Před sedmi lety přišel s unikátní technologií výroby masových konzerv bez chemie, registraci už má i na výrobu konzerv pro lidi a nedávno získal patent na další jedinečnou technologii – na získávání kávového oleje z lógru. Martin Košťál z Alemar Food Group si rozhodně nedává malé cíle.

Už vyráběl konzervy ze pštrosa, velblouda i lamy. Přibližně osmdesát procent obratu společnosti Alemar Food Group, která se specializuje na výrobu krmiva pro domácí mazlíčky, totiž tvoří privátní značky a ty poptávají výrobu nejen tradičních kuřecích či kachních konzerv, ale stále častěji pokukují po něčem extravagantním.

„Čím dál víc značek chce mít svůj konzervový Rolls-Royce,“ vysvětluje Martin Košťál, majitel firmy. 

Jeho zvířecímu byznysu se daří. Firma má dnes obrat kolem sedmdesáti milionů korun, roste o desítky procent ročně, masivně expanduje a investuje stovky milionů do automatizace a expanze výrobních kapacit. 

Aktuálně je v druhé fázi čtyřfázového procesu expanze výrobních kapacit, která by měla doběhnout v roce 2025. Její cenu odhaduje Košťál na přibližně tři sta milionů korun, financována je převážně emisí dluhopisů a na jejím konci by měla být firma schopna vyrábět ročně konzervy za tři čtvrtě miliardy korun.

Součástí každé fáze je pořízení jednoho supermoderního automatického autoklávu. S každým novým přijde masivní nárůst výroby. Jeden autokláv zvládá vyrábět asi šestnáct tisíc 400gramových konzerv denně nebo dvojnásobek 200gramových. 

Tímto rozšířením výroby ale Martin Košťál nekončí. Už nyní nakupuje pozemky s halou pro případný další růst. A chystá také velkou novinku. Konzervy s kvalitním masem pro lidskou spotřebu, na kterou už loni získal potřebnou certifikaci.

Bolavý start

Jeho současný byznys je přitom zcela odlišný od toho, se kterým začínal ještě jako teenager, když dělal polepy aut a designy webu. Bylo mu kolem šestnácti let, když chodil po Brně od prodejny k prodejně a nabízel své služby. Až přišlo osudové setkání s majitelem zverimexu, který si před ním posteskl, že v Česku nejsou k dostání akrylátové hračky pro papoušky. Teenager s vidinou zisku proto sedl na letadlo a odletěl pro ně do Číny.

Postupně začal prodávat zboží pro domácí mazlíčky. S konkurenty se předháněl o to, kdo najde v Číně nějaký zajímavý artikl a první ho doveze do Čech. Ten měl pak vždy přibližně tři čtvrtě roku náskok, než ho začali dovážet ostatní a v cenové bitvě smázli původní vysokou marži.  

„Pak jsem se rozhodl, že začnu s výrobou konzerv, ale vše jsem si představoval jak Hurvínek válku. Myslel jsem si, že to bude stejně náročné jako obchod, ale bylo to milionkrát náročnější. Bylo to tedy fakt divoké. Nebyl to divoký západ, ale rovnou divoký východ,“ říká dnes už zkušený podnikatel.

Martin Košťál z firmy Alemar Food Group

„Já byl tenkrát rozmazlený z toho, že když jsem přivezl z Číny kontejner vodítek a obojků, mohl jsem ho pomalu postavit na pole nebo louku a během chvíle bylo vše prodané. Ve výrobě jste byl za každou chybu a nepřesnost potrestán,“ dodává. 

Na začátku používal na výrobu konzerv dva velké vojenské autoklávy, podobné velikosti jako popelnice před rodinným domem, a z té doby má v zásobě několik příhod o tom, jak ho začátky podnikání bolely doslova fyzicky. Na předloktí ruky má dodnes jizvu od vybuchlé konzervy, další mu explodovala přímo do obličeje. 

„Tenkrát jsme si mysleli, že už jsme to dokázali, tak jsem vytáhl ještě horkou konzervu z autoklávu a samou radostí jsem ji zmáčkl,“ vzpomíná majitel firmy na své začátky, když za pomocí rad od bývalé fyzikářky testoval, jak správně sterilizovat první konzervy s krmivy bez chemických konzervantů.

Vyrábět je bez chemie totiž není úplně jednoduché. Na to, abyste zničili všechny bakterie a spory, musíte konzervu zahřát na 121 stupňů Celsia. Jenže při těchto teplotách maso pustí páru, která konzervu roztrhne. 

„Běžně se to řeší kombinací chemie a zahušťovadel. To je ten důvod, proč když otevřete jakýkoliv lančmít nebo paštiku, vždy na povrchu najdete rosol,“ vysvětluje Martin Košťál, který před sedmi lety přišel na trh s jedinečnou technologií, která sterilizuje pouze fyzikálně – teplem a tlakem.

Další směr: kávový byznys

Nedávno si dal Alemar patentovat další celosvětový unikát. Technologii na výrobu kávového oleje přímo z lógru, tedy ze zbytků, které se běžně vyhazují. Jen pro představu – kavárna na velmi frekventovaném místě ho může vyprodukovat kolem 120 kilo za den. 

Oproti kávovým olejům, které jsou na trhu, se tento nezískává ze zrn, ale přímo z odpadu. Firma již jedná s prvními kávovými řetězci, od kterých bude tuto odpadní surovinu odebírat. Co neextrahuje na olej, bude sloužit jako hnojivo nebo přísada do peelingů. 

„Výhodou našeho oleje je, že ho můžete přidávat i do potravin. Ve sladkém pečivu udělá úplnou chuťovou bombu,“ říká Martin Košťál s tím, že má i kuchaře, který mu vymýšlí recepty.

Firma má momentálně malou pilotní výrobnu, ve které je schopna vyrobit množství nezbytné pro uvedení na trh. V plánu je rozšíření výroby tak, aby mohla zpracovávat sedlinu ze stovky provozoven.

„Na trhu nemáme konkurenci. Kávový olej má obrovský tržní potenciál, ročně by nám mohl dělat obrat i sto milionů eur, tedy přes dvě miliardy korun,“ je přesvědčený Martin Košťál.