Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek jsou kamarádi už od dětství. Před deseti lety se rozhodli odejít z vysoké školy a rozjet podnikání. Učarovalo jim dřevo, ze kterého začali vyrábět jednoduché produkty u rodičů v garáži. Dnes jejich e-shop míří ke stomilionovým tržbám.

Na první objednávku čekali čtrnáct dní. Hned poté rodičům oznámili, že seknou s vysokou školou a budou prodávat vlastnoručně vyrobené dřevěné vařečky, bedýnky a prkénka.

Přestože mladí podnikatelé neměli se dřevem ani podnikáním předchozí zkušenosti, rodiče jejich rozhodnutí podpořili – a Kruczkovi dokonce bez větších konfliktů vydrželi i následující dva roky, kdy se polovina jejich domu proměnila ve sklad dřevěných výrobků, nabízených pod značkou lakonicky nazvanou ČistéDřevo.cz.

„Chtěli jsme prodávat něco, co na trhu nebylo,“ vzpomíná na výběr dřevěných řemeslných výrobků Tomáš Izaiáš. Když v roce 2013 s kolegou začínali, měli pár desítek tisíc našetřených z brigád a svezli se na vlně postupného odklonu od nekvalitní čínské produkce, která nahrávala rukodělným a lokálním výrobkům z kvalitních materiálů. 

O výrobním postupu jednotlivých výrobků se chodili radit k nedalekému stolařovi a výděleční byli prakticky od začátku – jen veškeré výdělky vraceli do firmy, a tak jejich každodenní kroky vedly kromě garážového podniku také na brigády. „Dodnes jsme hrdí, že jsme si na podnikání nikdy nemuseli vzít půjčku,“ říká Izaiáš.

Vždycky se jim vyplatilo poslouchat přání zákazníků.

S prodejem začali na trzích, kde je zákazníci časem přesvědčili k založení e-shopu. „Hodně nám pomohlo, že jsme začali tímto způsobem, protože jsme díky tomu perfektně poznali svého zákazníka, co chce a jak přemýšlí,“ hodnotí jejich první obchodní zkušenosti Tomáš Kruczek.

Poslouchat přání zákazníků se jim vždycky vyplatilo. „Poradili nám nevědomky v mnoha důležitých krocích,“ vysvětluje podnikatel. Trvalo dva roky, než si mohli dovolit vyklidit dům u Kruczkových rodičů, pronajmout si první sklad a přijmout prvního zaměstnance. Tou dobou si také na koleně založili svůj první e-shop. 

„Šli jsme tenkrát do jednoho z nejlevnějších skladů, který byl na trhu dostupný. Zapomněli jsme ale, že schody do skladu nepatří,“ směje se Tomáš Izaiáš a přiznává, že komplikované byly i vztahy se sousedem. „Pod námi byla školka a my pravidelně v době, kdy měly děti spát, zaváželi sklad. To samozřejmě nedělalo dobrotu a nakonec jsme se přestěhovali ještě jednou,“ vypráví podnikatel.

Výrobu postupně rozšířili o laser na gravírování, profesionální laser na řezání a speciální UV tiskárnu, která na dřevo umí tisknout barevně. Díky novým strojům se mohli začít věnovat i personifikaci produktů. Nabídka se postupně rozšiřovala také o výrobky jejich přátel a spřátelených dílen, které dvojici podnikatelů často samy oslovily. Dnes mají v nabídce přes čtyři tisíce produktů.

Dodávají jim malí místní výrobci, kteří začínali v garáži jako oni, i velké firmy. „Trochu se v těch malých tvůrcích vidíme a rádi jim pomáháme,“ říká Izaiáš a dodává, že někteří s nimi zůstali až dodnes. „Je spousta výrobců, kteří umí vyrobit, ale neumí prodat, takže se jim hodíme,“ vysvětluje.

„Být dobrý výrobce a zároveň e-shopář může být problém. I my jsme s tím dlouho bojovali, než jsme se naučili obojí,“ přiznává Kruczek. Zatímco před deseti lety začínali jako lokální výrobce, dnes mají sedmdesát dodavatelů z celého světa. „Kokosové misky vozíme z Vietnamu, olivové výrobky z Řecka, korkové produkty z Portugalska,“ vyjmenovává Izaiáš a dodává, že primárně ovšem hledají lokální dodavatelé.

Polovinu zboží prodají zákazníkům v Česku, zbytek jde do Maďarska, na Slovensko a nově i na slovinský, chorvatský a německý trh. Jedním z přístupů, který jim na zahraničních trzích pomáhá k úspěchu, je snaha působit lokálně. „Máme v každé zemi rodilé mluvčí i zákaznickou podporu v místním jazyce,“ prozrazuje.

Osmdesát procent zboží nakupují koncoví zákazníci. Zbylých dvacet tvoří B2B sektor. „Našimi největšími firemními zákazníky jsou známí přední prodejci dárkových předmětů a hraček, pro které vyrábíme například dřevěné cedulky. Častým zákazníkem jsou reklamní agentury, přes které vyrábíme reklamní dárky a do svých fanshopů si u nás objednávají dárky i prvoligové fotbalové kluby,“ popisuje.

Zatímco loni utržili 75 milionů korun, letos počítají s obratem kolem 115 milionů. „V loňském roce jsme přecházeli na nové e-shopové řešení a chystali skladové systémy na míru. Letos se to ve větším projeví na tržbách,“ očekává Kruczek.

Za deset let se firma rozrostla na padesát zaměstnanců. „V Česku zaměstnáváme pětadvacet lidí a stejný počet máme externistů v zahraničí. Většina našich zaměstnanců je z naší vesnice. Hrajeme fotbal, takže velká část jsou kluci z fotbalu, kteří nás nikdy nenechali ve štychu,“ chválí své zaměstnance a kamarády Tomáš Izaiáš.

Konkurence ze strany velkých zahraničních tržišť se neobávají. „Cítíme výhodu v tom, že máme vše na skladu a můžeme cokoli odeslat prakticky ihned, zatímco z Temu, Allegra a dalších vám to přijde třeba za čtrnáct dnů,“ konstatuje Tomáš Izaiáš.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Už delší dobu chtěli podnikatelé z Albrechtic svou činnost skloubit s něčím prospěšným, a tak v závěru loňského roku založili chráněnou dílnu Dřevěný anděl, kde jim lidé se zdravotním hendikepem balí, kompletují, skládají a dokončují výrobky. 

„Chráněnou dílnu budeme chtít určitě rozšířit, už jen kvůli dobrému pocitu. Lidé s hendikepem nás často oslovují, jestli pro ně nemáme práci, a my bychom jim rádi vyhověli,“ říká Izaiáš.

Do budoucna plánují expanzi do dalších evropských zemí i rozšíření výroby s cílem přeorientovat se co nejvíc na vlastní produkty, kde mají nejvyšší marži. Konkrétně se zaměří na nejprodávanější výrobky, které zatím sami nevyrábí. 

„Máme takový sen, že když se řekne dřevěný výrobek, lidé si automaticky vzpomenou na nás,“ dodává k plánům Tomáš Kruczek. V nejbližší době je pak čeká ještě jeden důležitý krok: vybudování středního managementu.

„Letošek pro nás bude opět zlomový. Naše tržby překročí sto milionů korun, což ve světě e-shopů znamená, že se měníme z malého e-shopu na e-shop střední velikosti,“ vysvětluje Tomáš Izaiáš. 

„Ačkoli máme rádi přehled a nebojíme se zastoupit jakoukoli pozici, klidně i ve výrobě, snažíme se více delegovat, abychom měli čas na rozvoj firmy,“ uzavírá Tomáš Kruczek.