Americký výrobce pneumatik Goodyear Tire & Rubber se dohodl, že v rámci reorganizace svých aktivit prodá značku Dunlop za 701 milionů dolarů (zhruba sedmnáct miliard korun) japonskému konkurentovi Sumitomo Rubber Industries.
„Je to další důležitý mezník v pokračující realizaci našeho transformačního plánu. Optimalizujeme své portfolio a snižujeme zadlužení,“ uvedl šéf společnosti Goodyear Mark Stewart. Prodej značky Dunlop bude podle něj přínosný pro akcionáře společnosti Goodyear a zároveň firmě umožní zaměřit pozornost na rozvoj svých klíčových značek.
Goodyear předpokládá, že transakci, která ještě musí získat souhlas regulačních orgánů, dokončí v první polovině letošního roku. Získané finanční prostředky hodlá použít na snížení dluhu a na financování aktivit souvisejících s transformačním plánem.
Goodyear upozornil, že v Evropě bude prodávat pneumatiky značky Dunlop pro osobní auta minimálně do konce letošního roku. Z tohoto prodeje bude firmě Sumitomo platit licenční poplatky. V rámci dlouhodobé licenční smlouvy bude Goodyear v Evropě nadále prodávat i pneumatiky značky Dunlop pro užitkové automobily. Práva na používání značky Dunlop na motocyklových pneumatikách v Evropě si americká firma ponechá.
Značku Dunlop založil skotský zvěrolékař John Boyd Dunlop, který si 7. prosince 1888 nechal jako první patentovat vzduchem plněné pneumatiky.
K vynálezu ho inspiroval jeho neposedný synek. S tříkolkou na trávníku totiž zanechával hluboké rýhy a příjemné nebylo ani drkotání po kamenité cestě. Dunlop tak jednoho dne roku 1888 rozstříhal svou gumovou zástěru na pruhy a slepil z nich jakousi duši, tu pak připevnil na dřevěné kolo plátěnými popruhy a nafoukl. Kolo tak mělo mnohem menší valivý odpor a bylo značně rychlejší.