, když si může za stejné peníze pořídit letadlo.“ Pilotova slova mi rezonují v hlavě ještě dlouho poté, co náš luxusní dvoumístný jednomotorák Shark dokončí výlet nad zákrutami Vltavy a přistane na ploše benešovského letiště.

Právě tady sídlí česká profesionální letecká škola F Air, která se svým letovým parkem 43 moderních letadel dokazuje, jak se létání od revoluce demokratizovalo.

Na jedné straně si tu zařizují pilotní licence lidé, kteří si pak koupí právě zmíněný shark v hodnotě 210 tisíc eur (čili více než pět milionů korun), vybavený supermoderním skleněným kokpitem, autopilotem a záchranným letadlovým padákem, stejně tak si tady ale piloti osedlávají levnější ultralighty, které seženete do šedesáti tisíc eur – tedy do půldruhého milionu v korunách.

„Do Chorvatska k moři si takovým letadlem doletíte za hodinu a půl, za dvě,“ poznamenává ředitel a spolumajitel F Airu Michal Markovič. „V nádrži máte Natural 95 a spotřeba ultralightu může být sedm litrů na sto kilometrů.“ Spontánní mořské koupačce v sobotu odpoledne tak stojí v cestě jenom Alpy. Které přeletíte. Takže dovolte otázku: Vy ještě nemáte letadlo?

Fakt ne?

„Před dvaceti lety bylo slovo ultralight synonymem pro letoun z hadrů a trubek,“ říká s nadsázkou ředitel F Airu Markovič. „Dnes může být ultralight stejně tak i celokompozitový letoun vybavený supermoderní technologií – jako je tento československý shark, kterým jste právě letěl, což je jedno z nejlepších dvoumístných letadel, která si dnes můžete jako soukromník pořídit.“

Forbes Digital Premium