Rozžhavit počítač, otevřít prohlížeč, vyťukat do klávesnice název oblíbeného herního webu, vybrat kategorii a hodiny zábavy mohou začít. Pro generaci Z v dětství běžná rutina. Jak se ale zapomenutým internetovým hrám daří poté, co jejich klientela dorostla a ta nastupující upřednostňuje Fortnite?

V době, kdy se technologičtí giganti předhánějí o to, kdo nabídne nejvýkonnější konzoli, a vývojáři svádějí na přehlceném trhu boj o pozornost hráčů, to vypadá, že se stránky typu Superhry.cz mohou pomalu odebírat do gamingového vrakoviště.

Ačkoli jsou z dětských plejerů už dospělí hráči a webové hry zastávají v souboji s konzolemi roli babety, která se ocitla na závodním okruhu s formulí, drží si české Superhry stále solidní čísla v počtu návštěvníků. A rozhodně to ještě nebalí.

Podle informací Forbesu se loňská návštěvnost nejnavštěvovanějšího zábavního serveru s online hrami na českém internetu vyšplhala na dva miliony aktivních uživatelů. A to i přesto, že od roku 2010, kdy byly Superhry.cz z hlediska návštěvnosti nejvytíženější, klesá počet aktivních uživatelů o pět procent ročně. 

„Není to nicméně lineární, jsou to spíše takové vlny, kdy pokles střídá růst a opačně,“ upřesňuje provozovatel serveru Jan Kulhánek z mateřské společnosti CMC Online. Ta spravuje kromě českých Superher také německou mutaci Topspiele.de a cestovatelský server Tripzone.cz.

Namísto dožívání mají podle Kulhánka Superhry stále ambici vyškrábat se zpět na vrchol. Otočit chod trendů ve svůj prospěch a vzkřísit webové hry chtějí provozovatelé hlavně pomocí vývoje vlastních her.

„Přirozený úbytek návštěv napříč trhem s online hrami je nutné akceptovat. Avšak snažíme se jej nahradit právě vývojem vlastních her, které jsou pak k dispozici i na jiných herních serverech po celém světě. Zde skvěle funguje synergie, že jsme relativně velký publisher a zároveň developer. Dokážeme si hru otestovat nejdříve na našem písečku a případně ji odladit před tím, než ji uvolníme i ostatním serverům,“ přibližuje Kulhánek.

„Na letošní rok chystáme i nový formát her, který hráčům nabídne kombinaci her a soutěží. První vlaštovku chceme vypustit už letos na jaře,“ dodává.

Superhry spatřily světlo virtuálního světa v roce 2004. O osm let později se vrstevník Facebooku či Mozilly Firefox svezl na vlně enormní návštěvnosti do Německa, kde pod názvem Topspiele funguje dodnes.

V počátcích nebyla monetizace úplně jednoduchá a nejvyšší návštěvnost ještě nemusela znamenat nejvyšší výnosy. Neexistovaly reklamní sítě a bylo nutné každou kampaň nastavovat ručně. „Nyní je to spíše výjimka. Reklamní formáty se vyvíjejí neuvěřitelným tempem, to je nutné sledovat a jít s dobou,“ vysvětluje Kulhánek.

Vzhledem k tomu, že jsou na Superhrách všechny hry zdarma, představuje inzerce z hlediska příjmů klíčovou položku. Zbytek koláče tvoří provize z herních transakcí a různé partnerské programy. 

Z hlediska výnosů tak dosáhly Superhry svého vrcholu kolem roku 2015, v posledních letech je totožná položka někde na třiceti až čtyřiceti procentech oproti nejsilnějšímu období, přičemž roční tržby se od začátku dekády pohybují v rozmezí pěti až deseti milionů

Dolů šly ale i náklady, provoz herního webu se v současnosti vejde do milionu korun, což je podle provozovatelů výrazný pokles oproti předchozím rokům. 

„Provoz hry jako takový nestojí mnoho, pokud se tedy nejedná o hru s mikroplatbami, v níž uživatelé utrácejí peníze a očekávají pravidelné aktualizace a v případě problémů adekvátní podporu. Takové hry jsou složité na údržbu, a pokud se jejich provoz nevyplatí, jsou ze serveru staženy na žádost developera,“ přibližuje Kulhánek. 

„Přestože je CMC Online primárně publisher, řadu her jsme i vyvinuli. Náklady na naše hry se pohybují nejčastěji v desítkách tisíc korun za hru, přičemž párkrát jsme se dostali i do nižších statisíců. Cenu se nám daří tlačit dolů i díky umělé inteligenci, která je při tvorbě her velice vítaným pomocníkem,“ dodává.

U licencování her se může v závislosti na kvalitě hry pohybovat její cena v řádech desítek až tisíců dolarů. Naprostá většina her je však provozovatelům aktivně nabízena, přičemž každý den přibude na Superhry.cz jedna až dvě hry, které správci serveru vyhodnotí jako nejzajímavější.

Z vypublikovaných her jde posléze okolo třiceti procent z výnosů do kapsy provozovatelům webové platformy (publisherům), zbytek připadá na developera, případně do dělby příjmů vstupuje také distributor.

„Pokud vše funguje, jak má, může být server na denní bázi bezúdržbový. Věřím, že to je cíl všech provozovatelů, a to nejen herních serverů. V tom může být hlavní kouzlo online podnikání, že není nutná každodenní rutina, pomineme-li určitou míru redakční činnosti, tedy výběru her k publikaci,“ míní Kulhánek.

Mezi nejhranějšími gameskami se drží jednoduché hry jako Mahjong či Solitaire, jejichž celkový počet spuštění dosahuje osmiciferných hodnot.

„Hry existují tisíce let, každý si rád hraje a brzy může dojít k odklonu od sociálních sítí, protože se jimi lidská mysl přesytí a unaví se. Hraní jednoduchých her naproti tomu může být spojeno s vyšší mírou pohody. Řada her, například logické, strategické nebo postřehové, může zlepšovat kognitivní schopnosti, jako je rozhodování, paměť, reflexy a prostorové vnímání,“ završuje Kulhánek.

Přizpůsobit se nemilosrdné herní evoluci se však jeví jako těžká výzva a cesta Superher zpátky na vrchol bude ještě dlouhá. Pokud se ale vše povede tak, jak provozovatelé plánují, neslyšíme o herní webové platformě naposledy.