Připomíná to globální závody ve zbrojení. Ve vzduchu létají miliardy a jedna mocnost ve svých investičních plánech přebíjí druhou. Jenže tentokrát nejde o zbraně, ale o elektromobily.

Pěkně popořadě. Včera ráno plány odhalili Japonci. Konkrétně Akio Toyoda, šéf Toyoty, největšího výrobce aut na světě, který loni prodal 9,528 milionu aut.

Toyota podle něj do roku 2030 na trh vypustí třicet nových bateriových elektromobilů. Zároveň do roku 2035 sníží emise oxidu uhličitého u vozů prodávaných v západní Evropě o sto procent. To znamená, že v roce 2035 už na západ od nás nepočítá s prodejem aut požírající benzin nebo naftu.

Tenhle plán bude samozřejmě vyžadovat investice. Obrovské investice. Automobilka tak plánuje, že do rozšíření nabídky aut s čistě elektrickým pohonem roku 2030 pošle čtyři biliony jenů, což je téměř 800 miliard korun.

„Naším cílem je do roku 2030 prodávat celosvětově 3,5 milionu elektromobilů ročně. Vedle čistě elektrických vozů budeme i nadále klást důraz na naše hybridní modely a rozvoj vodíkové platformy,“ říká prezident Toyota Motors Akio Toyoda. Jak si dokážete jistě spočítat, oněch 3,5 milionu elektromobilů z dnešního pohledu představuje víc než třetinu celkové japonské produkce.

Toyoda zároveň uvedl, že značka Lexus, tedy prémiová divize Toyoty, do roku 2035 přejde na celém světě výhradně na modely s elektrickým pohonem. Ve Spojených státech, Evropě a Číně dokonce ještě dokonce o pět let dřív.

To je Asie, jenže pro Evropu je důležitější Volkswagen, aktuální světová dvojka, která ale loni za Toyotou zaostala jen o zhruba 200 tisíc vyrobených aut. Pro Evropu a pro Česko je koncern VW zásadní už jen proto, že z velké části táhne jak německou, tak prostřednictvím Škody Auto i českou ekonomiku.

Volkswagen dá v dalších pěti letech na elektromobilitu a digitalizaci 2,26 bilionu korun.

A u Němců létají ve srovnání s Toyotou čísla ještě vyšší. Šéf koncernu Herbert Diess minulý týden oznámil, že Volkswagen dá v příštích pěti letech na investice kolem 159 miliard eur, což je v korunách víc než čtyři biliony. Na elektromobilitu a digitalizaci přitom půjde přes polovinu této sumy – 86 miliard eur, v přepočtu 2,26 bilionu korun. 

Dozorčí rada ve Wolfsburgu si od toho slibuje, že se díky tomu koncern už v roce 2025 stane v elektromobilním závodě světovým číslem jedna. A že situace houstne, dokazuje i srovnání s předchozím pětiletým plánem. Ještě loni Volkswagen plánoval, že investice do elektromobility budou o šestnáct miliard eur nižší.

Z celkového balíku 86 miliard určených na digitalizaci a elektromobilitu zůstane 21 miliard v Dolním Sasku, které ovládá pětinový podíl v koncernu. „Je to známkou toho, že se Volkswagen hlásí ke svým dolnosaským kořenům. Z tohoto jasného signálu, který přináší jistotu asi 130 tisíc pracovních míst, máme radost,“ řekl po posledním jednání dozorčí rady její člen a dolnosaský premiér Stephan Weil.

Peníze půjdou z velké části na přestavbu existujících továren, kde budou elektromobily vznikat. Týká se to německých měst jako Hannover, Wolfsburg nebo Lipsko, ve Španělsku Pamplony, v Belgii pak Bruselu. O proměně závodů Škody Auto v podobném duchu zmínka nepadla.

Budoucnost dopravy v naší zemi a na celém světě je elektrická.

Volkswagen zároveň plánuje vytvořit samostatnou společnost na výrobu baterií. Ostatně to má být podle VW v budoucnu byznys, který bude generovat roční tržby až třicet miliard eur, což je více, než v současnosti koncernu přináší právě Škoda Auto.

Škodovka sice do konce desetiletí plánuje, že na trh uvede další tři elektromobily, které budou cenou a velikostí pod úrovní vlajkového modelu Škoda Enyaq iV, ale vzhledem k tomu, že má na starost obsazení Indie, Ruska a Severní Afriky, přeměna na elektromobilní automobilku bude pozvolnější. A to je něco, čeho se například odboráři ve Škodovce v souvislosti s následnou ztrátou pracovních míst obávají.

Elektromobilita nespí ani za oceánem. Ambice Elona Muska ovládnout s Teslou trh jsou dobře známé. Do hry ale nastupuje i Ford, který chce v Evropě do roku 2030 prodávat jen elektromobily.

Společně s jihokorejským výrobcem baterií SK Innovation se chystá na domácí půdě utratit skoro čtvrt bilionu korun, což má být největší investice v historii Fordu. Největší část spolkne závod na výrobu elektrického pick-upu F-150 a ještě tři továrny na výrobu baterií s kapacitou milion kusů ročně. Do konce desetiletí pak mají čistě elektrická auta Fordu celosvětově dělat čtyřicet až padesát procent prodejů automobilky.

Změny v USA navíc podle včerejších vyjádření viceprezidentky Kamaly Harris podpořila i administrativa prezidenta Joea Bidena. Součástí vládního plánu je vybudování půl milionu dobíjecích míst po celých Spojených státech, na což pokladna uvolní sedm a půl miliardy dolarů. Počítá se i s příspěvkem až sedm a půl tisíce dolarů (160 tisíc korun) na nákup elektromobilu. To ale ještě musí schválit Senát.

Biden si stanovil cíl, aby do roku 2030 tvořily osobní a nákladní auta poháněná elektřinou polovinu v USA prodaných vozidel. „Budoucnost dopravy v naší zemi a na celém světě je elektrická,“ prohlásila Harris na nabíjecí stanici ve městě Brandywine jihovýchodně od Washingtonu. „Bidenova administrativa chce zpřístupnit elektromobily všem,“ dodala.