Mezi bohnickým sídlištěm a Vítězným náměstím v Praze dosud neexistuje kloudné dopravní spojení. Lidé tak na cestě mezi Prahou 6 a Prahou 8 využijí téměř všechny prostředky pražské hromadné dopravy. Chybí snad jen přívoz.

To by se však mělo změnit. Vybudování lanovky pražští zastupitelé schválili minulý rok. Realizace tohoto elegantního řešení začala v lednu letošního roku, kdy Dopravní podnik vybral studio MOBA za organizátora architektonické soutěže.

Teď už je i jasnější, jak bude lanovka ve skutečnosti vypadat. Její podobu nakonec určil vítězný návrh londýnského studia William Matthews Associates ve spolupráci s českým studiem Boele Architects a inženýry z Expedition Engineering. Poslední jmenovaní mají na svědomí i lanovku v Londýně.

Vizualizace Studio 2DR

Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentu posuzujícího vliv stavby na životní prostředí. Ten musí být následně projednán a schválen.

„Lanovka z Podbaby do Bohnic je efektivní spojení dvou částí Prahy oddělených Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny,“ uvedl radní pro dopravu Adam Scheinherr a dodal, že ze 40 minut trasu zkrátí na pouhých 15, a to i s cestou k jejím zastávkám.

Vizualizace Studio KIN creatives

Další výhodou kabinové dopravy je podle Scheinherra nízká obtížnost výstavby, malá územní náročnost a tichý provoz.

Do lanovky bude možné nastoupit ve třech stanicích. Konečné Podbaby a Bohnice umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a mezistanice Troja bude umístěna do prostoru v blízkosti Vltavy a plánovaného nového vstupu do zoologické zahrady.

Vizualizace Studio KIN creatives

Cena zbrusu nového dopravního prostředku se odhaduje na přibližně dvě miliardy korun a jeho trasa bude dlouhá přes dva kilometry. První cestující z jeho kabiny shlédnou na Vltavu pravděpodobně v roce 2025.