Bylo to spojenectví, které trvalo sedmadvacet let a které se stalo stalo jednou z nejlukrativnějších a nejvíce ikonických spoluprací mezi sportovcem a velkou značkou. Teď je ale u konce.
Americký golfista Tiger Woods, jehož jmění dosáhlo podle Forbesu výše 1,1 miliardy dolarů, minulý týden oznámil na sociálních sítích konec partnerství se značkou Nike a začátek blíže nespecifikované nové kapitoly.
Partnerství s Nike mu vyneslo vedle ikonického červeného polo trika, ve kterém v dobách největších úspěchů vyhrával turnaje, také více než 500 milionů dolarů. Taková byla podle odhadů amerického Forbesu hodnota čtyř smluv, které golfista se sportovní značkou postupně podepsal.
Ta první z roku 1996 byla na pět let za čtyřicet milionů dolarů, poslední kontrakt z roku 2013 už dosáhl hodnoty 200 milionů dolarů. I díky tomu se Woods stal jedním ze čtyř sportovců v žebříčku dolarových miliardářů dle Forbesu a spolu s basketbalistou LeBronem Jamesem také jedním ze dvou miliardářů-sportovců, kteří ještě aktivně pokračují v kariéře.
Smlouva se ale rozhodně vyplácela i samotnému Nike. Zatímco rok před podpisem Woodse dosahoval Nike ročních tržeb kolem třiceti milionů dolarů, dva roky po podpisu už to bylo 300 milionů.
A například po Woodsově vítězství na Masters v Augustě v roce 2019 vypočítala analytická firma Apex Marketing Group, že Nike vydělal na expozici značky díky Woodsovu řádění s fajfkou na oblečení 22,5 milionu dolarů.
Sportovní svět je ale plný dalších ikonických byznysových spoluprací. Tady jsou některé z nich.
LeBron James a Nike
V květnu 2003 podepsal tehdy osmnáctiletý basketbalový supertalent LeBron James nováčkovskou smlouvu s Nike. Ještě jako středoškolského studenta, který teprve čekal na první zápasy v NBA, si ho značka pojistila za devadesát milionů dolarů na sedm let. James přitom shodil ze stolu ještě o pětadvacet milionů vyšší nabídku od Reeboku.
Teď je už více než jasné, že to od obou byl správný krok. James smlouvu s Nike několikrát prodloužil, přičemž poslední doživotní kontrakt z roku 2015 má hodnotu více než miliardu dolarů. James má u Nike svou vlastní řadu bot a oblečení a působí také jako globální ambasador značky.
V aktuálním žebříčku nejlépe placených sportovců podle Forbesu se devětatřicetiletý James nachází s téměř 120 miliony dolarů za rok na čtvrté příčce. Z toho 75 milionů ročně pramení ze sponzorství, spoluprací a byznysových aktivit.
Stephen Curry a Under Armor
Další basketbalová superstar Steph Curry je ambasadorem značky Under Armour od roku 2013. Přešel k ní od konkurenčního Nike a uzavřel s firmou spolupráci, která mu vynášela asi čtyři miliony dolarů ročně a zajistila mu jeho vlastní kolekci obuvi i oblečení.
Nadcházející kontrakt bude stejně jako v případě LeBrona Jamese dlouhodobý a bude platit i poté, co Curry ukončí kariéru. Podle neoficiálních informací by mohl mít také hodnotu kolem miliardy dolarů. Curry navíc získal také podíl v Under Armour. Drží akcie, jejichž hodnota byla v době podpisu kolem 75 milionů dolarů.
Lionel Messi a Adidas
Šestatřicetiletý úřadující mistr světa a sedminásobný držitel Zlatého míče Lionel Messi loni podepsal smlouvu za zhruba šedesát milionů dolarů ročně s klubem Inter Miami poté, co opustil Paris Saint-Germain a americkému klubu dal přednost třeba před Barcelonou.
Zároveň je Messi téměř dvě desetiletí tváří značky Adidas a v roce 2017 s ní podepsal doživotní smlouvu, která je podle odhadů zhruba v miliardové hodnotě, ačkoli oficiálně výše smlouvy není známá. Adidas a také Apple se navíc jako dva největší komerční partneři MLS podílejí i na Messiho smlouvě s Interem Miami.
Michael Jordan a Nike
Ve světě sportu asi není známějšího a zásadnějšího spojení. Legendární basketbalista Michael Jordan, který se stal dolarovým miliardářem v roce 2014, generoval velké peníze už od začátku své kariéry. A asi nejlepším příkladem je jeho podpis smlouvy za 2,5 milionu dolarů s firmou Nike v roce 1984, která dala vznik ikonické sportovní značce Jordan a také položila základy lukrativním kontraktům firem se sportovci, které známe dnes.
Jordan si však během své kariéry odskočil i k poněkud bizarnějším spolupracím. Příkladem je třeba kontrakt z roku 1997, kdy se stal ambasadorem skomírající společnosti AMF Bowling Worldwide, které pomáhal propagovat boty na bowling. Spolupráce s Nike je ale rozhodně jedním z jeho zásadních počinů.
Dnes má společnost Nike exkluzivní práva na výrobu veškerého oblečení s ikonickým logem a jménem Jordan. Jordan díky tomu údajně stále získává kolem pěti procent všech příjmů Air Jordan, což mu ročně vydělá asi čtvrt miliardy dolarů. Hodnota partnerství s Nike se tak od podpisu v roce 1984 dostala někam k částce 1,5 miliardy dolarů.
Cristiano Ronaldo a Nike
Fotbalová superhvězda a nejlépe placený sportovec světa Cristiano Ronaldo hraje od konce roku 2022 za saúdskoarabský tým An-Nassr FC, se kterým podepsal smlouvu na 200 milionů dolarů za sezonu. Navíc se Ronaldo připojil k Michaelu Jordanovi a LeBronu Jamesovi jako třetí sportovec, který podepsal doživotní smlouvu s Nike.
Ročně si díky tomu přijde zhruba na 24 milionů dolarů, přičemž celková hodnota smlouvy je podle odhadů také kolem jedné miliardy dolarů.
Dwyane Wade a Li-Ning
Nejen americké značky uzavírají stamilionové kontrakty se sportovci. Příkladem je čínská sportovní značka Li-Ning, která v roce 2018 ulovila nyní už bývalou hvězdu NBA Dwyana Wadea. Basketbalista se značkou spolupracoval už předtím a měl u ní svoji vlastní řadu bot a oblečení Way of Wade.
V roce 2018 podepsal doživotní prodloužení v hodnotě sto milionů dolarů a získal také majetkový podíl ve společnosti Li-Ning. Wade působí i jako globální ambasador značky.