Patří mezi největší v Česku a po jejích výrobcích se někdy prošel snad každý. Firma Diton z Vysočiny už je na trhu pětadvacet let a za tu dobu vyrobila tolik dlažby, že by z ní vytvořila chodník dlouhý přes čtyřicet tisíc kilometrů.
Firmu v březnu 1999 založili ve Stříteži u Jihlavy dva kamarádi z fotbalu Petr Diviš a Pavel Ouroda. Od bývalého zemědělského družstva si pronajali halu a pár metrů venkovní plochy, tam postavili betonárku a k ní koupili na leasing malý stroj, první vibrolis.
S prvními zaměstnanci tvořili osmičlenný tým a roční obrat tehdy dosahoval dvanácti milionů korun. Dnes mají zaměstnanců více než tři sta a roční obrat půldruhé miliardy. Začátky ale nijak jednoduché nebyly a dnešní velikost i úspěch firmy si museli oba zakladatelé tvrdě vydřít.
„Do práce jsme chodili většinou ve čtyři hodiny ráno – potřebovali jsme odskládat dlažbu z výrobních desek, na kterých se potom znovu vyrábělo, abychom mohli v šest hodin spustit linku. Pavel si stoupl k lisu, já sedl na vysokozdvižný vozík a začal výrobu odvážet, aby mohla do druhého dne vyzrát,“ popisuje Petr Diviš.
Každý den vyrobili čtyři sta metrů čtverečních, které museli vlastnoručně poskládat – jejich rukama tak prošlo denně až patnáct tun materiálu. Když už část dělníků vyrazila domů, Diviše a jeho společníka čekala druhá směna. „Zatímco Pavel se dál věnoval převážně výrobě, já měl na starosti spíš tu obchodní část. A tak jsem objížděl prodejce stavebnin a nabízel jim naše výrobky.“
Nejdříve šlo převážně o průmyslovou dlažbu, která je dnes k vidění hlavně u supermarketů a na průmyslových parkovištích. „Na období začátků ale vzpomínám rád, byla to taková doba euforie, kdy se nedíváte na hodinky, doprava, doleva, ale máte svůj sen a za ním si jdete,“ vzpomíná.
Nejdříve přitom nejenže příliš nerozuměli samotnému byznysu, ale ani související legislativě. Neexistovaly žádné vzdělávací kurzy ani vzory, od kterých by se člověk učil, internet byl v plenkách a data se zálohovala na diskety.
„Věděli jsme ale, že sortiment, pro který jsme se rozhodli, má budoucnost. Stav silnic i chodníků v obcích naznačoval, že musí přijít doba různých rekonstrukcí a oprav. V tom jsme viděli velkou příležitost,“ konstatuje Diviš.
Zpočátku si museli na všechny investice půjčovat, hlavně přes leasing. Sice byl drahý, ale představoval jedinou cestu, jak se k lince nebo stroji dostat. Důležitým mezníkem byl nákup výrobního závodu Čeperka u Pardubic, který tehdy vlastnila firma Prefa Pardubice.
Část areálu si od ní nejdřív pronajali, a když Prefa procházela problematickým poprivatizačním obdobím, dostali možnost ho v roce 2003 na úvěr koupit. O dva roky později v něm postavili první plně automatickou linku se skládáním i s páskováním a tehdy začalo jejich podnikání dávat konečně i ekonomický smysl.
Výroba ve Stříteži pokračovala dál a v témže roce ji rozšířili o vícebarevnou zámkovou dlažbu. Banky už jim věřily a dál poskytovaly úvěry.
„Jenže sotva nám půjčily, už se začaly hrozit, že nezvládneme splácet. Stavebnictví je sezonní byznys, a když je velká zima, nelze ze zmrzlých surovin vyrábět a trh stojí. Období se využívá k odstávkám a generálním údržbám, ale negativně se projeví na tržbách,“ vysvětluje Diviš.
Čísla za první čtvrtletí logicky klesla, ale všechny půjčky a leasingy zároveň hnaly firmu k nonstop výrobě a dohánění velkých hráčů na trhu i následnému dosažení lepších nabídkových cen.
S růstem kvantity přitom Diton držel kvalitu: v roce 2009 poprvé získal titul Nejlepší výrobce stavebnin, dnes jich má celkem osm. Nejnovějším oceněním je pak certifikát excelentní kvality, který uděluje Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství.
V roce 2011 už si Diton mohl dovolit postavit v Paskově na zelené louce novou fabriku. O dva roky později ale přišla první krize, kdy byli majitelé nuceni přistoupit k restrukturalizaci a propustit část lidí. „Někteří s námi byli od začátku, takže to pro nás nebylo příliš jednoduché rozhodování. Nicméně jsme to zvládli a hodně nás to posílilo,“ ohlíží se Diviš.
Za další dva roky přichází první akvizice: BYMA Bratčice na Brněnsku a později i konkurenční společnost Beton Brož, která nezvládla svůj rozvoj a financování a postupně přestala být schopná splácet závazky. Diton díky tomu získal další závody, skrze nové výrobní kapacity zdvojnásobil svou velikost a dostal se tak na vrchol oboru.
Dnes už firma dávno nevyrábí pouze dlažbu a obrubníky, ale soustřeďuje se rovněž na ploty a prvky zahradní architektury. Dohromady jde o zhruba tři tisíce produktů, které se liší nejen užitím, ale i povrchem nebo barvou – jsou mezi nimi výrobky vymývané, tryskané, lakované i různě barevné.
Obor neumožňuje časté obměny sortimentu.
Inspiraci zpočátku hledali v zahraničí, aby měli náskok před domácí konkurencí. Dnes už si vzory a kombinace vyvíjejí sami. „Snažíme se přicházet každoročně s novými nápady, ale i tak náš obor neumožňuje takové obměny sortimentu jako oděvní průmysl nebo elektronika, kde je modelová obměna třeba několikrát do roka. U nás jsou ty trendy výrazně pomalejší,“ vysvětluje majitel.
V současnosti jsou žádané jednoduché geometrické tvary a čisté linie v kombinaci černé, bílé a šedé barvy. Běžná zámková dlažba se používá spíš pro průmyslové areály. Z úsměvnějších přání zákazníků vzpomíná Petr Diviš například na zelenou dlažbu.
„I když zelené barvy a pigmenty existovaly a nebyl problém takovou dlažbu vyrobit, nedávala ekonomicky smysl. Musíte vyrobit určitou dávku, a co zbyde, je pak prakticky neprodejné, protože nikdo kromě konkrétního zákazníka to nechce,“ vysvětluje.
Zákazníci většinou chtějí, aby bylo poznat, že jde o beton. Zároveň se daleko více zajímají i o ekologii výroby. Beton se vyrábí z písku či štěrku a cementu – právě při jeho produkci vzniká velká uhlíková stopa. „Ekologičtí jsme tam, kde můžeme. Stavíme solární elektrárny, přecházíme z dieselového paliva na CNG, postupně zateplujeme naše budovy,“ vyjmenovává Diviš.
Beton se však zatím ve stavebnictví plně nahradit nedá. „Na dlažbu dáváme dvacet let záruku, životnost je však výrazně delší, i po několik generací. Navíc se betonová dlažba dá v mnoha případech recyklovat,“ připomíná ekologičtější aspekty svých produktů.
Do zahraničí firma vyváží okrajově, protože beton je těžký materiál a jeho přeprava poměrně drahá. Jednodušší tak je ho za hranicemi rovnou vyrábět, což byl u Ditonu případ Slovenska: firma k východním sousedům nejdřív dlouhodobě exportovala zhruba deset procent produkce a patřila mezi čtyři až pět největších dodavatelů betonových výrobků.
„Věděli jsme ale, že to nemusí trvat věčně, a hledali proto nějakou možnost, jak vyrábět přímo tam. Před třemi lety jsme převzali výrobní závod v Malženicích u Trnavy a stali se tak domácím výrobcem i na Slovensku. Aktuálně tedy máme pět výrobních závodů v Česku a ve slovenském plánujeme výrobu dále rozšiřovat,“ říká Diviš.
Dnes je Diton bez půjček, dluhy po převzaté firmě se podařilo doplatit v roce 2021. „Na druhou stranu podnikání je o nějaké míře rizika, a když chcete mít něco hned, půjčit si musíte. Nečekáte, až peníze vyděláte. Takhle bychom nikdy nezačali a nebyli dnes tam, kde jsme,“ zdůrazňuje Diviš.
Ani po pětadvaceti letech existence proto nechtějí ve firmě ustrnout a spokojit se s tím, co mají. Za covidu jim prodeje rapidně vzrostly, během posledních dvou let se trh naopak propadl o téměř třicet procent. I proto se firma zase zaměřila více na segment průmyslových dlažeb.
„Nemyslím si ale, že by ten propad měl být trvalý. Lidé potřebují bydlet a chtějí si zkrášlovat své domy. Momentálně tak mluvíme spíš o útlumu způsobeném energiemi nebo inflací. Je otázkou času, kdy se poptávka znovu zvedne,“ věří Petr Diviš.
Se svým společníkem je hrdý hlavně na úspěšné vybudování firmy prakticky od nuly – bez dědictví nebo privatizace, jen svou pílí. „Díky ale patří hlavně lidem, kteří v tom jsou s námi. Bez nich bychom to nezvládli,“ je si dobře vědom.