I na prodeji spodního prádla se v Česku dají vydělat miliony. A ještě líp se dá vydělávat na tom, když spodní prádlo vyrobíte a na vlastním e-shopu ho nabídnete zákazníkům. To ale v příběhu e-shopu Trenýrkána.cz předbíháme.

Obraty firmy za skoro deset let zpátky sypou společníci Adam Rožánek a Ruslan Skopal jako z rukávu. Pár let se dá vynechat, ale i tak je ten růst patrný na první pohled. V roce 2012 jeden a tři čtvrtě milionu, o rok později šest milionů, v roce 2015 sedmnáct a loni už 103 milionů korun. Plán pro letošek: 150 milionů.

Začátek výše uvedeného lze počítat někde kolem roku 2007. Dvojici pražských kamarádů na střední škole přestalo bavit, že jsou závislí jen na kapesném od rodičů. Obzvlášť když u spolužáků na škole viděli, že se dá dobře vydělávat na dovozu a prodeji rádoby značkového oblečení z Číny, které stačilo dát na Aukro a pak už jen odbavovat objednávky.

Skopal s Rožánkem se rozhodli nestát stranou, dali dohromady vlastních našetřených 14 tisíc a i oni se vydali do světa „byznysu“. Stejně jako kamarádi začali s tričky z Číny, jenže ta zhruba po roce opustili.

„Byla hrozně nekvalitní, což nešlo dohromady s tím, že jsme tenhle typ podnikání chtěli dělat dlouhodobě,“ vysvětluje Skopal. Přednost tak dostaly trenky. Konkrétně ty od české značky Styx, která tehdy představovala domácí špičku.

I jejich zařazení do nabídky e-shopu, který se původně jmenoval e-obleceni.com z dnešního pohledu působí zábavně. Pro první velkoobchodní nákup do Styxu se totiž Skopal s Rožánkem vydali tramvají. A tou se vraceli i domů. S sebou už ale měli čtyřicítku trenek, za které dali osm tisíc korun. 

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„Za dva a půl tisíce jsme ještě nakoupili prádlo u další české značky Represent, všechno jsme to na mně nafotili a dali na web,“ vzpomíná Adam Rožánek.

Zájem byl, takže začínající podnikatelé vymýšleli, že by sortiment ještě rozšířili. Jenže naplnit e-shop mikinami, kalhotami nebo čímkoli jiným znamenalo nakoupit zboží za stovky tisíc, což bylo tehdy pro dva studenty něco nereálného. Zůstali tak u trenek.

Měsíční obrat e-shopu se pohyboval v nižších desítkách tisíc korun a podle Skopala to byl pořád byznysový punk. Třeba balení řešili tak, že sehnali krabici od lednice. Tu rozstříhali, udělali z ní menší krabičky na trenýrky a to pak s objednaným zbožím doručovali zákazníkům.

Zásadní okamžik přišel v roce 2012, kdy dostali nabídku na koupi domény Trenýrkárna.cz. „Její majitel dělal něco podobného, ale už ho to přestalo bavit. My jsme si naopak řekli, že do toho půjdeme naplno,“ popisuje tehdejší odhodlání Skopal.

Vzali proto všechny ušetřené peníze a bez finanční pomoci rodiny koupili Trenýrkárnu v roce 2012 v restauraci McDonald’s na D1. Cena? 600 tisíc. Ovšem s tím, že většinu hodnoty tvořily skladové zásoby. Doménu a facebookovou skupinu si tehdy prodávající ohodnotil na zhruba 150 tisíc.

Nová doména, více značek a produktů a do půl roku i první zaměstnanec. Opravdové podnikání začalo. Úzce specializovaný e-shop ale mířil na nelehkou cílovou skupinu. Muži totiž spodní prádlo na internetu běžně nenakupovali.

Slogan první rádiové kampaně tak zněl: „Už tě nebaví, když ti nakupuje stará? Přijď si nakoupit k nám.“

Mysleli jsme si, že naše cílová skupina jsou muži, což byla chyba.

„Mysleli jsme si, že naše cílová skupina jsou muži, což byla chyba. Tehdy a ve velké míře i dnes spodní prádlo mužům nakupují jejich partnerky. A čím je pár starší, tím roste pravděpodobnost, že nakupuje žena. U párů přes 40 let je to tak téměř výhradně,“ vysvětluje Skopal.

Když už ale nakupuje muž, utratí víc peněz, stráví na webu kratší dobu a vybírá produkty, které jsou vedle sebe. A navíc si Češi, bez ohledu na pohlaví, v průběhu let nakupování na internetu oblíbili.

Adam Rožánek (vlevo) a Ruslan Skopal mají ve firmě první vyrobené trenky značky Styx.

Trenýrkárně roční obraty vystoupaly do desítek milionů korun a před třemi lety si tak mohla dovolit to, co Rožánkovi se Skopalem kdysi přišlo jako nesplnitelný sen – koupit českého výrobce trenek Styx, který v tu dobu jen horko těžko přežíval.

Cenu ani jedna ze stran nezveřejňuje, ale podle současných majitelů to byl výhodný deal, který už se asi nebude opakovat. „Jednoduše odpovídala skladovým zásobám, které Styx měl,“ říká Skopal. Vedle nich dvojice získala i práva na technologii výroby, smlouvy s dodavateli a výrobci trenek a několik prodejních míst.

„Tímhle krokem jsme mohli naplnit plán a tisícům zákazníkům Trenýrkárny naplno nabízet spodní prádlo Styx, které kompletně vzniká v České republice. Zafungovalo to skvěle,“ pochvaluje si Adam Rožánek, podle něhož jen produkty s logem Styx dnes dělají třicet procent obratu celého e-shopu.

Styx a hlavně jeho zákazníky ale bylo potřeba omladit. Třeba tím, že se kromě tradičních barevných kostkovaných motivů do nabídky dostaly i stylově úplně jiné. A vedle toho bylo nutné přijít i s novými produkty, jako jsou ponožky, trička, župany nebo pyžama. Samozřejmě s tím, že vše bude dál vznikat v Česku.

Momentálně trenky, na jejichž výrobu jsou kromě šikovných rukou švadleny potřeba ještě čtyři stroje, nevznikají na jednom místě, ale v šesti externě spolupracujících dílnách rozmístěných po celém Česku, které pracují jen pro Styx. A jejich počet roste s tím, jak se zvyšují prodeje. 

Vydání Forbesu Ovládni AI!

„Pro letošek jsme plán výroby zdvojnásobili, za což nás náš šéf výroby proklel,“ říká s úsměvem Ruslan Skopal, podle něhož se loňský zisk společnosti DaniDarx, která zahrnuje jak e-shop, tak i značku Styx, pohybuje kolem deseti procent tržeb, tedy kolem deseti milionů korun.

Českem přitom podnikání dvojice kamarádů nekončí. Skopal s Rožánkem totiž připravují útok na zahraniční trhy. Zatím se podařilo prosadit na Slovensku, další kroky míří především do Polska, Maďarska, Rumunska a na Ukrajinu. V plánu jsou ještě další tři země, ale u těch je zatím otazník.

„Ještě zvažujeme, kam se vydat dál. Ve hře jsou země v západní Evropě nebo Pobaltí,“ přiznává Skopal s tím, že oproti českému názvu e-shopu Trenýrkárna a slovenskému Trenírkáreň expanzi do ciziny připravují pod novým názvem Nedeto.