Své MINI zaparkovali kousek za městem a pak se vydali vstříc pařížským ulicím. Nasávali vůni čerstvě upečených baget a croissantů, ochutnávali místní café a u toho poslouchali davy turistů z různých koutů světa. Nenechte se mýlit, nebyla to romantická dovolená u Eiffelovky, ale práce. Čtveřice kamarádů z Čech a Slovenska se rozhodla, že vyzkouší v terénu svůj nový vynález – modulární batoh Naut.

Potkali se v Bratislavě na Vysoké škole výtvarných umění. Patrícia Šimončičová studovala architekturu a Filip Nguyen zase transport design. „Filipův nejlepší kamarád je Lukáš Procházka, se kterým se zná už ze střední, a Michaela Klanicová je zase má kamarádka ze Slovenska. A takhle vznikl kreativní tým Lift Off,“ popisuje architektka skoro rodinný podnik, jenž funguje už rok a půl.

_DSC069811

Lift Off znamená v překladu vzlétnout a to si také kamarádi neustále připomínají. „Nechceme skončit výbuchem v atmosféře. Naopak, chceme letět stále výš a výš, až ke hvězdám,“ vysvětluje Nguyen tak trochu poeticky vznik názvu jejich firmy, který se stal zároveň jejím mottem a který si všichni neustále připomínají.

Stejně jako teď, když mi u kávy vysvětlují, že vlastně nikdy ani žádný byznys plán neměli. „Netoužíme po firmě o tisících zaměstnanců. Jasně, chceme se živit prodejem našich tašek, ale neděláme to pro to, abychom se stali milionáři,“ shodne se mladý pár a dodá, že se vždy snaží dělat věci, jak nejlíp umí, protože jen poctivá práce přináší opravdový úspěch.

_DSC0705

„Když nám někdo řekne, že máme ten nejlepší batoh, tak to je pro nás ta pravá hodnota. Nikoliv čísla. Je pravda, že asi nejsme dobří podnikatelé, protože kdybychom byli, tak by tady nejspíš nebyl ani Naut. Pro někoho, kdo smýšlí racionálně a analyticky, by to nejspíš byla ekonomická sebevražda,“ říká Nguyen, který společně se svými třemi kamarády vymyslel modulární batoh, který se dá složit do třech různých velikostí.

Sestavíte z něj větší batoh na vycházky do přírody, menší do města nebo příruční zavazadlo do letadla. Přirozeně tak navazuje na jejich další projekty – tašku do rámu kola, nositelnou i přes rameno, a peněženku, které vytvořili už před více než rokem a které stále nosí u sebe.

Už od samého začátku měli vidinu, že materiál bude z Evropy a výroba v Česku, a tomu také museli přizpůsobit finální cenu batohu, který je od července v předprodeji na jejich e-shopu za necelých 6 a půl tisíce korun. Od září pak bude stát téměř 10 tisíc korun, ale na cestě  po evropských městech si ověřili, že to je cena přijatelná.

milano_acti_mirkahorka11

„Spousta lidí se nám v Čechách divila, že je vysoká cena, a jestli jsme se nezbláznili. Ale třeba v Německu, kde měl batoh největší úspěch, byli s částkou v pohodě,“ vypráví mladá Slovenka a dodá, že uvažovali také o crowdfundingu na Kickstarteru, ale nakonec si řekli, že to zkusí vlastními silami. „Chtěli jsme mít dobrý pocit z toho, že si to odedřeme sami.“

Posbírali několik partnerů, oslovili pár zahraničních i tuzemských značek, se kterými si vždy přáli spolupracovat. Třeba MINI, návrhářku Mirku Horkou a Fiorinu Fury, Bang & Olufsen, Logicworks, Apploud, Home3, výrobce kol Festka, stravu MANA, ZEW brýle, vzali svůj poslední (šestý) model batohu a vydali se na výlet po Evropě. Chtěli si ho vyzkoušet v terénu a hlavně získat nové obchodní partnery. To se jim taky podařilo, a to ve všech městech, která navštívili.

Na „tour“, kde batoh různě zatěžovali, si uvědomili, že potřebuje lepší uchycení, a tak nyní dolaďují všechny drobnosti, aby byla první série bezchybná. „Když byl plný, tak měl tendenci se hýbat. Taky jsme si uvědomili, že by bylo v budoucnu fajn udělat i více ženský design a jiné barevné verze, třeba bílou a šedou,“ říká Nguyen.

holandsko_fiorinafury_zew11

Všechny jejich výrobky vznikaly z nějaké potřeby stejně jako kožená peněženka. „Nemohla jsem u nás sehnat žádnou malou a zároveň chytrou peněženku, ze které by mi nevypadávaly doklady a peníze, proto jsme se s týmem Lift Off rozhodli pro svoji vlastní a to samé platí i o batohu Naut,“ říká Patrícia Šimončičová s tím, že v budoucnu plánují i zvětšenou verzi batohu, tzv. rolltop a také modul pro fotografy.

Kromě vztahu k designu, který je patrný už z jejich fotografií ze zahraničních cest, chtějí budovat i vztahy se zákazníky a to pomocí speciálních věrnostních programů. „Chceme všem našim klientům poděkovat, že mají kuráž na to koupit si takhle drahý batoh od neznámé české firmy. A jako vděk, že si toho nesmírně vážíme, jim chceme dávat různé dárky a taky bychom je chtěli vzít na příští cestu po Evropě,“ usměje se Nguyen.

_DSC952811

Jejich cílem je, aby jednou jejich firma prosperovala natolik, aby se už nemuseli věnovat ničemu jinému. A plánují i další cyklistická zavazadla. „I v této oblasti je velký prostor, cyklocestování je pro nás velké téma,“ dodá mladý pár, který před nedávnem vyšplhal i na legendární Passo dello Stelvio, jeden z legendárních vrcholů cyklistického Gira d‘Italia.