Podnikatelský inkubátor Jigsaw přišel s experimentálním rozšířením na internetový prohlížeč Chrome, který umožňuje ze sociálních sítí odstraňovat negativní a toxické komentáře.

I když funguje zatím jen v angličtině, upozorňuje na důležitou skutečnost: sociální sítě jsou negativně laděnými komentáři zcela zahlcené. A v reálném životě to někdy není lepší.

Proto jsme si pro vás připravili týdenní výzvu, během které si ani jednou nepostěžujete.

Tak například: nebudete lamentovat nad tím, že je venku pořád zima, doma si nebudete stěžovat na kolegy v práci a na Facebooku se vyhnete kritickému komentování příspěvků. Prostě si zakážete ventilovat stížnosti, které stejně většinou nikam nevedou.

A proč to všechno?

Zaprvé, čím častěji necháte v hlavě ožít negativní myšlenky, tím více se vám budou samy vynořovat. „Skrze opakování myšlenky přibližujete synapse představující vaše (negativní) sklony víc a víc k sobě, a když nastane čas pro myšlenku, vyhraje ta, které stačí překonat kratší vzdálenost, tedy taková, které vytvoření mostu mezi synapsemi zabere méně času,“ tvrdí programátor Steven Parton.

Zadruhé, můžete negativně ovlivnit své okolí. Člověk si totiž v komunikaci s druhými „zkouší“ jejich emoce, aby lépe porozuměl tomu, jak se ostatní opravdu cítí. „Tento princip například umožňuje sdílet potěšení na koncertě nebo hudebním festivalu. Stejně tak ale zafunguje i večer venku s kamarády, kteří se vyžívají v neustálém stěžování si,“ vysvětluje Parton.

Stěžování si škodí vašemu zdraví. Když váš mozek ovládnou synapse vzteku, oslabuje tím váš imunitní systém; zvyšuje se vám krevní tlak, čímž roste riziko srdečních příhod, obezity, cukrovky a celé řady dalších onemocnění. Nehledě na to, že při negativním naladění se uvolňuje stresový hormon kortizol a zvýšená úroveň této látky „nabourává schopnost učit se a paměť, snižuje imunitní funkce, hustotu kostí, má za následek přibírání, vysoký krevní tlak, cholesterol, srdeční onemocnění… A seznam pokračuje.

Jdete do toho s námi? Jaký byl týden bez stěžování si, nám napište na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.