Výroba osobních aut v Česku za první čtyři měsíce vzrostla meziročně o 14,4 procenta na rekordních 531 355 vozů. Půlmilionovou hranici tak automobilky překonaly o měsíc dříve než loni.
Téměř 24procentní meziroční nárůst zaznamenala produkce v dubnu, ve kterém bylo vyrobeno 136 912 osobních vozů. Oznámilo to ve středu Sdružení automobilového průmyslu.
Produkce elektrických vozidel proti loňsku klesla o 29 procent na 39 600 vozů. Z toho bylo 29 026 elektromobilů a 10 574 plug-in hybridů.
Dosud nejrychlejší pokoření hranice půlmilionu vyrobených vozidel a kontinuální růst výroby napříč všemi kategoriemi vozidel podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla znamená návrat na předkrizové výrobní hodnoty.
„K výsledkům přispěl i pozitivní vývoj registrací vozidel na evropském trhu, který zaznamenal celkový meziroční růst o 6,6 procenta, včetně dubnového oživení trhu elektrických vozidel o 14,8 procenta. Zejména s ohledem na volatilitu trhu s elektromobily nyní bedlivě sledujeme další vývoj napjatých globálních obchodních vztahů a chystanou reakci ze strany Evropské komise v podobě možného zvýšení dovozních cel na čínské elektromobily,“ dodal Petzl.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních čtyřech měsících ve svých tuzemských závodech 330 175 aut, což je nárůst o 11,2 procenta. Elektrických vozů vyprodukovala 20 647, tedy 6,3 procenta z celkové produkce značky. Z toho bylo 17 102 elektromobilů.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai se produkce zvýšila o 2,3 procenta na 117 300 vozidel. Z celkového počtu mělo 11 924 vozů čistě elektrický a 7029 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 16,2 procenta produkce.
V kolínské Toyotě výroba stoupla o 58,4 procenta na 83 880 automobilů. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HEV.
Výroba autobusů se do dubna zvýšila o sto na 1507 vozidel. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1375 autobusů, tedy o 5,5 procenta více než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy zvýšil produkci o devatenáct procent na 118 vozidel. Zbytek připadá na výrobce minibusů KHMC.
Také tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto zaznamenal růst výroby, a to o 15,8 procenta na 308 motocyklů.