Norton Slovák je rodilý Slovák. Před zhruba patnácti lety se ale usadil v Praze, kde začal pracovat v IT. Když se s ním bavíte, člověka napadá slovo geek, česky nadšenec do počítačů a nových technologií. A právě tahle záliba ho koncem listopadu dovedla do Texasu.

V texaském hlavním městě Austinu se poslední listopadový den konala akce, která přitáhla pozornost milionů lidí z celého světa – lidí, které zajímají auta, byznys nebo obojí. Elon Musk v tamější Tesla Gigafactory předával prvním zákazníkům elektromobilní pick-up Cybertruck.

Právě tohle auto s postapokalyptickým designem hodlá Norton Slovák co nejdřív dostat z USA do Evropy. Proto si akci, pojmenovanou „delivery event“, kam automobilka pozvala jen dva tisíce lidí, nechtěl nechat ujít. Aby jeho důvody byly pochopitelnější, je potřeba se vrátit šest let zpátky. Tehdy si Norton koupil první Teslu, konkrétně Model S.

„Stala se z toho moje záliba. Z Tesly i propagace elektromobility jako takové,“ přiznává muž, kterého si podle jeho slov automobilka získala „jiným přístupem“.

„Už tehdy nabízela například velký dotykový displej, na kterém se ovládala většina funkcí, vylepšovatelných aktualizacemi. Ostatní tehdy nic takového neuměli,“ vzpomíná Slovák, který následně založil fanouškovskou platformu elektromobility Elon Club.

Kdy jste se rozhodl, že do Česka přivezete Cybertruck?

Asi před rokem. Spojil jsem se s lidmi z komunity kolem automobilky Tesla a udělali jsme crowdfundingovou kampaň CyberTruckin.eu. Příjem z ní poslouží hlavně k přesunutí auta do Evropy a registraci, případně k jeho návratu zpět do USA.

Koupit nejde?

Tesla o zahájení prodeje v Evropě zatím nic neříká. Myslím ale, že bude postupovat podobně jako v minulosti, protože každý nový model nejdřív prodávala v Severní Americe a teprve po nějaké době ho přivezla do Evropy. Modelu 3 to trvalo zhruba dva roky, u Modelu Y to bylo rok a čtvrt… U Cybertrucku to odhaduji na dva až tři roky.

Zájemci o koupi Cybertrucku si museli udělat registraci, aby je automobilka přizvala k objednávce. Tu máte?

Rezervaci mám už od roku 2019, ale to jsme nevěděli, že nám bude vlastně zbytečná, protože Evropa je aktuálně mimo hru.

Zmínil jste, že peníze získané z crowdfundingu případně použijete i na návrat auta zpátky do USA. Proč? 

Protože bych chtěl, aby tu byl Cybertruck už příští rok, je možné, že si ho jen pronajmeme. Tesla nové majitele zavazuje k tomu, že Cybertruck rok po koupi nesmí prodat. My se pokoušíme přesvědčit fanoušky a první majitele v USA, aby nám jej do Evropy poskytli.

Jiná cesta není? Třeba přes investory?

Ani největší investoři Tesly v řádu miliard dolarů nemají možnost si Cybertruck přímo od automobilky přednostně pořídit. Prostě ho nedostanou. Dodání se řídí tím, kdy jste si auto rezervoval s platbou zálohy nejprve sto, později dvě stě padesát dolarů.

Roli pak ještě hraje, z jakého státu kupující je. Momentálně se dodávají auta v Texasu a Kalifornii a postupně se budou přidávat další americké státy s tím, jak bude nabíhat výroba.

Kolik má Tesla na Cybertruck objednávek?

Přesné číslo se neví, ale říká se, že ke dvěma milionům.

Takže čekací doba bude v řádu let, protože Elon Musk řekl, že v roce 2025 chce vyrábět 250 tisíc Cybertrucků ročně…

Takhle odvážný bych v odhadu výroby asi nebyl, ale to je Elon Musk. Jisté je, že zpočátku bude výroba velmi nízká, což znamená řekněme dva tisíce aut měsíčně. Teprve v půlce příštího roku to může být deset tisíc a koncem roku dvacet tisíc aut.

Je to samozřejmě odhad, ale Tesla v minulosti dokázala, že v určitý okamžik dokáže její velmi výroba velmi strmě růst.

Svézt se v něm ale dá už teď, ne?

Když v lednu odletím do USA a zastavím se u nějakého prodejce Tesly, je možné, že bych se mohl svézt. Pro mě je ale důležitější auto dostat do Evropy, kde bychom ho mohli začít ukazovat a nabízet v něm svezení, aby zážitek z něj i elektromobility jako takové mohli absolvovat i jiní.

Jak se vám podařilo dostat na delivery day?

Byl jen pro zvané, s kapacitou zhruba dva tisíce lidí – zájem byl přitom mnohonásobně větší. I zájemci z řad investorů čekali, jestli vstupenky dostanou v rámci losování. Některé pozvánky byly pro dvě osoby a já a spousta dalších jsem proto psal na sociální sítě, kde se sdružují fanoušci Tesly, abych našel někoho s pozvánkou, kdo by byl ochotný mi místo poskytnout.

Čas se krátil, takže jsem do Austinu letěl s tím, že možná se to podaří, možná ne. Nakonec to nevyšlo, ale ještě jsem měl záložní plán v podobě akce Cybertruck afterparty. To je další event taky pro přibližně dva tisíce lidí, který se odehrával asi čtvrt hodiny od akce v Gigafactory. Sice tam nebyl Elon Musk, ale Cybertruck se tam nakonec objevil.

Jak afterparty probíhá?

Je to celodenní sraz fanoušků Tesly. Dění z Gigafactory se tam promítalo online na dvě plátna a na pódiu prakticky osm hodin dění komentovali influenceři Zac a Jesse z kanálu Now You Know zaměření na elektromobilitu a značku Tesla.

Probíralo se, co se v souvislosti se Cybetruckem očekává, a po skončení prezentace Elona Muska se řešilo, co se odhalilo. Příjezd Cybertrucku byl vrcholem dne. 

Jaké z něj máte dojmy?

Je velká, masivní. A hlavně vypadá jinak než konkurence. 

Co jsou jeho největší přednosti?

Je to třeba první Tesla, která má osmisetvoltovou architekturu, což výrazně zrychluje dobíjení – baterii lze dobít z patnácti do pětaosmdesáti procent kapacity během dvaceti minut. Cybertruck je také prvním produkčně vyráběným autem se systémem steer-by-wire, což se dá přeložit jako řízení po drátě. To znamená, že volant není s nápravou spojený „železem“, ale čistě elektronicky.

Co výkon?

Ten je masivní. Vzadu jsou elektromotory dva, vpředu je třetí. Vrcholná verze Cyberbeast má výkon přes 845 koní a rychlosti sto kilometrů za hodinu dosáhne za 2,7 sekundy.

Hodně se také probírá karoserie a okna…

Karoserie je poskládaná ze tří částí a nemá pro tento segment aut tradiční konstrukci postavenou na rámu. Montuje se z předního výlisku, potom je střední část, kde je uložená baterie, a zadní části vylisovaná stejně jako přední, v tomto případě na největším lisu, který nějaká automobilka používá.

Tyhle tři části se dají dohromady a vznikne něco jako monokok. Vnější plášť auta pak tvoří konstrukci auta, takže tam nemusí být nějaké další nosné části.

A ta okna?

Třeba čelní okno je největším oknem použitým v automobilovém byznysu. To samé i přední stěrač, který je jen jeden. Okna pak jsou z tvrzeného skla, ale nejsou nerozbitná.

Tesla také přišla s řešením, které není u ostatních značek běžné: za příplatek nabízí kit pro rozšíření dojezdu.

Elon Musk v roce 2019 sliboval dojezd pět set mil, což je nějakých osm set kilometrů. To se nepovedlo, protože vývoj baterií nepokročil tak rychle, jak si asi představoval. Aktuálně nabízené maximum je tak tři sta čtyřicet mil.

Tesla to ale vyřešila tak, že za příplatek nabízí ještě přídavnou baterii umístěnou na korbě, která dojezd navyšuje na čtyři sta šedesát mil, tedy plus minus sedm set čtyřicet kilometrů.

Jak je v komunitě fanoušků Tesly Cybertruck vnímaný?

Obecně samozřejmě pozitivně, ale najdou se i takoví, které to nenadchlo, ať už designově, nebo prostě z toho pohledu, že pro ně takový typ auta nemá význam. V případě, že má někdo Model X nebo preferuje Model S, které jsou prakticky za stejnou cenu jako Cybertruck, tak si to porovnává a standardní SUV mu z různých důvodů vyjde lépe.

Komu bude automobilka Cybetruck prodávat? Bude konkurentem elektrického pick-upu Rivian nebo Fordu F-150, který v prodejích osobních aut v USA kraluje už desítky let?

Konkurence to samozřejmě bude pro obě auta. Ford F-150 je víc pořizovaný pro užitkové použití, Rivian se zase víc používá jako osobní SUV. Cybertruck hodně míří do rybníku užitkových aut, ale zároveň je to auto dost rychlé a agilní pro každodenní použití.

Nám v Evropě, kde jsme zvyklí na jiná auta, to může přijít zvláštní, ale Američané to tak mají. Každopádně jsem přesvědčený, že s hledáním zákazníků mít Tesla problémy nebude.