Výroba osobních aut v Česku za tři čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla o 9,8 procenta na 913 148 vozů.

V samotném září bylo vyrobeno 111 374 automobilů, což je proti loňskému devátému měsíci o 98 procent víc, tedy téměř dvojnásobek. Oznámilo to v úterý Sdružení automobilového průmyslu.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních třech kvartálech ve svých tuzemských závodech 513 508 osobních automobilů, což je o 0,2 procenta méně než ve stejném období loni.

V září však její produkce stoupla meziročně o 117 procent na 60 601 vozů. Elektrických vozů a hybridů vyrobila Škoda 51 875, tedy desetinu z celkové produkce.

Nošovický závod automobilky Hyundai letos zvýšil výrobu o 17 procent na 242 900 osobních automobilů. V září továrna zvýšila produkci o 17 procent na 29 300 vozidel. Z celkového počtu mělo 22 292 aut čistě elektrický a 24 470 plug-in hybridní pohon. Jejich podíl byl celkem 19 procent.

Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 42 procent na 156 740 aut. V září produkce vyrostla o 537 procent na 21 473 aut. Téměř polovinu produkce za devět měsíců tvořily hybridní vozy.

„Ve světle přetrvávajících problémů v dodavatelských řetězcích je skvělou zprávou, že pozitivní trend z posledních měsíců se podařilo udržet a produkce automobilů v ČR meziročně vzrostla o 9,8 procenta,“ řekl prezident sdružení Martin Jahn ze Škody Auto.

Jahn však také dodal, že je zapotřebí zohlednit skoro stoprocentní meziroční nárůst výroby osobních vozidel za září, který je dán především nízkými výrobními výsledky v roce 2021, kdy naplno propukla čipová krize.

Zásadní pro firmy podle Jahna nadále zůstávají ceny energií.

„Jakkoli vláda v mezidobí ohlásila některá opatření, stále není jasně definováno řešení pro řadu středních a velkých podniků. Bez efektivní pomoci v tak komplexním odvětví, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celý výrobní řetězec,“ dodal Jahn.