Výrobce klobouků Tonak snížil loni ztrátu o více než 18,5 milionu na 5,6 milionu korun. Tržby za prodej produktů a služeb novojičínskému podniku vzrostly meziročně o 27,8 milionu, což je osm procent, na 373,5 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti zveřejněné ve Sbírce listin.

„Mezi hlavní příspěvky nárůstu tržeb patřily efekt cenového navýšení, nárůst objemů v religiózním a etnickém segmentu, doplnění skladových zásob předních velkoobchodníků a také prodej srsti,“ uvedl předseda správní rady Tonaku Jiří Tourek.

Uvedené vlivy alespoň částečně pomohly oslabit trendy související s pokračující koronavirovou pandemií. I loni totiž podle Tourka přetrvala neochota spotřebitelů zvyšovat výdaje za výrobky zbytné povahy, což se projevilo zejména u módních pokrývek hlavy a módních polotovarů.

Společnost podle Tourka uzpůsobila výrobu výši závazně potvrzených objednávek. Podařilo se tak regulovat nedokončenou výrobu, zásoby hotových výrobků a pohledávky z obchodního styku. Hlavně v první polovině roku podnik využíval režim odstávek výroby podpořených státním programem Antivirus. Firmě to podle Tourka umožnilo udržet si zaměstnance pro období s očekávaným nárůstem poptávky.

„Částečný nadbytek kapacit společnost využila k zaměření na postupné a pokračující vylepšování kvality vyráběných výrobků, na vývoj a zpracování nových užitných vlastností s vyšší přidanou hodnotou pro zákazníky a spotřebitele (nové materiály a povrchové zpracování) a také na zajištění surovinové a materiálové základny pro další období,“ uvedl Tourek.

Firma pokračovala v restrukturalizačních opatřeních, které z velké části zavedla už v roce 2020. Tonak měl loni průměrně 437 zaměstnanců, v roce 2020 jich bylo 497 a v roce 2019 ještě o padesát víc.

„Momentální výkyvy v zakázkovosti řešila společnost operativním řízením a sdílením kapacit mezi jednotlivými odděleními. Teprve ve čtvrtém čtvrtletí se objevily první signály oživení poptávky, především ze strany religiózních klientů, což vyvolalo potřebu náboru nových pracovníků,“ uvedl Tourek.

Podnik podle něj potřebuje zajistit nárůst zakázek na předpandemickou úroveň a odpovídající úroveň surovin pro výrobu, je také nutné snížit vliv růstu cen materiálů a energií. „V první oblasti jsme již v roce 2021 zahájili kroky k další diverzifikaci zákaznického a geografického portfolia, s cílem oslovení a úspěchu u zákazníků s vyšším růstovým a maržovým potenciálem,“ uvedl Tourek. Podnik chce také například snižovat energetickou náročnost výroby.

Tonak patří mezi největší výrobce klobouků v Evropě. Má dva závody: v Novém Jičíně se vyrábějí plstěné klobouky a polotovary a v jihočeských Strakonicích pletené pokrývky hlavy. Tonak dodává i speciální příze a jako bio hnojiva kreatinové a kolagenové hydrolyzáty. Většinu produkce firma exportuje. Majitelem Tonaku je společnost PCTC Invest se sídlem ve Švédsku.