Výroba osobních aut v Česku v lednu klesla meziročně o 11,4 procenta na 92 657 vozů. Jde o nejhorší lednový výsledek od roku 2010. Důvodem je pokračující nedostatek čipů, ale i změna výrobního programu v kolínské Toyotě. Oproti tomu se v lednu téměř o 10 procent zvýšil prodej nových aut. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

„Svou roli hraje i obměna výrobkového portfolia kolínské Toyoty, která se po ukončení partnerské výroby s automobilkami Citroën a Peugeot připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Produkce se zde meziročně snížila o téměř 40 procent na 8704 aut.

Z automobilek se stejně jako v závěru loňského roku dařilo čipové krizi vzdorovat automobilce Hyundai. Ta ve svém závodu v Nošovicích meziročně navýšila výrobu o 17 procent na 21 601 automobilů. Škoda Auto ve svých tuzemských závodech vyrobila 62 352 aut, tedy meziročně o 13 procent méně.

Podle Petzla se bude situace v průběhu roku stabilizovat a v celoročních číslech se sektor odrazí ode dna. „V tuto chvíli však situace v dodavatelských řetězcích zůstává napjatá. Zvládnout výpadky pracovníků a dodávek dílů či dramatický nárůst cen surovin a energií nadále vyžaduje extrémní úsilí,“ dodal.

Téměř každé desáté auto vyrobené v Česku bylo elektrické. V Hyundai tvořily elektrické vozy pětinu produkce a ve Škodě byl jejich podíl šest procent.

Zatímco je lednová produkce aut nejslabší za posledních 12 let, výroba autobusů a motocyklů meziročně vzrostla. U autobusů se v prvním měsíci jedná o růst o 21,2 procenta na 360 zakázkových vozidel.

Na rozdíl od výroby však v Česku v lednu vzrostl prodej nových aut, a to o 9,9 procenta. V jiných zemích jsou však výsledky poměrně různorodé a počet registrací nových aut v celé Evropské unii se v konečném důsledku snížil o šest procent na 682 596 vozů, což je důsledkem nadále trvajícího nedostatku polovodičů.

Asociace očekává oživení i v této oblasti a automobilový trh v EU by se tak měl po dvou letech poklesu v letošním roce vrátit k růstu. V roce 2020 se prodej aut v EU kvůli pandemii snížil o rekordních 23,7 procenta a vloni pokles zpomalil na 2,4 procenta.